تاریخ انتشار :سه شنبه ۲ ارديبهشت ۱۳۹۳ ساعت ۱۱:۱۰
کد مطلب : 25505
سازمان «صلح سبز» با انتقاد از کشورهای غربی و آسیایی از آنها خواست به جای سرمایه‌گذاری‌های سنگین در خرید سلاح و ادوات جنگی، پول‌های خود را برای دستیابی به انرژی پاک در آینده هزینه کنند.
به‌جای هزینه سنگین خرید سلاح برای انرژی پاک سرمایه‌گذاری کنید
به گزارش زیست آنلاین به نقل از ایسنا، بنابر اعلام موسسه بین‌المللی تحقیقات صلح استکهلم (سیپری)، سال گذشته میلادی (۲۰۱۳) در سراسر جهان مبلغ یک تریلیون و ۷۴۷ میلیارد دلار برای خرید سلاح و ادوات جنگی هزینه شده است. اگرچه به دلیل وقوع بحران مالی در غرب اروپا این رقم اندکی کاهش نشان می‌دهد اما آمریکا با پرداخت ۴۰ درصد از کل هزینه صرف شده برای خرید سلاح همچنان در جهان پیشتاز است.

این گزارش همچنین نشان‌دهنده افزایش هزینه‌های دفاعی و خرید سلاح از سوی کشورهای روسیه، چین، هندوستان و عربستان سعودی است. نه تنها در حال حاضر سرمایه‌گذاری برای خرید سلاح بسیار بالاتر از زمان اوج جنگ سرد است بلکه انتظار می‌رود امسال نیز پس از پنج سال آرامش نسبی در این بازار شاهد افزایش بیشتر باشیم.

«بان کی مون» دبیرکل سازمان ملل با انتقاد از این شرایط می‌گوید: جهان از سلاح پرشده اما هیچ بودجه‌ای برای ترویج صلح وجود ندارد. با مشاهده آمارهای خرید سلاح و همینطور افزایش ۱۴ درصدی آن طی چهار سال اخیر و مقایسه آن با بودجه ۲.۷ میلیارد دلاری سازمان ملل برای برقراری صلح و امنیت به عمق فاجعه پی می‌بریم چرا که بودجه صلح در مقابل هزینه‌های خرید سلاح چیزی جز پول خرد نیست.

سایت اینترنتی صلح سبز نیز با انتقاد از این وضعیت گفت: ماه گذشته کارشناسان برجسته جهان هشدار دادند پدیده تغییرات جوی در صورت جدی نگرفتن به شدت امنیت انسان را به خطر انداخته و سبب تهدید منابع سوختی و بروز درگیری‌ها خواهد شد. اگرچه این یک تصویر تاریک از آینده است اما هنوز بارقه‌هایی از امید وجود دارد. گزارش جدیدی که از سوی هیئت کارشناسان بین دولتی سازمان ملل متحد منتشر شده نشان می‌دهد تاثیرات جوی در واقع تهدید نیستند بلکه یک فرصت به شمار می‌روند.

در این گزارش یک راه حل کاملا گویا و شفاف ارائه شده و آن این است که سیستم حاکم بر چرخه سوخت جهان را از سوخت‌های فسیلی به سمت استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر نظیر منابع باد و انرژی خورشیدی تغییر دهیم. چرا که انرژی‌های تجدیدپذیر امن‌تر، سالم‌تر و اکنون بیش از پیش ارزان‌تر هستند.

به گزارش ایسنا به نقل از سایت اینترنتی «گرین‌پیس»، این سازمان در ادامه افزود: اوایل سال جاری وزیر امور خارجه آمریکا تغییرات جوی را ترسناک‌ترین سلاح کشتار جمعی تلقی کرد و این تنها حرف راست اوست چون پول‌هایی که صرف خرید سلاح می‌شود باید برای محافظت از انسان در برابر این رویداد جوی سرمایه‌گذاری شود و این درست‌ترین سرمایه‌گذاری دفاعی محسوب می‌شود. در واقع این نیروگاه‌ها با سوخت زغال سنگ و چاه‌های نفتی هستند که سلاح کشتار جمعی به حساب می‌آیند چون نه تنها سیاره ما را از بین می‌برند بلکه مردم را نیز به کام مرگ می‌کشانند. پس سرمایه‌گذاری سالانه ۱.۹ تریلیون دلاری روی سوخت‌های فسیلی، جُرمی کمتر از جنایت علیه بشر نیست.

بنابر اعلام هیئت کارشناسان بین دولتی در امور جوی سازمان ملل (IPCC) و سایر سازمان‌ها، اختصاص حتی نیمی از هزینه‌هایی که صرف خرید سلاح می‌شود برای مقابله با تغییرات جوی و آمادگی برای مقابله با اثرات آن بسیار بیش از بمب و تانک، امنیت انسان را تامین می‌کند و در عوض هوای پاک، انرژی امن، آسمان تمیز، اقیانوس‌های سالم و آینده‌ای بهتر برای فرزندانمان خواهیم داشت.

https://zistonline.com/vdcgnn9x.ak9nz4prra.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما