تاریخ انتشار :شنبه ۱۰ خرداد ۱۳۹۳ ساعت ۰۹:۰۱
کد مطلب : 29025
این سیرک که از ۲۷ اردیبهشت تا ۱۳ خرداد از اداره حفاظت از محیط زیست کردستان مجوز فعالیت گرفته است ۴۰ نوع حیوان کمیاب و وحشی را اسیر خود کرده است و برخی از این جانوران در نمایش استفاده می شوند.
آزار حیونات به بهانه تفریح سیرکی را پایان دهید (+عکس)
به گزارش زیست آنلاین از ایرنا  در حالی که دنیا از حیوانات کمیاب و یا وحشی که باید در زیستگاه خود باشند در سیرک ها دوری می کند، در ایران هر روز به تعداد باغ وحش های سیار و سیرک هایی که از حیوانات گوناگون در آنها استفاده می شود، در حال افزایش است.
 با توجه به اهمیت محیط زیست و حیات وحش در جهان صنعتی، حیوانات و جانوران دیگر وسیله ای برای سرگرمی و درآمدزایی نیستند و نمی توان آنها را با این اهداف وادار به نمایش کرد.
 
امروزه در دنیا سیرک ها بیشتر از آکروبات بازی، شعبده بازی و نمایش های دیگر تشکیل می شود و اگر هم حیوانی در این سیرک ها دیده شود، حیواناتی اهلی همچون، سگ، شتر و اسب هستند.
 
گردش این سیرک ها و باغ وحش های سیار در شهرهای مختلف موجب شده است که شرایط نگهداری این حیوانات به ویژه به دلیل کمبود فضا، برای آنها آزادهنده شود.
 
استان کردستان هم از این تحول منفی و حرکت ضد محیط زیستی و مغایر با ارزش های انسانی جا نمانده و مبنای تشکیل یک سیرک در استان رقم خورده است.
 
این سیرک که از ۲۷ اردیبهشت تا ۱۳ خرداد از اداره حفاظت از محیط زیست کردستان مجوز فعالیت گرفته است ۴۰ نوع حیوان کمیاب و وحشی را اسیر خود کرده است و برخی از این جانوران در نمایش استفاده می شوند.
 
در حالیکه اداره حفاظت از محیط زیست کردستان مدعی نظارت روزانه بر این سیرک است اما موارد متعددی از حیوان آزاری در آن مشاهده شده است.
 
حین حضور گزارشگر در این سیرک، سگی با پای شکسته مشاهده در کنار سگ های دیگری مشاهده شد که هرکدام به نحوی با زنجیر کوتاه به میله ای افقی بسته شده بودند که حتی نمی توانستند سر خود را روی زمین بگذارند.
 
مجبور کردن خرس به کشتی گرفتن با یک مرد یکی از برنامه های نمایشی این سیرک بود. با وجود اینکه مجری برنامه سعی می کرد به جای خرس حرف بزند تا آنچه روی می داد را شوخی و عادی جلوه دهد، اما حیرانی و درماندگی را در رفتار و چهره خرس آشکارا دیده می شد.
 
خرس که به گردنش زنجیر بسته شده بود و هر بار با هجوم مردی قوی هیکل مواجه می شد، گاهی به زمین می افتاد و با اینکه می توانست با ضربه ای مرد مهاجم را نقش زمین کند، اما جرات دفاع از خود را نداشت چون همان لحظه با ضربه های چوب مربی مواجه می شد و یا بعدا با گرسنگی تنبیه می شد.
 
در نگاه اول شما فکر می کنید وارد سیرکی شاد و مفرح شده اید اما با کمی دقت می توان فهمید اینجا اردوگاه کار اجباری حیوانات است، حیواناتی که در سلول های تنگ انفرادی نگهداری می شوند و در زمان لازم برای وادار کردن آنها به بازیگری و نمایش برای دقایقی با زنجیر آنها را از قفس خارج می کنند.
 
اداره حفاظت از محیط زیست کردستان که انتظار می رفت مانع روی دادن چنین شرایطی شود، به گفته پوریا اسدی مسوول سیرک حتی یکی از مشوقین بوده و از همه نهادها کمک بیشتری به برگزاری این سیرک کرده است.
 
ناصح قادری مدیرکل حفاظت از محیط زیست کردستان، کارشناسان محیط زیست را مخالف سیرک می خواند، اما توجیه انتظارات مردم را یکی از دلایل صدور مجوز برای این برنامه می داند، این در حالی است که مسوول سیرک از عدم استقبال مردم شهر از این سیرک می گوید.
 
به گفته اسدی، این سیرک هر روز چهار میلیون تومان هزینه دارد که ما هرشب ۴۰۰ تا ۵۰۰ بلیط می فروشیم که با بلیت هفت هزار تومان فعلا روزانه ضرردهی داشته ایم.
 
برخی بر این نظرند که سیرک یا باغ وحش می تواند مردم و کودکان را بیشتر با حیوانات آشنا کند و علاقه مردم به آنها را افزایش دهد، اما چنین شرایطی خلاف آن را محقق می کند.
 
والدینی که کودکان آنها شاهد حضور حیوانات در قفس های تنگ و کتک خوردن حیوانات و بازیچه شدن این جانوران زبان بسته در سیرک خورشید سنندج بودند چگونه می توانند مانع این بدآموزی ها و فراگرفتن بد اخلاقی ها توسط کودکان خود شوند.
 
آیا جز این است که کودکان در این سیرک دل آزرده و ناراحت می شوند و درس بدرفتاری با حیوانات را می آموزند؟
 
آنچه در سیرک ها روی می دهد خلاف آموزه های دینی ما نیز هست در حالیکه اسلام به رعایت حقوق حیوانات بسیار توصیه کرده است، آیا غیر از این است که در این سیرک ها کودکان در معرض رفتارهایی خلاف آموزه های دینی قرار می گیرند؟
 
یکی از روحانیون منطقه با اشاره به توصیه های دین اسلام در این زمینه، هر گونه حیوان آزاری را جایز نمی داند و مشخصا در رابطه با یکی از نمایش های این سیرک می گوید: کشتی گرفتن انسان با خرس از دو جهت گناه است، اول اینکه انسان خود را در معرض خطر قرار می دهد و حتی ممکن است جان خود را از دست بدهد.
 
وی گفت: در درجه دوم حیوان دارای غریزه ای است که اگر احساس خطر کند دست به حمله می زند و زمانی که حین کشتی گرفتن با یک انسان به این غریزه ذاتی خود عمل می کند گناه است که فرد دیگری با چوب به این حیوان بزند و این عمل در مجموع شرایط ناعادلانه ای نیز ایجاد می کند که به آزار حیوان منجر می شود.
 
چند نفر از مراجع عظام نیز در پاسخ به استفتائات در مورد سیرک آن را نهی و حتی حرام اعلام کرده اند.
 
حال در این شرایط که هم از نظر اخلاقی و شرعی سیرک قابل پذیرش نیست و از سوی دیگر وجود چنین برنامه هایی منجر به افزایش زنده گیری حیوانات می شود، چرا اداره حفاظت از محیط زیست مانع برگزاری آن نمی شود؟
 
چه خوش گفت فردوسی پاک زاد / که رحمت بر آن تربت پاک باد
 
میازار موری که دانه کش است / که جان دارد و جان شیرین خوش است
 
سیاه اندرون باشد و سنگدل / که خواهد که موری شود تنگدل
 
مزن بر سر ناتوان دست زور / که روزی به پایش در افتی چو مور

آزار حیونات به بهانه تفریح سیرکی را پایان دهید (+عکس)

آزار حیونات به بهانه تفریح سیرکی را پایان دهید (+عکس)

آزار حیونات به بهانه تفریح سیرکی را پایان دهید (+عکس)

آزار حیونات به بهانه تفریح سیرکی را پایان دهید (+عکس)

https://zistonline.com/vdchmvni.23nwidftt2.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

خیلی مسخره هسنید چرا که وقتی که سیرک تمام شده یادتون افتاده میخواهید با این کار خودی نشان بدید غافل ازاینکه خودتون خراب کردید