تاریخ انتشار :چهارشنبه ۳ ارديبهشت ۱۳۹۳ ساعت ۱۱:۲۶
کد مطلب : 25651
کارشناسان مطالعات جوی دریافتند افزایش آلودگی‌ هوا در کشورهای آسیایی بر شرایط اقلیمی شمال قاره آمریکا تاثیر می‌گذارد و سبب تشدید طوفان‌ها در اقیانوس آرام می‌شود.
تاثیر آلودگی هوای آسیا بر شرایط جوی اقیانوس آرام
به گزارش زیست آنلاین به نقل ازایسنا، متخصصان علوم جوی اعلام کردند: تشدید آلودگی هوا در قاره آسیا در واقع در همین قاره باقی نمی‌ماند بلکه این آلودگی‌ها که از سوی کشورهای بزرگ صنعتی خاوردور تولید می‌شوند ضمن تغییر الگوی آب و هوایی اقیانوس آرام سبب تقویت طوفان‌ها در آمریکای شمالی می‌شوند و در واقع هوای این نقطه از زمین را دگرگون می‌کنند.

«رنیی ژانگ»، کارشناس علوم جوی با بیان این مطلب می‌گوید: اظهارنظر درباره این که هوا در آمریکای شمالی رو به بهبود خواهد رفت یا بدتر خواهد شد، هنوز زود است.

ژانگ افزود: حرکت جریان‌های هوای گرم از مناطق استوایی به سمت مناطق قطب شمال در حال افزایش است.

متخصصان علوم جوی همچنین می‌گویند: به نظر می‌رسد آلودگی‌های هوا در آسیا سبب وقوع طوفان‌های شدیدتر و قدرتمندتر در دامنه میانی اقیانوس آرام، بارش‌های بیشتر و حرکت سریع‌تر هوای گرم مناطق استوایی به سمت قطب شمال می‌شود.

به گزارش ایسنا به نقل از نشنال ژئوگرافیک، ژانگ و همکارانش در این مطالعه با استفاده از اطلاعات ماهواره‌ای نشان دادند میزان جریان ابرهای همرفت عمیق شامل رگبارها حد فاصل سال‌های ۱۹۸۴ تا ۲۰۰۵ میلادی بر فراز اقیانوس آرام افزایش یافته است. آنها محتمل‌ترین عامل این مسئله را افزایش ریزگردهای معلق حاصل از آلودگی‌های هوا در آسیا دانسته‌اند. در آمریکای شمالی، مسیر طوفان‌های اقیانوس آرام بر هوای این منطقه تاثیر جدی دارد و به نظر می‌رسد تغییرات طبیعی در سطح وسیع نظیر جریان‌های «ال نینو» و «لانینا» نیز الگوی طبیعی خود را از دست داده و منجر به وقوع سیل و خشکسالی شده‌اند. آنچه که این کارشناسان در مطالعات خود نشان دادند این است که ریزگردهای هوا در شرق آسیا بر فراز اقیانوس آرام به شمال آمریکا نقل مکان کرده و سبب تغییرات جوی در آمریکای شمالی می‌شوند اما توصیف واضح ماهیت این تغییرات نیازمند مطالعات بیشتری است.

https://zistonline.com/vdcizqar.t1aww2bcct.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما