تاریخ انتشار :شنبه ۳۰ فروردين ۱۳۹۳ ساعت ۰۲:۱۳
کد مطلب : 23263
عضو هیأت علمی دانشگاه علامه طباطبایی با بیان آموزش نمونه‌های ساده خودآگاهی از دوران کودکی، بر نقش مدرسه و رسانه در آموزش خودمراقبتی تأکید کرد.
آموزش خودمراقبتی با نمونه‌های ساده
به گزارش زیست آنلاین،به نقل از فارس ،شیوا دولت‌آبادی با اشاره به شعار هفته سلامت با عنوان یک عمر سلامت با خودمراقبتی اظهار داشت: مسئله آگاهی به خود به عنوان سرمایه‌ای قوی به لحاظ روانشناختی شناخته می‌شود که آن را می‌توان از دوران کودکی با نمونه‌های ساده آموزش داد.

وی افزود: ذهن انسان این آمادگی را دارد که آنچه را به عنوان ذخیره‌های دانش، شناخت و آگاهی از هیجان‌ها و انگیزه‌های خود در مغز رخ می‌دهد ثبت و به عنوان پایه‌های بدیهی و طبیعی شخصیت ذخیره و زمینه‌سازی کند. بنابراین باید تأمل در خود را در همه محورهای روانشناختی مانند جنبه‌های جسمانی، ذهنی، هیجانی و اجتماعی از ابتدای کودکی پی‌ریزی کرد.

رئیس انجمن روانشناسی تأکید کرد: ذهن می تواند به جسم کمک کند تا مسئول سلامت خود شود. پایه‌های این آموزه‌ها در ارتباط‌های طبیعی عادی ولی سازنده در درون خانواده‌ها پی ریزی می‌شود، مانند اینکه مادر کودک خود را از عوارض بدخوراکی، کم‌خوابی و نظایر اینها به زبان ساده آگاه می‌کند.

این متخصص حوزه بهداشت روان با اشاره به نقش مدرسه در آموزش تامل در خود به عنوان یکی ملزومات خودمراقبتی گفت: مدرسه می‌تواند رسالت همه‌گیر و جدی اشاعه تأمل در خود را در همه زمینه‌ها از جمله سلامت در دستور برنامه آموزشی خود قرار دهد و بدین ترتیب زمینه را برای آگاه‌سازی فراگیرتری از مسئولیت‌پذیری فرد برای سلامت خود و در نتیجه جامعه برعهده گیرد.

عضو هیأت علمی دانشگاه علامه طباطبایی نقش رسانه را در آموزش خودمراقبتی در زمینه‌های مختلف موثر عنوان کرد و افزود: برای کسانی که این فرصت‌ها را از دست داده‌اند، رسانه‌ها به طورکلی برای آگاه‌سازی الگویی و تشویق افراد به بهره‌گیری از این توانایی درونی بسیار حائز اهمیت است، چرا که افرادی که به بی‌توجهی به خود خو گرفته‌اند به سختی می‌توانند شخصاً به این آگاهی برسند.

وی خاطر نشان کرد: پس اشاعه ضرورت تأمل در جسم و روان خود به عنوان یک سرمایه‌گذاری مؤثر در بهداشت و سلامت انسان به فعالیت رسانه‌ای و فراگیر نیاز دارد.

https://zistonline.com/vdcfm0d0.w6dmvagiiw.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما