تاریخ انتشار :چهارشنبه ۲ اسفند ۱۳۹۶ ساعت ۰۴:۰۰
کد مطلب : 68614
معاون پژوهشی پژوهشکده علوم محیطی: در ایران حدود ۵۳ درصد سهم انرژی مصرفی از گاز طبیعی، ۴۴ درصد از نفت، ۲ درصد انرژی برق آبی و یک درصد نیز زغال سنگ است.
تنها یک درصد از انرژی‌های مصرفی کشور، تجدید پذیر هستند
به گزارش زیست آنلاین، نغمه مبرقعی عضو هیئت علمی دانشگاه درباره انرژی‌های تجدیدپذیر گفت: این نوع انرژی‌ها که با عنوان انرژی‌های نو نیز شناخته می‌شود، انرژی‌های دوست دار محیط زیست است که در فرآیند تولیدشان بر خلاف دیگر انرژی ها، گاز‌های گلخانه‌ای همچون دی اکسید کربن و سایر گاز‌هایی که در تغییر اقلیم یا گرم شدن زمین تاثیر دارد، تولید نمی‌شود و این مهمترین وجه تمایز انرژی‌های تجدید پذیر است.

وی اضافه کرد: انرژی‌های تجدید پذیر همانطور که از نامشان مشخص است، تمامی ندارد و قابل تجدید بوده و با محیط زیست سازگار است.

وی با اشاره به سبد انرژی مصرفی کشور گفت: در حال حاضر در ایران حدود ۵۳ درصد سهم انرژی مصرفی از گاز طبیعی، ۴۴ درصد از نفت، ۲ درصد انرژی برق آبی و یک درصد نیز زغال سنگ است. در واقع بر خلاف پتانسیل‌ها و قابلیت‌هایی که در کشور وجود دارد، تنها یک درصد از مصرف انرژی در ایران، مربوط به انرژی‌های تجدیدپذیر است.

عضو هیئت علمی دانشگاه با اشاره به اینکه برنامه‌هایی برای افزایش استفاده از انرژی‌های تجدید پذیر وجود دارد، گفت: هم در برنامه پنجم توسعه و هم در برنامه ششم، دولت هدفگذاری‌هایی انجام داد تا این سهم را افزایش دهد. به عنوان مثال قرار بود در پایان برنامه پنجم، سهم انرژی‌های نو در کشور به یک و نیم درصد برسد که تحقق نیافت. همچنین قرار است تا پایان برنامه ششم توسعه یعنی در حدود پنج سال بعد، سهم انرژی‌های نو در سبد انرژی کشور به پنج درصد برسد.

به گزارش خبرگزاری صداوسیما، وی افزود: برای رسیدن به اهداف برنامه‌های پنج ساله، باید سرمایه گذاری داخلی و خارجی صورت بگیرد. وقتی سالیان سال، سهم انرژی‌های تجدید پذیر کمتر از یک درصد است و می‌خواهیم آن را فقط در عرض پنج سال به پنج درصد برسانیم، به این معنی است که باید حجم عظیمی از سرمایه جذب این بخش شود و برنامه دقیقی در این حوزه داشته باشیم.

 

 

 

https://zistonline.com/vdceep8p.jh8vzi9bbj.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما