تاریخ انتشار :جمعه ۲۴ آبان ۱۳۹۲ ساعت ۰۳:۰۴
کد مطلب : 9900
اولین نهال‌های فندق استرالیایی به نام "ماکادمیا" در شمال کشور به بار نشست.
کاشت گران‌ترین آجیل دنیا در ایران
به گزارش زیست آنلاین، چلغوز و ماکادمیا در ظرف پذیرایی نوروزی ایرانی ها جایی ندارند اما با قیمت های بالایشان تبدیل به خشکبار قشر مرفه شده اند. چلغوز که دانه ای شبیه تخمه آفتابگردان است و مشهدی ها آن را خوب می شناسند، این روزها کیلویی ۱۰۰هزار تومان معامله می شود. این رقم بسته به کیفیت و تازگی چلغوز می تواند کمی بالاتر یا پایین تر هم باشد. البته بیشتر خشکبارفروشی ها در آستانه عید چلغوز نمی فروشند. چون اولا خریدار زیادی ندارد و ثانیا قیمت آن در دوماه گذشته بیش از ۵۰درصد افزایش پیدا کرده است. یعنی از ۶۰هزار تومان به ۱۰۰هزار تومان رسیده است.

چلغوز چیست و چه خواصی دارد!؟گیاه چلغوز بومی کشورهای پاکستان، افغانستان و هیمالیا است و استفاده از این گیاه همانند روغن زیتون برای سلامتی بدن انسان مؤثر است.

 عناصر تشکیل دهنده چلغوزاین گیاه از موادی مانند املاح معدنی، ویتامین E، A و K، پروتیین، پتاسیم، نیاسین، منگنز، منیزیم و آهن تشکیل شده است.

چلغوز دشمن تری گلیسیریدماده فیبر موجود در چلغوز در زمان مصرف باعث کاهش عوارضی مانند تری گلیسرید خون، چاقی و خستگی می شود، ماده اسید اولیک در این گیاه گلیسریدهای مضر را از بین برده و مصرف چلغوز باعث جلوگیری از آسیب رادیکال‌های آزاد می‌شود.
همچنین؛ این گیاه در درمان بیماری‌های کلیوی، کبد، سرماخوردگی و دردهای عضلانی بسیار موثر بوده و چربی غیراشباع موجود در چلغوز در زمان مصرف سکته قلبی، تپش قلب و کلسترول خون را کاهش می‌دهد.

چلغوز تقویت کننده حافظهمصرف گیاه چلغوز به دلیل وجود چربی غیر اشباع و اسیدآمینه باعث تقویت حافظه، چشم نافع و سیستم ایمنی بدن می‌شود.
 گفتنی است؛ می‌توانید مغز چلغوز را نرم کرده و سپس بر روی پوست بمالید و بعد از مدت ۴۵ دقیقه آن را بشویید، این عمل باعث تقویت پوست می‌شود.

چلغوز

دلیل گرانی چلغوز دلیل گرانی چلغوز وارداتی بودن آن است. چلغوز از نوعی کاج که بومی هیمالیا، پاکستان و افغانستان است به دست می آید و به جز قیمت بالایش، پروتئین، فیبر، آنتی اکسیدان، پتاسیم، ویتامین E، چربی و انرژی بالایی هم دارد. روغن چلغوز خاصیت روغن زیتون را دارد و به عملکرد بهتر قلب و کبد کمک می کند.

اما چلغوز با آن قیمت نجومی اش، وقتی پای ماکادمیا به میان می آید حرفی برای گفتن ندارد. ماکادمیا گران ترین خشکبار جهان است که هر کیلوگرم از آن حدود ۴۵دلار امریکا خرید و فروش می شود و اگر در خشکبار فروشی های ایران بتوانید پیدایش کنید، باید بین ۱۸۰ تا ۲۰۰هزار تومان برای هر کیلوگرم آن هزینه کنید.

البته از ۵سال قبل پرورش ماکادمیا در شمال ایران آغاز شده اما از آنجایی که درخت آن هر ۷ تا ۱۰ سال یکبار بار می دهد، هنوز زمان برداشت محصول ماکادمیا نرسیده است. برای خرید این خشکبار اشرافی، باید یا سراغ آجیل فروشی های خاص در شمال تهران بروید، یا سفارش شخصی تان را به واردکننده های آجیل و خشکبار بدهید وگرنه پرس و جو کردنتان از معروف ترین خشکبارفروشی های شهر هم بی نتیجه خواهد ماند.


 ماکادمیا، یک آجیل گران قیمت

ماکادمیا چیست؟ماکادامیا که به نام فندق استرالیایی معروف است، بومی مناطق هاوایی و استرالیا و مرغوب‌ترین میوه دنیا به حساب می آید که از مغز آن در تولید شکلات و بستنی و از روغن مغز آن در صنایع آرایشی و بهداشتی استفاده می‌شود. ماکادمیا نه فقط گران ترین خشکبار جهان لقب دارد، بلکه مغذی ترین آنها هم هست. میوه های ماکادمیا پروتئین، آهن و آنتی اکسیدان بالایی دارند و روغن آن برای جوان سازی پوست مورد استفاده قرار می گیرد. به همین دلیل است که ماکادمیا اکسیر جوانی استرالیایی نام گرفته است.

ماکادمیا البته هزینه پرورش بسیار پایینی دارد چون با نور کم رشد می کند و کشت آن می تواند به صورت دیم باشد. حتی برداشت محصول ماکادمیا هم به دلیل ریزش دانه ها در فصل بار دهی، کار کم هزینه و کم دردسری است اما باردهی دیر به دیر این درخت که هر بار حدود ۵ تا ۷ کیلوگرم بار می دهد به علاوه هزینه صادرات آن از استرالیا، ماکادمیا را تبدیل به گران ترین خشکبار دنیا کرده است.

خواص ماکادمیا گران ترین خشکبار جهانبه نقل از هایپرکلابز :ماکادمیا درختی است که میوه آن گرانترین و مرغوبترین خشکبار جهان به شمار می رود. این گیاه بومی استرالیایی است و در جنگل های بارانی و مکانهای مرطوب نزدیک نهرها رشد خوبی دارد. آفتاب کامل با اندکی سایه برای گیاه مناسب است. اما اگر کشت تجاری آن مد نظر نباشد، سایه را به آسانی تحمل می کند. گیاه به خشکی مقاوم است، باد، سرمای شدید و شوری را نمی تواند بپذیرد. همچنین نیازی به خاک حاصلخیز ندارد. در هر ترکیب خاک از سبک تا سنگین اما با زهکشی خوب رشد می کند. مزیت اقتصادی این گیاه، اندک بودن هزینه نگه داری آن است، زیرا نیازی به آبیاری ندارد ( به صورت دیم پرورش می یابد) نسبت به آفات و بیماری ها مقاوم است. میوه های آن پس از رسیدن شروع به ریزش کرده و برداشت آن دستی و آسان است. خواص ماکادمیا ماکادمیا میوه ای همسان فندق و مغزی ترین خشکبار جهان است. مغز ماکادمیا بسیار انرژی زا بوده و حاوی چربی های مفید است. ماکادمیا دارای ۷۶% روغن طبیعی، ۹% پروتئین، ۹% کربوهیدرات و ۲% فیبر است. همچنین حاوی ویتامین های نیاسین، B۱ و B۲ و نیز عناصر ضروری همچون کلسیم، فسفر، پتاسیم، سدیم، سلنیوم و آهن است. روغن ماکادمیا سرشار از اسیدهای چرب غیر اشباع است که خطر حملات قلبی را کاهش می دهد. مصارف ماکادمیا مغز ماکادمیا ضمن کاربرد در آجیل، شیرینی و .... برای تولید روغن نیز مصرف می شود. روغن ماکادمیا از دیگر روغن های گیاهی مانند روغن زیتون، برتر بوده، دارای درصد بالاتری اسید چرب غیر اشباع می باشد و نقطه دود آن بالا و برابر ۲۱۰ درجه سانتیگراد است. تمام بخش های میوه ماکادمیا مورد استفاده قرار می گیرد. از ترکیب پوسته خارجی با مواد ارگانیک مالچی عالی برای اطراف درختان ساخته می شود. پوسته سخت در هنگام سوختن دما را بالا نگه می دارد و اغلب به عنوان سوخت برای کوره های آتش در صنایع محلی به کار برده می شود. از آسیاب کردن پوسته سفت آن گردی حاصل می شود که سمباده خوبی در صنعت است و در مقایسه با شن، برای نفوذ پذیر کردن خاک مناسب تر است. همچنین ماکادمیا در صنایع آرایشی بهداشتی به عنوان ماده اولیه در ماساژور های پوست به کار می رود.

ماکادمیا

جایگاه ماکادمیا در بازار جهانی خشکبارخشکبار در جهان طرفداران بسیاری دارد. ماکادمیا هم در جهان در سال حدود ۱۰۰ هزار تن تولید می شود که کمتر از پنج دهم درصد از تجاهرت جهانی خشکبار محسوب می شود. کشور استرالیا در زمینه صدور ماکادمیا، یکی از مهمترین کشورها محسوب می شود. 

https://zistonline.com/vdcj.yehfuqehysfzu.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما