تاریخ انتشار :سه شنبه ۱۷ بهمن ۱۳۹۶ ساعت ۰۹:۳۴
کد مطلب : 68247
دبیر کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی شورای عالی علوم، تحقیقات و فناوری از برگزاری نشستی برای نهایی کردن سند "علم و فناوری بخش کشاورزی" خبر داد و گفت: این نشست با هدف نهایی کردن این سند و ارائه آن به شورای عالی عتف برگزار خواهد شد.
تدوین سند علم و فناوری بخش کشاورزی
به گزارش زیست آنلاین، دکتر بهزاد قره‌یاضی با اشاره به برگزاری نشست کمیسیون کشاورزی شورای عالی علوم، تحقیقات و فناوری (عتف)، گفت: نشست تخصصی "تدوین سند علم و فناوری بخش کشاورزی" به همت کمیسیون کشاورزی شورای عالی عتف و سازمان آموزش، تحقیقات و ترویج کشاورزی برگزار می‌شود.

وی زمان این نشست را روز ۹ اسفندماه ذکر کرد و ادامه داد: برگزاری این نشست با هدف تدوین نهایی سند علم و فناوری بخش کشاورزی برای ارائه به شورای عالی علوم، تحقیقات و فناوری به منظور تصویب و ابلاغ آن است.

قره‌یاضی با تاکید بر اینکه در این نشست ۲۵۰ نفر از نخبگان علمی و اجرایی بخش‌های آب، کشاورزی، محیط زیست و منابع طبیعی دستگاه‌های مختلف حضور خواهند داشت، یادآور شد: بر این اساس نمایندگانی از وزارتخانه‌های علوم، جهاد کشاورزی، نیرو، بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و همچنین سازمان استاندارد و محیط زیست حضور خواهند داشت.

عضو کمیسیون کشاورزی دبیرخانه شورای عتف اضافه کرد: خروجی این نشست تخصصی اصلاح و تایید پیش‌نویس سندی است که سابقه حدود ۸ سال تحقیقات را در پی دارد.

قره‌یاضی وفاق دستگاه‌های مختلف در حوزه کشاورزی را از ویژگی‌های این سند نام برد و اظهار کرد: بر این اساس این سند هرگز یک سند دستگاهی نیست بلکه سند فرادستگاهی است.

دبیر کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی شورای عتف با اشاره به جزئیات این سند یادآور شد: تاکیدات این سند بر توسعه متوازن در حوزه‌های کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست است؛ به نحوی که هم امنیت غذایی امروز ما را به ارمغان بیاورد و هم پایداری را تضمین کند، ضمن آنکه سهم آیندگان را در نظر داشته باشد.

قره‌یاضی با اشاره به تاکیدات این سند در حوزه خشکسالی، خاطر نشان کرد: هیچ سند و برنامه‌ای بدون در نظر گرفتن مساله تغییر اقلیم و خشکسالی کاربردی نیست؛ از این رو در این نشست ۵ کمیته تخصصی تعریف شده است که از آن جمله می‌توان به کمیته‌های "تغییر اقلیم" و "مدیریت منابع آب" اشاره کرد.

وی با اشاره به وضعیت بارش‌های ایران، افزود: ایران در نقطه‌ای در کره زمین قرار گرفته است که میانگین بارش‌های آن یک سوم جهانی و میانگین تبخیرهای آب ۳ برابر میزان جهانی است؛ از این رو در مجموع ۹ برابر کم‌برخوردارتر از میانگین جهانی است، از این رو باید با پدیده خشکی زندگی کنیم.

قره‌یاضی با تاکید بر اینکه در این زمینه نباید حواس‌ها را با عبارت نامناسب "خشکسالی" پرت کنیم، اضافه کرد: ایران دچار "خشکسالی" و یا "تر سالی" نیست؛ چرا که میانگین بارش‌های سال‌های مختلف تفاوت معنی‌داری با هم ندارند و باید توجه شود که معضل اصلی کشور معضل "خشکی" است و باید برنامه‌یزی برای کنار آمدن با معضل خشکی داشته باشیم.

وی با تاکید بر اینکه ایران در طول تاریخ با معضل خشکی مواجه بوده است، یادآور شد: بر این اساس ایرانیان بنیانگذار قنات هستند و چند ده هزار کیلومتر در کشور قنات حفر شده که این قنوات ابزاری برای جمع آوری و استفاده از آب است.

دبیر کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی اضافه کرد: از این رو ما برای مقابله با خشکی چاره‌ای نداریم جز کنار آمدن با تغییر اقلیم.

به گزارش ایسنا، قره‌یاضی، تغییر الگوی کشت را از دیگر رویکردهای این سند نام برد.

 

 

 

https://zistonline.com/vdcgux93.ak97t4prra.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما