تاریخ انتشار :شنبه ۳۰ فروردين ۱۳۹۳ ساعت ۱۲:۳۶
کد مطلب : 23251
عضو هیأت مدیره انجمن دکترای علوم آزمایشگاهی گفت: در کشور حدود ۱۰ درصد مردم به بیماری دیابت مبتلا هستند که متأسفانه به دلیل عدم انجام تست‌های غربالگری و عدم مراجعه افراد در مراحل اولیه بیماری، نیمی از آنها از بیماری خود بی‌اطلاعند.
نیمی از مبتلایان به دیابت در کشور از بیماری خود بی‌خبرند
به گزارش زیست آنلاین،به نقل از قارس،سید حسن هاشمی مدنی، مسئول پنل اهمیت غربالگری دیابت در هفتمین کنگره بین المللی و دوازدهمین کنگره کشوری ارتقای کیفیت خدمات آزمایشگاهی با اعلام خبر فوق گفت: در حال حاضر در کشور ما حدود ۱۰ درصد مردم به بیماری دیابت مبتلا هستند که متأسفانه به دلیل عدم انجام تست های غربالگری و مراجعه نکردن افراد جهت انجام آزمایش‌های دوره‌ای و همچنین نداشتن علائم مشخص در ابتدای بیماری، نیمی از افراد از بیماری خود اطلاع ندارند.

وی گفت: در درمان مناسب بیماری دیابت ،تشخیص به موقع بسیار حائز اهمیت است و تشخیص بیماری دیابت بسیار ساده بوده و با انجام چند تست آزمایشگاهی به سادگی می توان بیماری دیابت را تشخیص داد.

هاشمی افزود: ولی متأسفانه نیمی از افراد مبتلا به دیابت دیر تشخیص داده می شوند با عوارض این بیماری که شامل نارسایی کلیه ها ، آسیب شدید و پارگی عروق انتهایی چشم که منجر به نابینایی می شود و همچنین آسیب به عروق قلبی و مغزی مواجه می شوند.

هاشمی مدنی در زمینه راه‌های پیشگیری و درمان دیابت گفت: بیماری دیابت به شدت دورۀ بیماری تنها قابل کنترل است و این امر نیازمند تغییر سبک زندگی و شیوه های صحیح تغذیه در افراد مختلف اجتماع است که می توان به ورزش ، داشتن تحرک کافی و رعایت رژیم های صحیح، شامل عدم استفاده از غذاهای خیلی شیرین، چرب و فست فودها در این زمینه اشاره کرد.

وی گفت: کسانی که در خانواده خود افراد مبتلا به دیابت دارند بهتر است از ۲۵ تا ۳۰ سالگی و سایر افراد نیز از ۴۰ سالگی حداقل سالی یکبار جهت انجام تست های تشخیصی دیابت به آزمایشگاه مراجعه کنند.

مسئول پنل اهمیت غربالگری دیابت در پایان ادامه داد: هفتمین کنگره بین المللی و دوازدهمین کنگره کشوری ارتقاء کیفیت خدمات آزمایشگاهی که از ۲۸ فروردین ماه شروع شده است تا یکشنبه ۳۱ فروردین ماه با حضور بیش از ۴۰۰۰ شرکت کننده در مرکز همایش های رازی تهران ادامه دارد.

https://zistonline.com/vdccsiqi.2bq1p8laa2.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما