تاریخ انتشار :شنبه ۳۰ فروردين ۱۳۹۳ ساعت ۱۱:۱۶
کد مطلب : 23195
مشاور رییس سازمان حفاظت محیط زیست گفت: اکنون مناطق حفاظت شده در کشور با کمبود محیط بان مواجه است که قطعا این کمبود از محل درآمد یارانه قابل جبران است.
کهرم:کمبود محیط بانان از محل درآمد یارانه قابل جبران است
به گزارش زیست آنلاین از ایرنا اسماعیل کهرم روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار علمی ایرنا اظهار داشت: ۱۳ میلیون هکتار از زمین های کشور جزو مناطق حفاظت شده است و تحت پوشش سازمان حفاظت محیط زیست قرار دارند در حالی که فقط ۲ هزار و ۷۰۰ محیط بان از این مناطق حفاظت شده ، پاسداری می کنند.

وی افزود: در حالی که این میزان منطقه حفاظت شده به حدود ۱۱ هزار محیط بان نیاز دارد که در کنار آن تجهیزات مورد نیاز هم باید تامین شود.

وی تاکید کرد: قطعا پول و منابع مالی همیشه در رفع انواع و اقسام مشکلات کارساز است و طبیعی است اگر دولت منابع مالی در اختیارش باشد می تواند به داد محیط زیست برسد.

کهرم اظهار داشت: اکنون سازمان حفاظت محیط زیست مجوز استخدام هزار محیط بان را دریافت کرده اما به دلیل کمبود اعتبار توان جذب این تعداد نیرو را ندارد.

وی گفت: علاوه بر کمبود نیرو بسیاری از پاسگاه های محیط بانی هم خالی از تجهیزات مورد نیاز است ، به عنوان مثال پاسگاه های چهارمحال و بختیاری، کهگیلویه و بویر احمد و کردستان از هر گونه تجهیزات خالی است.

مشاور رییس سازمان حفاظت محیط زیست ادامه داد: حدود ۴۳۰ پاسگاه محیط بانی در سراسر کشور وجود دارد که برخی از آنها از کمترین امکانات محافظتی و رفاهی محروم هستند، به عنوان مثال پاسگاه بوشهر در آن گرمای سرسام آور حتی کولر هم ندارد.

کهرم افزود: سازمان حفاظت محیط زیست، متولی محیط زیست کشور است اما اکنون مانند آدمی دست و پا بسته است که از آن انتظار کارهای زیادی دارند. سازمان حاضراست در مدت ۱ هفته ۵ هزار نیرو استخدام کند اما مشروط بر اینکه منابع مالی آن تامین شود.

وی ادامه داد: در آمد ماهانه محیط بانان ۴۰۰ هزار تومان است این در حالی است که بر اساس قانون باید به آنان حق کشف نیز داده شود در حالی که به علت کمبود اعتبار، سازمان قادر به پرداخت این حق به آنها نیست.

کهرم تاکید کرد: در هدفمندی یارانه ها محیط زیست جزو اولویت هاست و این احتمال بسیار قوی وجود دارد آنهایی که از دریافت یارانه صرفنظر می کنند به محیط زیست کمک خواهند کرد.

وی ابراز امیدواری کرد درآمد حاصل از محل یارانه به درستی هزینه شود و با مدیریت صحیح، دولت آنرا به محیط زیست تخصیص دهد و از آنجا که رویکرد دولت تدبیر و امید زیست محیطی است خوشبختانه این امید وجود دارد که به محیط زیست توجه وی‍ژه شود.

https://zistonline.com/vdcjive8.uqethzsffu.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما