تاریخ انتشار :پنجشنبه ۴ ارديبهشت ۱۳۹۳ ساعت ۰۸:۰۷
کد مطلب : 25658
دبیر ستاد احیای دریاچه ارومیه با بیان اینکه زندگی کردن برای مردم در حوالی دریاچه ارومیه، بدون این دریاچه بسیار پر هزینه و سخت خواهد بود، گفت: با ادامه روند خشک شدن دریاچه به دلیل مسیر جریان باد در این منطقه استان آذربایجان شرقی نسبت به سایر استان‌ها بیشتر در معرض تهدید قرار دارد.
آذربایجان شرقی بیش از سایر استان‌ها از خشک شدن دریاچه ارومیه آسیب می‌بیند
به گزارش زیست آنلاین به نقل از ایسنا، عیسی کلانتری در همایش یک روزه احیای دریاچه ارومیه اظهارکرد: پنچ ماه از زمان تشکیل اولین جلسه احیای دریاچه ارومیه می گذرد و از همان ابتدا مسئله خشک شدن دریاچه را پیگیری می‌کنیم و طبق دستور ریاست جمهوری باید تا اول خرداد ماه به جمع بندی نهایی در مورد راهکارهای اجرایی برسیم.

وی افزود: پس از بررسی‌های متعددی که در این زمینه انجام می شود، سعی می کنیم تا پایان اردیبهشت ماه راهکارهایی که قابلیت اجرایی دارند و از پشتوانه علمی برخوردار هستند را ارائه دهیم.

وی با قدردانی از رؤسای دانشگاه‌های صنعتی شریف، تبریز، امیر کبیر و تهران که همکاری های خوبی با ستاد احیاء داشتند، گفت: نجات دریاچه ارومیه کار آسانی نبوده، بلکه مسئله بسیار پیچیده‌ای است و عواقب خشکی این دریاچه بسیار زیاد و خطرناک است.

کلانتری ادامه داد: اولین اولویت ستاد در احیای دریاچه ارومیه تأمین کسری آب از حوضه است؛ در حال حاضر دریاچه ارومیه فقط شش درصد آب دارد و۹۴ درصد آب دریاچه از بین رفته است.

وی افزود: انتقال آب از حوضه رود زاب ضروری بوده، اما شروع انتقال آب زودتر از سال۱۳۹۸ امکان پذیر نیست؛ این در حالی است که انتقال آب بین حوضه‌ای از دریاچه ی خزر در آخرین اولویت ستاد احیاء دریاچه ارومیه قرار دارد.

دبیر ستاد احیاء دریاچه ارومیه گفت: طبق آخرین جمع بندی‌ها با کمی تلاش مسئولان و همکاری مردم می توان در مدت حداکثر ۱۳ سال دریاچه ارومیه را احیاء کرد.

وی با اشاره به عوامل متعددی که باعث این بحران شده است، بیان کرد: در حال حاضر بهره وری کشاورزی در حوضه دریاچه ارومیه با توجه به آب مصرفی در این بخش بسیار کم است، این در حالی است که هزینه تأمین آب شیرین زیاد است.

کلانتری با بیان راهکارهای مختلف در احیای دریاچه ارومیه اظهار کرد: طی جمع بندی‌های متعدد در جلسات مختلف در سایر استان‌های حوضه دریاچه ارومیه به این نتیجه رسیدیم که تحت هیچ شرایطی توسعه جدید در زمینه کشاورزی و حتی سدسازی جدید در استان آذربایجان غربی نداشته باشیم و همچنین باید با استفاده از تکنولوژی‌های جدید در آبیاری و کشاورزی میزان آب مصرفی در این بخش را کاهش دهیم تا به بهره‌وری بالایی از صنعت کشاورزی در این حوضه برسیم.

وی با اشاره به راهکارهای مختلف پیشنهادی از طرف مسئولان وابسته گفت: برخی راهکارهای پیشنهاد شده به لحاظ اقتصادی با صرفه نیست و اجرای آنها اشتباه است.

کلانتری در پایان با بیان اینکه مسئولان باید همراه با مردم و آگاهی دادن به آنها به مشکلات بپردازند، گفت: آموزش و آگاهی مردم از خطرات این بحران می‌تواند باعث کاهش رشد بحران خشکی دریاچه در این منطقه شود.

انتهای پیام
 

https://zistonline.com/vdcfcvd0.w6dttagiiw.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما