تاریخ انتشار :چهارشنبه ۱۸ بهمن ۱۳۹۶ ساعت ۰۷:۲۰
کد مطلب : 68299
بیماری‌های ناشی از تشعشعات پرتوهای رادیویی از نگرانی‌های عامه مردم در برخورد با پارازیت‌ها، وای‌فای، امواج تلویزیونی و تلفن همراه محسوب می‌شوند. البته مسوولان معتقدند طبق پایش‌هایی که انجام می‌شود اثرات گرمایی این تشعشعات کمتر از حد استاندارد است.
تشعشعات رادیویی و اثرات گرمایی آن خطرناک است؟
نگرانی‌های ناشی از بیماری‌هایی با تاثیرات تشعشعات رادیویی تقریبا همزمان با ورود ابزار دیجیتالی به زندگی افراد افزایش یافته و با افزایش بیماری‌های جوامع امروزی از جمله سرطان‌های شناخته‌شده و ناشناخته، این گمان میان عامه مردم تقویت شده است. البته ظاهرا اینکه بسیاری تصور می‌کنند تشعشعات حاصل از دکل‌های موبایل یکی از مهم‌ترین دلایل ابتلا به انواع سرطان است، هرچند این موضوع تاکنون به صورت علمی ثابت نشده است و تحقیقات جدید در یک موسسه تحقیقاتی آلمانی نشان می‌دهد که نیاز به نگرانی خاصی در این زمینه بویژه درباره تشعشعات آنتن‌های موبایل وجود ندارد .

 

در این باره اخیرا وزیر ارتباطات با اشاره به اثرات پارازیت‌ها و تشعشعات پرتوهای رادیویی اظهار کرده است: سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی نسبت به اثر جمعی تشعشعات پایش انجام می‌دهد. سازمان استاندارد نیز حدودی را تعیین کرده و پایش‌های اخیری که سازمان تنظیم مقررات انجام داده حاکی از آن است که ما در بیشترین میزان تشعشعات، حدود یک‌پنجم استاندارد هستیم.

 

جهرمی تاکید کرد: البته اینها اثر گرمایی است و اثرات جهش و مانند آن در اندازه‌گیری‌ها مشخص نمی‌شود. صرفا هم امواج پارازیت نیست، بلکه وای‌فای، امواج فرستنده تلویزیونی و ارتباطات شهری هم هستند. آنچه ما اکنون می‌توانیم پایش کنیم، حدود استاندارد است که اثرات گرمایی را بررسی ‌کنیم که از حد استاندارد بالاتر هست یا نه.

 

پیش از این نیز حسین فلاح جوشقانی - رییس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیوئی- گفته بود: در تیرماه سال جاری نتایج اندازه‌گیری دوره‌ای رگولاتوری در ۱۰ نقطه از شهرهای اهواز، تهران، کرج، شیراز، اصفهان، قم، تبریز و مشهد برای بررسی به سازمان انرژی اتمی ایران ارسال شد. نتایج بررسی این سازمان نشان می‌دهد میزان تشعشعات پرتوهای رادیویی از حد پرتوگیری مطابق با استاندارد ملی کمتر است.

 

او درباره بررسی دوره‌ای میزان تشعشعات توضیح داد: علاوه بر مواردی که به درخواست یا شکایت کاربران اندازه‌گیری تشعشعی انجام می‌شود، رگولاتوری به صورت دوره‌ای در کلان‌شهرهای کشور میزان تشعشعات پرتوهای رادیویی را بررسی می‌کند. سازمان انرژی اتمی، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی عضو کمیته حفاظت در برابر اشعه هستند. در این کمیته رگولاتوری وظیفه اندازه‌گیری میزان تشعشعات پرتوهای رادیویی را به عهده دارد و نتایج به‌دست‌آمده را برای سازمان انرژی اتمی ارسال می‌کند تا با استانداردهای ملی پرتوگیری تطبیق داده شود.

 

همچنین چندی پیش اعلام شد که متخصصان پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات موفق به بومی‌سازی سامانه اندازه‌گیری شدت میدان پرتوهای رادیویی شدند که در حال گذراندن تست‌های نهایی تایید نمونه در سازمان انرژی اتمی است. این سامانه به درخواست و حمایت سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی اجرا شده و با ساخت این سامانه بومی اندازه‌گیری شدت امواج الکترومغناطیسی و الکتریکی برای پایش حد تشعشعات تجهیزات بی‌سیم، علاوه بر جایگزینی نمونه‌های خارجی با داخلی، حل نگرانی مردم از اثرات امواج الکترومغناطیسی و تشعشعات رادیویی در آینده نزدیک با محصولات بومی امکان‌پذیر خواهد شد.

 

تشعشعات رادیوفرکانس و مایکروویو فرکانسی در محدوده سه کیلوهرتز تا ۳۰۰ گیگاهرتز دارند  و از اجاق‌های مایکروویو خانگی، سیستم‌های رادیویی، تلویزیونی، تلفن همراه و را شامل می‌شوند. عوارض ناشی از این تشعشعات در انسان بیشتر ناشی از تغییر درجه حرارت در بافت‌ها و سلول‌هاست که وزیر ارتباطات از آنها تحت عنون اثر گرمایی یاد کرده است. البته در بخش دیگر تشعشعات رادیویی، اثرات غیرحرارتی مورد توجه است که تأثیر بر سیستم تولید مثل، تغییرات هماتولوژیک (خون‌شناسی) و هماتوپوئتیک جهش‌زایی سوماتیکو و نیز اختلالات عصبی-رفتاری را شامل‌ می‌شود.

 

به گزارش زیست آنلاین، در زمینه تاثیر مثبت یا منفی تشعشعات رادیویی، اظهار نظرهای مختلفی از سوی کارشناسان و متخصصان مطرح شده و به نظر می‌رسد تا کنون تاثیر مثبت یا منفی این تشعشعات بر سلامت انسان تائید نشده است. اگرچه بررسی‌های متعددی در کشورهای مختلف از مخاطرات جدی امواج رادیویی خبر می‌دهند، در طرف مقابل، گروهی معتقدند مضر بودن این تشعشعات اثبات نشده است.

https://zistonline.com/vdcdnx09.yt0jn6a22y.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما