تاریخ انتشار :سه شنبه ۲ ارديبهشت ۱۳۹۳ ساعت ۱۱:۱۶
کد مطلب : 25506
/به مناسبت روز جهانی زمین پاک/

همه‌باهم زمین را نجات دهیم!

روز جهانی «زمین پاک» هر ساله و از سال ۱۹۷۰ میلادی در تاریخ ۲۲ آوریل برگزار می‌شود اما بیائید امسال به زمین قول دهیم که هر کاری از دستمان برمی‌آید برای نجات آن انجام دهیم.
همه‌باهم زمین را نجات دهیم!
به گزارش زیست آنلاین به نقل از ایسنا، سایت اینترنتی «رِوولوشن‌فلیم» در این گزارش به مناسبت روز جهانی زمین، ۱۰ راهکار را که برای نجات این گهواره‌ سبز موثر هستند و می‌توانند عمر آن را بیشتر کنند پیشنهاد کرده که به شرح زیر است:

استفاده مدبرانه از کاغذ

همه ما باید برای کاهش مصرف کاغذ بسیج شویم چرا که درختان منبع زیبایی و سایر مزایا و فواید برای زمین هستند و همانطور که همه ما می‌دانیم تولید کاغذ به قیمت کاستن از زیبایی زمین تمام می‌شود. پس در استفاده از کاغذ با تدبیر بیشتری عمل کنید. مثلا باید از پشت و روی کاغذ و از کاغذهای باطله نیز برای کارهای دیگری استفاده کنیم. کاهش مصرف کاغذ و استفاده از هر دو سمت آن، ضمن حفظ منابع طبیعی زمین از آلودگی این سیاره خاکی جلوگیری می‌کند.

خاموش کردن لامپ‌های اضافه و ذخیره انرژی

یکی از ساده‌ترین راه‌های ذخیره انرژی، خاموش کردن لامپ‌های اضافی است. با خود لحظه‌ای را تصور کنید که وارد اتاق یا آشپزخانه شده و تمام چراغ‌های موجود در آن را روشن می‌کنید. اگر نیازی به روشن کردن چند چراغ ندارید پس لامپ‌های اضافی را خاموش کنید و به یاد داشته باشید که ذخیره پول و انرژی باید برای شما اولویت اصلی باشد. توجه به همین جزئیات کوچک است که منجر به تغییرات بزرگ می‌شود یا به قولی قطره‌قطره جمع گردد وانگهی دریا شود.

بازیافت تلفن‌های همراه قدیمی

مواد شیمیایی بسیار خطرناک نظیر سرب، جیوه، کادمیوم و آرسنیک تنها برخی از سوغات ناخواسته تلفن‌های همراه برای ما هستند که امروزه به یکی از بزرگترین منابع زباله جهان تبدیل شده‌اند. بازیافت تلفن‌های همراه قدیمی مشکل روبه رشد زباله‌های الکترونیک در جهان را تقریبا حل می‌کند. برخی قطعات این تلفن‌های همراه قدیمی به جای آلوده‌ کردن آب، محیط زیست و هوا می‌توانند توسط برخی کمپانی‌ها به منظور تولید محصولات جدید بازیافت شوند. البته شما هم می‌توانید با افزایش مدت زمان استفاده از تلفن و پرهیز از خرید مکرر گوشی‌های جدید تلفن همراه در کنترل این آلودگی نقش موثری داشته باشید.

صرفه‌جویی در مصرف سوخت با بازبینی فنی خودرو

بازبینی به موقع و رفع نقص فنی خودرو نقشی حیاتی در مصرف بهینه سوخت دارد و به دلیل انتشار کمتر گازهای آلاینده و سمی، آسیب کمتری به جو می‌رسد. تنظیم باد چرخ خودروها و خالی کردن صندوق عقب از بارهای اضافی، بازدهی خودرو را بهبود می‌دهد. تعویض منظم فیلترهای هوا و روغن نیز باید جزو وظایف رانندگان باشد.

منع استفاده از کیسه‌های پلاستیکی

استفاده از کیسه‌های چند بار مصرف به جای کیسه‌های پلاستیکی یکبار مصرف، آسیب کمتری به محیط زیست می‌رساند. کیسه‌های پلاستیکی به دلیل تجزیه‌ناپذیری یک تهدید جدی و عامل اصلی انباشت زباله‌ها هستند. علاوه بر این یکی از مسایلی که باید درباره آن تفکر جدی شود، انرژی بسیاری است که برای تولید کیسه‌های پلاستیکی مصرف شود. از سوی دیگر مسدود کردن راه آب، سوله‌ها و سیستم فاضلاب تنها بخشی از عواقب ناخوشایند دفع زباله‌ها محسوب می‌شوند.

پرداخت آنلاین قبوض

اینکه بتوانیم تنها با فشار چند دکمه ساده تمام قبوض خود را پرداخت کنیم وسوسه‌انگیز نیست؟ قطعا همین‌طور است. به علاوه اینکه این کار مزایای بسیاری نیز برای حفظ محیط زیست دارد چون با پرداخت آنلاین قبوض در مصرف کاغذ صرفه‌جویی شده و درنتیجه درختان بیشتری نیز حفظ می‌شوند. ضمن این که در وقت خود نیز صرفه‌جویی می‌کنیم.

هفته‌ای یک بار رژیم گیاهخواری

حیواناتی که از گوشت آنها برای تغذیه استفاده می‌کنیم در سرزمین‌های جنگل‌های بارانی و مزارع پرورش داده می‌شوند و سالانه بسیاری از این جنگل‌ها و مزارع برای تامین غذای این حیوانات نابود می‌شوند. در صورتی که هفته‌ای یک‌بار از رژیم غذایی گیاهی تبعیت کنید نه تنها این جنگل‌ها و طبیعت را نجات می‌دهیم، بلکه می‌توانیم یک رژیم غذایی مفید هم داشته باشیم که تصور نمی‌شود با یک روز در هفته، خللی در رژیم غذایی متداول شما پیش بیاید. پس به آن جدی‌تر فکر کنید.

بازیافت ظروف و بطری‌های شیشه‌ای

شیشه‌ها نه تنها به این خاطر که زمانی بسیار طولانی برای تجزیه لازم دارند بلکه به دلیل اینکه بخش بزرگی از زباله‌های صنعتی را تشکیل می‌دهند حتما باید بازیافت شوند. با بازیافت ظروف شیشه‌ای هم می‌توان آلودگی آب‌های سطحی را کاهش داد و هم اینکه از این شیشه‌ها برای ساخت محصولات جدید استفاده کرد. بدین ترتیب با یک تیر دو نشان می‌زنیم.

خشک‌ کردن رخت‌ها در آفتاب

این درست است که الان در عصر مدرن زندگی می‌کنیم و بسیاری از کارها تنها با زدن یک دکمه انجام می‌شوند و پهن کردن لباس‌ها روی بند برای خشک شدن کار بیهوده‌ای به نظر می‌رسد اما خوب با نگاهی اجمالی به وضعیت برق و قیمت سرسام‌آور آن، این راه‌حل بسیار مناسب است. زیرا با آویختن لباس‌ها در هوای آزاد به جای استفاده از دستگاه‌های خشک‌کن برقی نه تنها لباس‌هایتان در نور آفتاب ضدعفونی می‌شوند بلکه با صرفه‌جویی در مصرف برق به نجات سیاره زمین کمک می‌کنیم.

بخشیدن وسایل غیرضروری به نیازمندان

ما در زندگی روزمره خود بسیاری از وسایل غیرضروری را که به آن نیاز نداریم دور می‌اندازیم غافل از اینکه شاید بسیاری از افراد شدیدا به آن نیاز داشته باشند. بسیاری از مردم حتی از داشتن برخی وسایل پلاستیکی نیز محروم هستند. پس به جای دور انداختن، آنها را به سازمان‌های خیریه و افراد نیازمند ببخشید و بدین ترتیب نقش خود را در کمک به این سیاره ارزشمند و حیاتی پررنگ‌تر ایفا کنید.

انتهای پیام

https://zistonline.com/vdch-mni.23nmvdftt2.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما