تاریخ انتشار :يکشنبه ۱۵ بهمن ۱۳۹۶ ساعت ۱۲:۵۵
کد مطلب : 68180
رئیس سازمان حفاظت محیط زیست در بخشنامه‌ای به معاونان و مدیران کل ستادی و استانی این سازمان بر ضرورت بازدید دوره‌ای و برای هر سال حداقل دو بار از پروژه‌ها و برنامه‌های توسعه‌ای که مجوز فعالیت دریافت کرده‌اند، تاکید کرد.
ضرورت بازدید سالانه از پروژه‌های دارای مجوز فعالیت
به گزارش زیست آنلاین و به نقل از پایگاه اطلاع رسانی محیط زیست (پام)، عیسی کلانتری با صدور بخشنامه‌ای خطاب به معاونان و مدیران کل ستادی و استانی ضمن یادآوری وظیفه این سازمان در زمینه نظارت بر ساخت و سازها و فعالیت‌های اقتصادی، بر ضرورت بازدید دوره‌ای و حداقل دو بار طی یک سال از پروژه‌ها و برنامه‌های توسعه‌ای که مجوز فعالیت دریافت کرده‌اند، تاکید کرد.

 معاون رئیس جمهور در این بخشنامه تصریح کرده است: تاییدیه سازمان حفاظت محیط زیست به معنی کاهش خسارات ناشی از فعالیت‌های تولیدی و اقتصادی بر منایع طبیعی و الزام فعالان عرصه‌های تولیدی و اقتصادی به اجرای استانداردهای زیست محیطی است.

متن بخشنامه رئیس سازمان حفاظت محیط زیست بدین شرح است:

بی‌تردید نظارت بر ساخت و سازها و بیشتر فعالیت‌های اقتصادی از وظایف اصلی سازمان حفاظت محیط زیست است و تایید سازمان به معنی کاهش خسارات ناشی از این فعالیت‌ها بر منابع طبیعی است که ملزم به اجرای استانداردهای زیست محیطی خواهد بود ولی آنچه که مشهود است، سختگیری بسیار و گاهی بی‌منطق در صدور مجوز و تایید فعالیت از سوی سازمان سپس رها شدن کار و نبود نظارت است؛ به گونه ای که هیچوقت درخواست و شرح فعالیت در آغاز و پیش از دریافت مجوز با آنچه به اجرا درآمده است، مطابقت داده نمی‌شود. تاسف بارتر اینکه هیچ نظارتی از سوی سازمان در زمان بهره‌برداری از فعالیت‌های اقتصادی صورت نمی گیرد و بنگاه‌های اقتصادی به هر نحوی که مناسب بدانند به تولید می‌پردازند.

این رویه در مورد فعالیت‌های ماهیگیری، آبزی‌پروری و صنایع ذیربط آن به‌خوبی صادق است و کمتر دیده شده پس از سالیان دراز، نظر متولیان این سازمان به مراکز تولیدی در این زیربخش‌های کشاورزی معطوف شود.

لذا ضرورت دارد به صورت دوره‌ای و برای هر سال حداقل دو بار از پروژه‌ها و برنامه‌های توسعه‌ای که به آنان مجوز فعالیت داده شده است، بازدید و بررسی به عمل آورده و فعالیت در اجرا، با آنچه برای آن مجوز دریافت شده است، مطابقت داده و در این خصوص گزارشی تهیه شود.

بدیهی است این رویه ضمن افزایش و تحکیم جایگاه سازمان حفاظت محیط زیست می‌تواند هشدار به صاحبان فعالیت‌های تولیدی و اقتصادی باشد و نیز در کاهش بار آلودگی به طبیعت نقش ارزنده‌ای داشته باشد.»

 

 

 

https://zistonline.com/vdccxsqe.2bq448laa2.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما