تاریخ انتشار :چهارشنبه ۲ اسفند ۱۳۹۶ ساعت ۱۱:۳۳
کد مطلب : 68631
تعرفه گمرکی پنل‌های خورشیدی خارجی برای حمایت از ساخت داخل بیش از دو برابر افزایش یافت.
افزایش تعرفه‌های گمرکی پنل‌ها و تاثیر آن بر صنعت تجدیدپذیر‌ها
به گزارش زیست آنلاین، سال گذشته تعرفه گمرکی واردات پنل‌های خورشیدی از خارج از کشور ۱۵ درصد تعریف شده بود که برای سال ۹۷ این عدد به ۳۲ درصد می‌رسد.

کارشناسان معتقدند کیفیت پنل‌های خورشیدی داخلی قابل رقابت با نمونه‌های خارجی نبوده و این حمایت صرفا به ایجاد انحصار می‌انجامد نه رقابت.

با اینکه چندین شرکت داخلی خط تولید پنل‌های خورشیدی را در داخل راه اندازی کرده اند، ولی تاکنون استقبال قابل توجهی از آن‌ها نشده است.

بالا رفتن قیمت ارز و افزایش تعرفه گمرکی تجهیزات خورشیدی در سال ۹۷ دوباره این صنعت را از اقتصادی بودن درآورده و نرخ بازگشت سرمایه آن‌ها را به بالای ۶ سال خواهد برد.

با این وجود و در این شرایط تنها راه حمایت از توسعه انرژی‌های تجدیدپذیر افزایش نرخ خرید تضمینی برق تجدیدپذیرهاست که نه تنها افزایش نخواهد یافت بلکه احتمال کاهش آن نیز وجود دارد.

این در حالی است که با همه این شرایط، تکلیف تامین بودجه خرید تضمینی برق مشخص نیست و ممکن است مثل سال ۹۶ ساتبا نتواند از سازمان برنامه و بودجه کشور این اعتبار را جذب نماید لذا ریسک سرمایه گذاری در این حوزه نیز بالا رفته است.

به گزارش برق نیوز، گفتنی است ساتبا قبلا برای حمایت از ساخت داخل، برق نیروگاه‌هایی که از تجهیزات ساخت داخل استفاده می‌کنند را بالاتر می‌خرید تا مشوقی باشد بر استفاده از تجهیزات ساخت داخل در این حوزه.

 

 

 

https://zistonline.com/vdcdf909.yt0js6a22y.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما