تاریخ انتشار :چهارشنبه ۱۱ بهمن ۱۳۹۶ ساعت ۱۱:۵۵
کد مطلب : 68076
رئیس سازمان حفاظت محیط زیست روز سه شنبه در دیدار معاون دبیر کل ملل متحد مقابله با گرد و غبار را از اولویت های اصلی محیط زیست ایران برشمرد.
اصلاح مدیریت آب راهکار مهم مقابله با گرد و غبار
به گزارش زیست آنلاین، عیسی کلانتری معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست در دیدار شمشاد اختر، با یادآوری این موضوع که آب مهم ترین و اصلی ترین چالش محیط زیست ایران است، گفت: فقدان درک عمومی ناشی از عدم آگاهی پیرامون چالش های محیط زیستی به ویژه آب، مشکل بزرگی است که برای رفع آن نیازمند ارتقاء آگاهی ها هستیم.
معاون رئیس جمهور مروری هم بر مدیریت نادرست منابع و مصارف آب در ایران و چالش های ناشی از آن در حوزه محیط زیست داشت و اعلام کرد: تلاش هایی برای اصلاح شیوه مدیریت و کاهش مصرف بی رویه آب در ایران آغاز شده است.
رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با تاکید بر اینکه مقابله با گرد و غبار یکی از اولویت های اصلی محیط زیست ایران است، تصریح کرد: اصلاح مدیریت آب یکی از راهکارهای مهم مقابله با گرد و غبار است.
وی ضمن یادآوری میزان تاثیرپذیری ایران از کانون های گرد و غبار کشورهای همسایه همچون عراق و سوریه، خاطرنشان کرد: سدسازی غیر اصولی در برخی کشورهای بالادست متنجر به تشدید اثر کانون های گرد و غبار شده است و البته در این خصوص، نقش سازمان ملل و آژانس های مرتبط بسیار مهم و موثر است. 

**نقش تحریم ها به عنوان مانع مهم بهبود وضعیت محیط زیست ایران
شمشاد اختر معاون دبیر کل سازمان ملل و دبیر اجرایی کمیسیون اقتصادی و اجتماعی آسیا و اقیانوسیه (اسکاپ) هم که برای شرکت در نشست شورای حکام و افتتاح مرکز آسیا و اقیانوسیه برای توسعه مدیریت اطلاعات بلایا(اپدیم) در تهران به سر می برد، ضمن تقدیر از همکاری های ایران در خصوص مقابله با گرد و غبار، گفت: یکی از راهکارهای مهم برای استفاده بهینه از آب، بازچرخانی، تصفیه و استفاده مجدد از آب ها به ویژه در کشاورزی است و ایران هم باید در این راستا گام بردارد.
اختر با یادآوری گسترش روزافزون کشاورزی و بهره برداری از آب در این حوزه، همچنین نقش مهم کشاورزی در اقتصاد و اشتغال کشورها، خاطرنشان کرد: ضمن حفظ این حوزه مهم اقتصادی باید به راهکارهای استانداردسازی شیوه های کشت و آبیاری نیز توجه داشت. 
وی اشاره ای هم به دریاچه ارومیه به عنوان بزرگترین دریاچه جهان داشت و گفت: بخشی از مشکلات این اکوسیستم ارزشمند ناشی از خشکسالی است. 
دبیر اجرایی اسکاپ با بیان اینکه طوفان های گرد و غبار یکی از بلایای طبیعی جهان و ناشی از خشکسالی است، اظهار کرد: همکاری خوب ایران و اسکاپ در این حوزه ادامه خواهد داشت و مکانیزم تسهیم اطلاعات و دانش پیرامون گرد و غبار از جمله مواردی است که می تواند ذیل چهارچوب همکاری های آسیا و اقیانوسیه قرار گیرد. 
معاون دبیرکل سازمان ملل ضمن تاکید بر نقش تحریم ها به عنوان مانع مهم بهبود وضعیت محیط زیست ایران، تصریح کرد: باید راهکاری برای حل این مشکل پیدا کرد.
وی گفت:گرچه ظرفیت های اسکاپ به طور کامل برای انجام مطالعات فنی در این حوزه به کار گرفته شده اما باید ساز و کاری برای بهره گیری از ظرفیت های مالی نهادهای مرتبط همچون بانک جهانی فراهم شود.

 

 

https://zistonline.com/vdcg3z93.ak97u4prra.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما