تاریخ انتشار :سه شنبه ۱۳ خرداد ۱۳۹۳ ساعت ۱۰:۱۴
کد مطلب : 29229
مدیرکل دفتر آب و خاک سازمان حفاظت محیط زیست :

قانون اجبار واحدهای صنعتی برای حفظ محیط زیست اجرایی می شود

قانون اختصاص یک در هزار فروش تولیدات و خدمات واحدهای صنعتی به امور مرتبط با محیط زیست و کنترل آلودگی ها اجرایی می شود.
قانون اجبار واحدهای صنعتی برای حفظ محیط زیست اجرایی می شود
به گزارش زیست آنلاین از ایرنا از پایگاه اطلاع رسانی سازمان حفاظت محیط زیست، حسن پسندیده مدیرکل دفتر آب و خاک سازمان حفاظت محیط زیست از اجرای بند ˈ د ˈ ماده ۴۵ قانون وصول برخی از درآمدهای دولت و مصرف آن در موارد معین خبرداد و گفت براساس این قانون کارخانه ها، کارگاه ها و واحدهای صنعتی و معدنی موظفند یک در هزار فروش تولیدات و یا خدمات خود را در امور مرتبط با محیط زیست و کنترل آلودگی ها، طبق مقررات هزینه کنند.

وی افزود: با توجه به اهمیت اجرای قانون و آیین نامه اجرایی ماده ۴۵ و تایید استمرار و اجرای آن از سوی معاون حقوقی ریاست جمهوری، در راستای تهیه دستورالعمل مشخص اجرایی، کمیته تخصصی ویژه در سازمان حفاظت محیط زیست تشکیل شد.

پسندیده ادامه داد: در این کمیته نحوه اجرای صحیح قانون بررسی و مقرر شد به منظور ایجاد وحدت رویه در اجرای این قانون دستورالعملی با رویه مشخصی تهیه و برای اجرا به ادارات کل محیط زیست استان ها ابلاغ شود.

مدیرکل دفتر آب و خاک سازمان حفاظت محیط زیست گفت: این قانون فرصتی است تا به وسیله آن با مشارکت تمام واحدهای تولیدی، صنعتی، کارگاهی و خدماتی گام های اساسی در آموزش و ارتقای آگاهی های زیست محیطی جامعه و حفظ محیط زیست و کنترل آلاینده های زیست محیطی برداشته شود و اعمال این قانون می تواند علاوه بر حفظ منافع طولانی مدت صنعت ، موجب رفع معضلات محیط زیستی صنایع شود.

وی خاطرنشان کرد : بر اساس مفاد آیین نامه اجرایی بند (د) ماده ۴۵ قانون وصول برخی از درآمدهای دولت و مصرف آن در موارد تعیین شده کارخانه ها، کارگاه ها و واحدهای صنعتی و معدنی موظفند یک در هزار فروش تولیدات و یا خدمات خود را در امور مرتبط با محیط زیست و کنترل آلودگی ها، طبق مقررات هزینه کند، در این قانون به صراحت آمده است که تمام مخارج و هزینه هایی که واحدهای مذکور تحت نظر سازمان حفاظت محیط زیست هزینه کنند جزو هزینه های قابل قبول مالیاتی آنان منظور خواهد شد.

همچنین در این آیین نامه تصریح شده است، کارخانه ها، کارگاه ها و واحدهای صنعتی می توانند فردی یا به صورت مشترک در چارچوب واحدهای مستقر در شهرک ها و مجتمع های صنعتی، در زمینه حفظ محیط زیست و جبران زیان ناشی از آلودگی ها و ایجاد فضای سبز مشجر و جاذب آلودگی ها اقدام هایی را از محل وجوه یک در هزار فروش کالا و خدمات از جمله انجام مطالعات و تحقیقات کاربردی جهت پیشگیری و کنترل آلودگی ناشی از فعالیت منابع آلوده کننده اجرا شود.

به گفته پسندیده، تامین و نصب دستگاه ها و ایستگاه های اندازه گیری کنترل آلودگی هوا و ایجاد آزمایشگاه و سیستم های تصفیه فاضلاب، ایجاد فضای سبز مشجر در محوطه کارخانه ها و کارگاه ها و واحدهای صنعتی و معدنی و سایر نقاط به تشخیص سازمان محیط زیست، برگزاری دوره های آموزشی و ارایه آموزش لازم در جهت ترویج مسایل مربوط به حفاظت محیط زیست ، آلودگی ها و همچنین تنویر افکار عمومی و اشاعه فرهنگ زیست محیطی، از مصادیق برنامه های اجرایی این آیین نامه است.

پسندیده در پایان گفت: رویه و دستورالعمل اجرایی قانون یاد شده حداکثر در یک ماه آینده تهیه و به منظور اجرای آن به ادارات کل حفاظت محیط زیست استان ها ابلاغ خواهد شد.

https://zistonline.com/vdcdnx0x.yt0nx6a22y.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما