تاریخ انتشار :شنبه ۵ اسفند ۱۳۹۱ ساعت ۰۸:۰۲
کد مطلب : 16
رییس دانشگاه آزاد واحد شهرری اظهار کرد: آسیب‌شناسی و ارائه راهکارهای عملی جهت حل مشکلات حریم شهر تهران از ضروریات است.
  اعمال سیاست‌های ناهماهنگ در مدیریت کلانشهر تهران
به گزارش زیست آنلاین فتحی که در اولین همایش ملی «چالش‌ها و راهبردهای صیانت و توسعه پایدار حریم در مناطق شهری و تهران» سخن می‌گفت، ادامه داد: رهبر معظم انقلاب فرمودند "تهران باید به شهری با هویت ایرانی و اسلامی، زیبا و روح‌نواز، دارای رفاه عمومی و مقاوم تبدیل شود." با توجه به این جملات، مسوولیت سنگینی بر دوش مدیران، صاحبنظران و پژوهشگران وجود دارد.

وی با اشاره به اهمیت خروجی هر همایش گفت: امیدواریم در این همایش به اهداف از پیش تعیین شده برسیم.

رنجبر معاون پژوهشی واحد شهرری و دبیر این همایش ادامه داد: همایش با محوریت "دانشگاه آزاد اسلامی واحد شهرری" و با حمایت معاونت اجتماعی شهرداری تهران، نیروی انتظامی، سازمان جغرافیایی نیروهای مسلح، انجمن جغرافیایی ایران و برخی از دانشگاه‌ها از جمله واحد ملایر و اسلامشهر برگزار وحدود ۱۴۰ مقاله به دبیرخانه ارسال شده که از این میان ۱۵ مقاله برای سخنرانی و ۱۹ مقاله برای پوستر انتخاب شده است.

به گزارش ایسنا، آئینی عضو هیات مدیره شرکت مادر تخصصی عمران و بهسازی شهری تهران نیز در ادامه اظهار کرد: درباره شهرها با دو نوع بیماری مواجه هستیم. اول فرسودگی بافت شهری و دوم بحث حاشیه‌نشینی و سکونتگاه‌های غیر رسمی است که در کلانشهر تهران شاهد هر دو بیماری هستیم.

وی با بیان اینکه پایین بودن درآمد سالانه کشور یکی از دلایل بیماری‌هاست، گفت: ما از سال‌های دور با کمبود درآمد سرانه مواجه بودیم، اما این همایش محل مناسبی است تا مشکلات را به گوش مسوولان اقتصادی برسانیم و با ارتقای درآمد سرانه، اتخاذ سیاست‌ها و برنامه‌های درست و توزیع مناسب ثروت در شهرها، این مشکلات را از بین ببریم.

آئینی افزود: کلانشهر تهران در سال‌های اخیر با عدم کنترل و تداخل تصمیمات و اعمال سیاست‌های ناهماهنگ در مدیریت، مورد لطمات شدید، آماج تخریب‌های زیست محیطی و تغییر کاربری قرار گرفته است. شهر تهران با توجه به حوزه نفوذ مستقیم خود نیازمند حریم و یا محدوده استحفاظی بزرگتری نسبت به وضعیت موجود است و با توجه به موقعیت پایتخت، وجود یک حریم مناسب با مکانیزم، مدیریت یکپارچه‌ای برای آن ضروری است.

در ادامه مهندس فتح‌الهی شهردار منطقه ۱۹ با اشاره به قرار گرفتن حرم امام (ره) و ۴۵ هزار شهید در محدوده حریم پایتخت، گفت: از آنجایی که مردم ایران و به ویژه ساکنین تهران، حساسیت زیادی به این نقطه دارند، باید در ارتقای کیفیت در وضعیت نگهداشت این حریم تلاش ویژه‌ای داشته باشند. همچنین نگاه به حریم پایتخت باید یک نگاه ملی، فرابخشی و فرا دستگاهی باشد.

به گزارش ایسنا، دکتر متقی مدیرکل حریم شهرداری تهران اظهار کرد: این اولین بار است که یک مرکز علمی و آکادمیک اقدام به احیای موضوع حریم در عرصه شهری کرده و به مبحث حریم کلانشهر تهران به صورت علمی می‌پردازد.

وی ادامه داد: غالب ایرانی‌ها طبیعت‌گرا هستند و با توجه به روحیه لطیف و طبیعت‌گرایی آنها، می‌توان حریم پیرامون شهر تهران را با کمربند سبز و ایجاد فضای سبز برای شهروندان مهیا کرد.

همچنین علی‌ اصغر محکی رییس کل اداره مطالعات شهرداری تهران نیزعنوان کرد: برگزاری این همایش به منزله تلنگری است بر یک دغدغه بزرگ به نام "نگاه اجتماعی و فرهنگی داشتن بر مسائل شهری" و ارزیابی تاثیر اجتماعی و فرهنگی بودن وقتی موضوعیت پیدا می‌کند که به توسعه پایدار جوامع با حفظ محیط زیست و نگهداری از آن برای نسل‌های بعد کمک کند.

وی ادامه داد: موضوعاتی که مربوط به حریم شهرها می‌شود را نباید صرفا یک مسئله و مشکل مدیریت شهری دانست، بلکه این موضوع ریشه در بنیان‌های سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی دارد و تا زمانی که ما نگاه کلان‌نگر به حل مشکلات نداشته باشیم، هر گونه تلاش یک‌سویه از سمت یک ارگان نمی‌تواند راه به جایی ببرد و تلاش و مشارکت همه‌جانبه سازمان‌ها و نهادها را می‌طلبد.

همچنین دکتر نامی سرپرست وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات با اشاره به الگوهای توسعه در کشورهای کره جنوبی و کره شمالی، اظهار کرد: کشور کره با توجه به آمایش مناسب سرزمین توانستند جمعیت را بر اساس فاکتورهایی که در شهرنشینی و توسعه شهرها مورد توجه هستند، در مناطق مختلف ساکن کند، ‌اما اولین هدف کره شمالی دفاع بوده و نگاهی نظامی داشته است. با این وجود کره جنوبی به وسعت در زمینه اقتصاد هدف‌گذاری کرده است.

وی ادامه داد: اگرچه در کره جنوبی شکل و رفتار جمعیت به گونه‌ای است که انتظار چنین پیشرفتی وجود داشته، اما عامل‌هایی در حوزه شهرنشینی و شهرک‌های صنعتی در این پیشرفت موثر بوده است.

سرپرست وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات عنوان کرد: اگر بتوانیم دولت الکترونیک را در کشور اجرایی کنیم، خدمت بزرگی به خانواده‌ها و سازمان‌های ایرانی انجام داده‌ایم.

در ادامه دکتر کامران رییس انجمن جغرافیا و نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه نواقصی در قوانین کشور جهت حریم‌ها شهرها وجود دارد، افزود: به منظور ارتقای شرایط محیطی پایدار و فراگیر ساکنین مناطق حاشیه‌نشین و پیشگیری از سکونت‌های غیرمجاز، برخی قوانین و مقررات بازدارنده در ساخت و ساز حاشیه‌ها باید بازنویسی شوند.

به گزارش ایسنا، در پایان این همایش تفاهم‌نامه‌ای بین شرکت مادر تخصصی عمران و بهسازی شهری ایران و دانشگاه آزاد اسلامی به امضا رسید. این تفاهم‌نامه همکاری متقابل در زمینه‌های علمی و پژوهشی و ارتباط بین دانشگاه و شرکت‌های زیر مجموعه‌ منطقه‌ای شرکت مادر تخصصی عمران و بهسازی شهر تهران و اشاعه فرهنگ تجدید حیات، بهسازی و نوسازی بافت فرسوده شهری در بین مردم با همکاری دانشگاه آزاد اسلامی واحد شهرری را در بر داشت.

https://zistonline.com/vdcc8.qs22bqeaal.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما