تاریخ انتشار :شنبه ۳۰ فروردين ۱۳۹۳ ساعت ۰۹:۲۹
کد مطلب : 23166
نان سبوس دار به دلیل فیبر موجود در آن باعث سیری می‌شود و جذب قند آن تدریجی است.
این نان به طور شگفت انگیزی لاغرتان می کند
به گزارش زیست آنلاین از جام نیوز، بسیاری از پزشکان تا اوایل دهه ی سی قرن بیستم سبوس را یک ماده ی زاید و اضافی که موجب خراش روده ی بزرگ (کولون) می شد ، به حساب می آوردند. اما با پژوهش های جدید دو دهه ی گذشته فواید فراوان نان سبوس دار اثبات شد و سبوس به عنوان یک داروی موثر طبی برای بیمارانی که همیشه از مسئله ی یبوست یا اختلالات روده ی بزرگ رنج می برند، شناخته شد. این ماده ی موثر حیاتی هم اکنون در داروخانه های ایالات متحده و سراسر اروپا در فروشگاه های مواد غذایی کشورهای پیشرفته به صورت بسته بندی های شکیل عرضه می گردد.

 

هم اکنون پزشکان اتفاق نظر دارند که سبوس مهم ترین راه درمان طبیعی یبوست به شمار می رود . جلوگیری از یبوست نیز از بروز بواسیر ، التهاب دیورتیکول (کیسه ای مدوربه اشکال و اندازه های مختلف است که در جدار داخلی روده ایجاد می شود)، سرطان کولون، شقاق، فیستول، شکاف بافت معده و عفونت های دستگاه گوارش (که غالباً در میان افراد مسن مشاهده می گردد) پیشگیری می کند. توصیه می شود همراه با مصرف سبوس، مایعات و آب فراوانی نیز مورد مصرف قرار گیرد. 

 

بر اساس پژوهش های مختلف، سبوس غنی ترین منبع غذایی فیبر و الیاف گیاهی محسوب می شود. این فیبر و الیاف را که بیشتر مواد سلولزی و همی سلولزی می باشد، اکثر مردم می شناسند و می دانند که مصرف آن موجب افزایش حجم مدفوع می گردد. افزایش حجم مدفوع عامل اساسی مبارزه با یبوست و بیماری کولون و پیدایش سرطان کولون می باشد. البته باید گفت که فیبرهای گیاهی به دو نوع محلول و نامحلول تقسیم می شوند. سبوس گندم جزء فیبرهای غذایی نامحلول است که در جلوگیری از یبوست و سایر بیماری های روده بزرگ تاثیر زیادی دارند. سبوس جو و برنج جزء فیبرهای محلول می باشند که اثر زیادی در کاهش کلسترول خون دارند.

 

: سبوس موجود در این نان موجب کاهش جذب چربی و کلسترول خون می‌شود. وی ادامه داد: نان سبوس دار به دلیل فیبر موجود درآن باعث سیری می‌شود و جذب قند آن کاهش یافته و تدریجی است. کیمیاگر افزود: در نان سفید قند سریع‌تر جذب بدن می‌شود فرد دیر‌تر احساس سیری می‌‌کند از این رو باعث چاقی می‌شود که نان باگت شامل آن دسته از نان‌های سفید است. وی با بیان اینکه نان‌های سبوس دار از جمله سنگک، بربری، مناسب‌تر هستند گفت: از طرفی مصرف زیاد نان‌های سبوس دار موجب کاهش جذب املاح چون روی، آهن و کلسیم می‌شود از این رو بایستی مصرف اعتدالی داشته باشید.  سبوس آب را در خود نگه داشته و موجب سیری طولانی می‌شود در صورتیکه نان سفید به سرعت از معده و روده خارج شده و در نتیجه ذخایر بدی در بدن افزایش می‌یابد و موجب چاق شدن می‌‌شود.

 

https://zistonline.com/vdch-zni.23nx-dftt2.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما