تاریخ انتشار :چهارشنبه ۲۵ بهمن ۱۳۹۶ ساعت ۱۲:۰۰
کد مطلب : 68440
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با اشاره به شبکه‌های نسل ۳ و ۴ اینترنت موبایل، این بستر را بستری بسیار خوب برای جمع‌آوری و انتقال اطلاعات دانست.
اتفاقاتی پیرامون اقتصاد دیجیتالی رخ خواهد داد
به گزارش زیست آنلاین، محمدجواد آذری جهرمی امروز  با بیان اینکه اتفاقات بسیاری در حوزه فناوری اطلاعات در دنیا در حال رخ دادن است گفت: اتفاقاتی پیرامون اقتصاد دیجیتالی تحت عنوان انقلاب صنعتی چهارم در حال رخ دادن است که همه کشورها سعی می‌کنند تا سهمی از این اتفاق بزرگ داشته باشند. در این راستا توجه ویژه و تلاش برای تبیین استراتژی‌های خودمان یکی از محورهایی است که حاکمیت باید به آن توجه کند.

او با بیان اینکه نیروهای توانمند زیادی در داخل کشور داریم اظهار کرد: لازمه تحقق این استعدادها این است که در این باره به گفت‌وگو و مقایسه در این حوزه بپردازیم همچنین برگزاری نمایشگاه‌های این‌چنینی هم می‌تواند در این رابطه مفید باشد.

وی ادامه داد: نباید نگران باشیم که استفاده از فناوری‌های نوین در عرصه صنعتی یا کشاورزی موجب اشتغال‌زدایی شود، اینها طبیعی است و ما باید ما به ازای مشاغلی که از بین می‌روند، موقعیت‌های جدیدی برای اشتغال ایجاد کنیم.

وی همچنین با بیان اینکه ما به عنوان حاکمیت باید زمینه را برای فعالیت نخبگان حوزه  ICT فراهم کنیم گفت: دولت در این جا وظیفه تسهیل‌گری دارد نه اینکه با پول دادن، خلاقیت و نوآوری این قشر را از بین ببریم. خود آنها باید به عنوان یک لوکوموتیو برای خود و دیگران اشتغال‌زایی کنند.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در پاسخ به سوالی درباره برنامه این وزارتخانه برای امن کردن بستر USSDها اظهار کرد: بازکردن مجدد این بستر با یک پیوستی انجام شد که با همکاری دو مقررات‌گذار که یکی بانک مرکزی و دیگری سازمان تنظیم مقررات ارتباطات رادیویی بود انجام شد.
وی اضافه کرد: بین این دو تفاهم نامه‌ای با حضور اپراتورها و PSPها انجام شد که حالا به عنوان یک سند در حال پیگیری است که با استفاده از قابلیت‌هایی که روی سیم کارت‌ها وجود دارد بتوانند امنیت را برگردانند. ملاحظه بانک مرکزی در عرصه امنیت افزایی بسیار مورد تاکید ماست.

یزد و کردستان موفق‌ترین در اشتغال‌زایی

به گزارش ایسنا، محمدجواد آذری جهرمی همچنین همچنین در سومین کنفرانس تخصصی اینترنت اشیاء با تاکید بر نقش فزاینده حوزه های مرتبط با ICT در توسعه اقتصاد دیجیتالی بر نقش گسترده حاکمیت در حمایت و تقویت این حوزه تاکید کرد.

وی با اشاره به طرح تکاپو در عرصه ICT اظهار کرد: اگر کسب و کارها شکل بگیرند، الزاما باید از IOT استفاده کنند. طرح تکاپو به صورت آموزشی در هشت استان اجرا شده است که استان کردستان و یزد از موفق‌ترین این استان‌ها در اشتغال‌زایی در حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات بوده‌اند.

او با اشاره به ضرورت ایجاد یونی کورن‌ها در کشور اظهار کرد: تلاش می‌کنیم تا با تقدیم لوایح مختلف موضوعات را حل کنیم. در این بازار باید مقررات را شفاف کنیم و حاکمیت شرکت ها را رشد دهیم.

جهرمی با اشاره به ضرورت حفظ حیطه خصوصی اطلاعات شرکت‌ها گفت: حاکمیت باید در این رابطه یکسری خطوط قرمز را مشخص کند. ما باید کسب‌وکارهای زیر بخش فناوری اطلاعات را تقویت کنیم و همچنین در جذب سرمایه‌گذار و اتصال آنها به کسب‌وکارهای بزرگ به آنها کمک کنیم.

وی با بیان اینکه امروز شاخص‌های IOT متحول  شده است اظهار کرد: در رابطه با سند توسعه شهر هوشمند به توافقاتی رسیده‌ایم، اگر آنها ملاک‌های خود را مشخص کنند به صورت اتومانیک بازاری بزرگ برای فعالان و کسب‌وکارهای این حوزه‌ها به وجود می‌آیند.

او با اشاره به اینکه انقلاب چهارم صنعتی درحال رخ دادن است، گفت: اقتصاددانان مطرح دنیا در این باره صحبت کرده‌اند و بر خلاف سه انقلاب صنعتی قبلی، انقلاب صنعتی چهارم در کمتر از ۱۰ سال رخ می‌دهد و نقش‌های جدیدی را باز می‌آفریند تا شاهد بهبود شاخص‌های بهره وری باشیم.

آذری جهرمی با اشاره به اینکه در انقلاب صنعتی چهارم ۸ تا ۹ درصد مشاغل عناوین جدیدی هستند که قبلا وجود نداشتند، اظهار کرد: علیرغم بهبود بهره‌وری و با وجود رشد اقتصادی اما در بخش صنعت و کشاورزی با کاهش تقاضای شغل مواجهیم که یعنی در این حوزه‌ها باید تعدیلاتی را انجام دهیم درحالیکه بخاطر موضوعات اجتماعی جلوی آن گرفته می‌شود و تحول رخ  نمی دهد.

او با بیان اینکه مشاغل جدید قطعا به ایجاد اشتغال پایدار کمک می‌کنند، تصریح کرد: ایجاد شغل با استفاده از خلاقیت موجود در آن ایجاد می‌شود و بهبود بهره‌وری در حوزه خدمات در بخش فناوری اطلاعات رشد بیشتری دارد و این جوانان که دارای خلاقیت هستند نیاز به اکوسیستم‌ و زیست بوم‌ دارند تا بتوانند توانمندساز باشند که بخشی از زیست بوم، بازار است.

عضو کابینه دولت تدبیر و امید با اشاره به شاخص‌های بالای مهارت راه‌اندازی کسب و کارهای نوپا در بین جوانان ایرانی، خاطرنشان کرد: این درحالیست که شاخص‌های ریسک پذیری در کشور پایین است و در حوزه شبکه‌سازی و توسعه شبکه‌های اجتماعی به لحاظ فرهنگی دچار مشکل هستیم. 

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با تاکید بر همراه بودن خلاقیت با نوآوری گفت: خلاقیت بدون نوآوری جواب نمی‌دهد.

او با اشاره به ضعف کسب و کارهای نوپای داخلی در عرصه بین المللی شدن، افزود: مشکلات نظام بانکی و پرداخت آنلاین از جمله دلایل بین المللی‌سازی است.

آذری جهرمی نخستین قدم برای حل این مشکلات را درک عمومی دانست و اظهار کرد: بر همین اساس پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات موظف شد تا با مذاکره با دستگاه‌های مختلف زمینه درک عمومی را ایجاد کند که مشخص شد حدود ۹۵ درصد از مسوولان درک درستی از آنچه درحال رخ دادن است، نداشتند.

عضو کابینه دولت دوازدهم با اشاره به فرصت یک ماهه رییس جمهوری برای مشخص کردن شاخص‌های اقتصاد دیجیتال کشور، تصریح کرد: در اقتصاد دیجیتال دو حوزه خدمات مبتنی بر فناوری اطلاعات و همچنین صنعت بسیار مهم است. 

 وی با بیان اینکه در حوزه صنعتی در زمانی ۳۰ شرکت تولید کننده سوویچ داشتیم که سامسونگ شروع به کار کرد، درحالیکه امروز در این حوزه عقب ماندگی داریم، خاطرنشان کرد: در عرصه اقتصاد دیجیتال که یکی از پایه های آن اینترنت اشیا است، زمان پوپایی آن به شمار می‌رود، یعنی اگر با راهبرد وارد شویم، عقب ماندگی نخواهیم داشت و می توانیم سهمی از بازار بین‌المللی تصاحب کنیم.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با اشاره به فعال شدن طرح تکاپو در راستای اشتغال جوانان در هشت استان کشور، گفت: در این طرح در مجموع ۱۲۰ تفاهمنامه امضا شده است که ۳۴ تقاهمنامه اجرایی شده است که در سه استان این طرح نتیجه مطلوب‌تری بدست آمده است.

وی ادامه داد: طرح تکاپو در استان کردستان ۱۶۰۰ شغل، در استان یزد ۲۰۰۰ شغل و در استان خراسان رضوی بخاطر مزیت گردشگری ۲۰۵۰۰ شغل ایجاد کرده است. 

آذری جهرمی نخستین چالشی که در ایجاد شغل با آن مواجه هستیم را مهارت نامناسب افراد دانشگاهی در کشور دانست و اظهار کرد: ضمن اینکه هنوز ‌نهادهای حامی کسب‌وکارهای نوپا نداریم و برند ایرانی در حوزه بین الملل وجود ندارد. 

عضو کابینه دولت تدبیر و امید، با بیا اینکه ظرفیت بازار ایران از امارات کمتر نیست، ادامه داد: هم اکنون یک شرکت یونی کورن یک میلیارد دلاری در امارات در حوزه حمل ونقل مشغول به کار است. 

او با اشاره به اینکه در گذشته شاخص ارتباطات و فناوری اطلاعات کشورها بر مبنای ضریب نفوذ تلفن ثابت و میزان پهنای باند سنجیده می‌شد، تصریح کرد: امروز این شاخص ها بر مبنای تعداد خانه‌های هوشمند مطرح است.  

به گزارش ایسنا، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات تصریح کرد: اگر از فرصت‌های پیش رو استفاده کنیم، بزرگترین سکوی پرتاب پیش روی جوانان و بهبود وضعیت معیشت مردم است و اگر از آن استفاده نکنیم بزرگترین تهدید برای ماست.

 

 

 

https://zistonline.com/vdcbgab0.rhbwapiuur.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما