تاریخ انتشار :شنبه ۲۸ بهمن ۱۳۹۶ ساعت ۰۹:۰۰
کد مطلب : 68491
زیست آنلاین: به نظر می رسد هر چند سال یکبار خودروسازان و دانشمندان، میزان اکتان بنزین را افزایش می دهند تا علاوه بر کارآمد تر شدن خودروها موجب کاهش میزان انتشار گاز های گلخانه ای نیز بشنود.
خودروسازان  جهت کاهش انتشار گازهای گلخانه ای عدد اکتان را افزایش دادند!
به گزارش زیست آنلاین:  عدد اکتان بنزین عبارت است از درصد ایزواکتان در نرمال هپتان که که دارای خاصیت ضد کوبشی برابر با بنزین مورد آزمایش در شرایط آزمون استاندارد باشد. به زبان ساده هر چه عدد اکتان یک سوخت بیشتر باشد آن سوخت در مقابل پدیده احتراق مخرب فشار و گرما مقاوم تر است.

وقتی میگوییم عدد اکتان بنزینی ۹۰ است یعنی کیفیت سوخت این بنزین با مخلوطی از۹۰درصد سوخت ایزواکتان و۱۰ درصد هپتان برابر است. عدد اکتان از دو روش که یکی عملی و دیگری تئوری هست بدست می اید. روش تحقیقی RON و روش عملی MON نامیده میشود.

عدد اکتان بنزین ۹۱ در امریکا  معادل عدد اکتان بنزین ۹۶ در سایر نقاط جهان است. دپارتمان General Motors سیستم های نیروی محرکه جهانی گفت که افزودن اکتان بنزین موجب می شود که  سوخت خودرو ها درحدود سه درصد  بهتر و  اقتصادی تر مصرف بشود.

در خلال جنگ جهانی اول فردی به نام میجلی پی برد، با افزودن سرب به مخلوط بنزین نسبت اکتان  تا حد چشمگیری افزایش پیدا می کند که این روش راهی بسیار ارزان برای بالا بردن اکتان سرب نسبت به سایر روش های موجود بود و علاوه بر آن روانکاری سوپاپ ها نیز از دیگر مزیت های این روش به شمار می رفت. اما دانشمندان پی بردند که  سرب عاملی زیان بار بوده و خطری جدی برای محیط زیست محسوب می شود. و ماده MTBE  را جایگزین سرب نمودند. و در اگزوز ماشین ها هم از catalyst converter استفاده کردند. لازم به ذکر است که سرب موجود در بنزین باعث از کار افتادن کاتالیست نیز می شود. بعد ها به اثبات رسید  که ماده MTBE نیز باعث الودگی محیطی می شود بنابراین در صدد پیدا جایگزین برای این ماده شدند. که حاصل آن  benzene ethanol  و عدد اکتان بود.

مطالعه MIT در ۲۰۱۴ نشان داد که اگر رانندگان ایالات متحده از بنزین های سوپر (عدد اکتان بنزین ۹۸) استفاده کنند، میزان انتشار دی اکسید کربن سالانه، تا ۳۵ میلیون تن کاهش می یابد و این بدین معناست که در حدود  ۶ میلیارد دلار در سال صرفه جویی خواهد شد. مقاله SAE نیز  گزارش داد که هرساله موتورهای پیشرفته با افزایش عدد اکتان بنزین خود مصرف سوخت را بهتر و اقتصادی تر از پیش می کنند./ منبع: autoblog

 

https://zistonline.com/vdchzkn-.23n6wdftt2.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما