تاریخ انتشار :شنبه ۵ اسفند ۱۳۹۶ ساعت ۱۰:۰۰
کد مطلب : 68686
محققان دانشگاه تورنتو دستگاهی تولید کرده‌اند که با اسکن مغز و ثبت فعالیت‌های آن، چهره افرادی که به آن‌ها فکر کرده‌ایم را بازسازی می‌کند.
ساخت رباتی که ذهن را می‌خواند
به گزارش زیست آنلاین، روانشناسان یک دستگاه عجیب ساخته‌اند که می‌تواند با یک دقت باورنکردنی به بخش دیداری مغز کاربر نفوذ کند.

مطالعات این روانشناسان از طریق هوش مصنوعی و با استفاده از سیگنال‌های الکتریکی در مغز صورت گرفت تا چهره‌ای که توسط داوطلبان شرکت کننده در این مطالعه مشاهده شده بود را بازسازی کند.

این دستگاه می‌تواند به عنوان یک وسیله ارتباطی برای افرادی باشد که توانایی صحبت کردن ندارند و همچنین پیشرفتی برای توسعه پروتزهایی باشد که توسط افکار کنترل می‌شوند.

در این بررسی که در دانشگاه "اسکاربرو"( Scarborough) تورنتو صورت گرفت، از دستگاه نوار مغز استفاده شد.

هنگامی که تصویر چهره‌های مختلف به داوطلبان نشان داده می شد، نوار مغز فعالیت مغز آنها را ثبت می کرد. سپس توسط یک سری نرم افزار ویژه، از این اطلاعات استفاده می‌شد تا تصاویر به صورت دیجیتالی بازسازی شوند.

این سیستم‌های شبکه می‌توانند برای تشخیص الگوهای اطلاعاتی از قبیل اطلاعات گفتاری، داده‌های متنی یا تصاویر بصری استفاده شوند. لازم به ذکر است که این پیشرفت، مبنایی برای پیشرفت‌های دیگر در حوزه هوش مصنوعی در سال‌های اخیر محسوب می‌شود.

هوش مصنوعی این دستگاه در ابتدا قادر بود تا ویژگی‌هایی که چهره انسان را تشکیل می‌دهد، تشخیص دهد. سپس به نحوی طراحی شد که این ویژگی‌ها را با الگوهای فعالیت‌های نوار مغز مرتبط  سازد.

در ابتدا فعالیت‌های مغزی که طی آزمایش توسط فرد مشاهده شده است با این اطلاعات تطابق داده می شود و سپس هوش مصنوعی، تصاویری که فرد دیده را دوباره تولید می کند.

نتایج این آزمایش درباره بازسازی چهره‌ای که داوطلبان مشاهده کرده بودند، بسیار صحیح بود.

به گزارش ایسنا، این دستگاه محتوای ذهنی افراد را افشا می‌کند و راهی برای دسترسی، اکتشاف و تبادل افکار، حافظه و تخیلات ما فراهم می آورد.

 

 

 

 

https://zistonline.com/vdcd9909.yt0jj6a22y.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما