تاریخ انتشار :شنبه ۳۰ دی ۱۳۹۶ ساعت ۱۱:۰۰
کد مطلب : 67739
به تازگی محققان با کمک یک فناوری جدید، CO۲ را از هوای محیط به ‌صورت کارآمد و ارزان جمع‌آوری می‌کنند.
کربن دی‌اکسید تغلیظ‌ شده و افزایش رشد جلبک
به گزارش زیست آنلاین،محققان دانشگاه توئنته (University of Twente) از CO۲ گرفته شده برای کشت جلبک استفاده کرده‌اند، اما این فناوری می‌تواند در یک چرخه بسته برای ذخیره‌سازی انرژی ساطع‌شده از باد و خورشید مورد استفاده قرار گیرد. جلبک‌ها، مواد خام جدید امیدوارکننده‌ای در صنایع غذایی و شیمیایی هستند. 

 واحد جاذب CO۲ هوا، (CO۲ air capture unit) برای گرفتن حداقل ۵۰۰ گرم CO۲ از هوا در روز و استفاده از آن برای تولید ریزجلبک طراحی شده است. CO۲ در هوا در حالت بسیار رقیق‌شده‌ای (حدوداً ۴۰۰ ppm) وجود دارد، به گونه‌ای که حدود ۱۴۰۰ مترمکعب هوا برای گرفتن یک کیلو CO۲ نیاز است. جلبک‌ها، ماده خام ارزشمندی را برای مواد غذایی و مواد شیمیایی مختلف در اقتصاد زیستی (اقتصاد زیست‌بنیان) تشکیل می‌دهند. نرخ رشد آن‌ها به‌صورت قابل‌توجهی تحت تأثیر CO۲ افزایش می‌یابد.

 محققان برای این هدف از جاذب‌ها (ساچمه‌ها یا گلوله‌هایی که CO۲ به آن‌ها متصل می‌شوند) استفاده می‌کنند. در یک جاذب، ساچمه‌های خالی با جریان هوای بزرگی که از طریق یک دستگاه با کاهش بسیار کم‌فشار، جریان می‌یابد، در تماس قرار می‌گیرد. زمانی که ساچمه‌ها با CO۲ پر می‌شوند، حدود ۶ متر به بالای دستگاه می‌روند. از آنجا (بخش بالایی دستگاه)، به‌واسطه گرانش، از طریق یک ستون گرم شده، مجدداً پایین می‌آیند، جاذب، CO۲ را که در این فرایند گرفته بود، آزاد می‌کند. سپس چرخه برای تمامی ساچمه‌ها مجدداً آغاز می‌گردد.

 اگرچه خنک‌سازی و گرم کردن نیاز به انرژی دارد، اما مصرف انرژی خالص نسبتاً کم است؛ بنابراین هزینه‌های انرژی محدود است (حدود ۷۵ یورو برای هر ۱۰۰۰ کیلوگرم CO۲) و با قیمت‌های فعلی بازار قابل مقایسه است.

 علاوه بر اینکه این فناوری برای کشت جلبک‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد، می‌تواند برای باغبانی گلخانه‌ای نیز استفاده شود. بر طبق گفته محققان، استفاده از جاذب CO۲ هوا، موجب افزایشِ تولیدِ پایدارِ CO۲ در هر نقطه از جهان خواهد شد. این CO۲ جذب‌شده می‌تواند برای ذخیره انرژی خورشید و باد استفاده شود که شاید این موضوع، بزرگ‌ترین چالش انتقال انرژی باشد.

 متانول یا متان تولیدشده (گاز طبیعی) برای استفاده در خانه‌ها می‌تواند از هیدروژن یا CO۲ هوا سنتز شود. در سال‌های آینده، این مسیر تولید گاز طبیعی، در نصب «برق به گاز» که به یک مجتمع آپارتمانی موجود در Rozenburg متصل است، آزمایش خواهد شد. در این برنامه، خروجی سیستم انتقال مرکزی شامل CO۲ نبوده و انرژی خورشیدی و بادی در این سیستم جدید به گاز طبیعی تبدیل می‌شوند. این یک گزینه جذاب برای انتقال انرژی است که می‌تواند به سادگی با زیرساخت کنونی شبکه گاز هلند آمیخته شود.

 

https://zistonline.com/vdcb9zb0.rhbzfpiuur.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما