تاریخ انتشار :دوشنبه ۳۰ تير ۱۳۹۳ ساعت ۰۵:۳۶
کد مطلب : 33278
بوی بد دهان یکی از مشکلات شایع در بسیاری از مردم است که به گفته متخصصان، پوسیدگی دندان‌ها و بیماری‌های لثه اصلی‌ترین دلیل آن است.
شایع‌ترین دلایل بوی بد دهان
به گزارش زیست آنلاین،از ایسنا،پزشکان معتقدند علل ریشه‌ای بوی بد دهان می‌تواند از عدم رعایت بهداشت دهان و دندان گرفته تا ابتلا به بیماری‌هایی همچون دیابت و نارسایی کلیوی متغیر باشد. همچنین نوع مواد خوراکی مصرفی بر بوی دهان تاثیر می‌گذارد به طور مثال مواد خوراکی همچون سیر و پیاز که بوی شدیدی دارند موجب تغییر بوی دهان می‌شوند. بدن پس از تجزیه کردن این مواد خوراکی، ترکیبات آنها را وارد جریان خون می‌کند که سپس به ریه‌ها رسیده و موجب بوی بد دهان می‌شود.

 

علاوه بر این در صورتی که پس از مصرف مواد خوراکی، دندان‌ها به خوبی شست و شو نشوند، احتمال باقی ماندن غذا میان آنها وجود دارد که موجب رشد باکتری‌ها و ایجاد بوی بد دهان می‌شود. مصرف سیگار و جویدن تنباکو نیز بوی بد دهان را به همراه دارد. این مواد علاوه بر بوی نامطبوع خود، همچون مواد خوراکی در میان دندان‌ها باقی مانده و موجب رشد باکتری‌ها می‌شوند.

 

به گفته پزشکان، بزاق نیز به پاکیزگی دهان و دندان و از بین بردن باکتری‌ها و مواد خوراکی باقی مانده در دهان کمک می‌کند. هرچند دهان هنگام خواب بزاق کمتری تولید کرده و این وضعیت در افرادی که با دهان باز می‌خوابند شدیدتر است.

 

همچنین در مواقعی که بدن نمی‌تواند به درستی گلوکز را به عنوان منبع انرژی استفاده کند، چربی بدن را تجزیه می‌کند و در نهایت به تولید موادی موسوم به «کِتون‌»ها در بدن منجر می‌شود. این وضعیت که «کتواسیدوز» دیابتی خوانده می‌شود اگر برطرف نشود به بروز مشکل جدی‌تری منجر می‌شود زیرا کتون‌ها در سطح بالا سمی هستند.

 

نارسایی کبدی نیز در مواقعی که به مرحله نهایی برسد موجب بوی نامطبوع دهان می‌شود به همین دلیل پزشکان در تشخیص اختلال نارسایی کبدی، بازدم فرد را آزمایش می‌کنند. علاوه بر این مبتلایان به نارسایی مزمن کلیوی طعمی همچون آمونیاک را در دهان خود احساس می‌کنند. انباشت مقدار زیادی اوره در بزاق و تجزیه بعدی آن به شکل آمونیاک موجب این شرایط می‌شود.

 

همچنین از دیگر بیماری‌هایی که موجب بوی بد دهان می‌شود می‌توان به ملتهب شدن سینوس‌ها،‌ ذات الریه، ‌برونشیت و رفلاکس اسید معده اشاره کرد.

 

به گزارش ایسنا به نقل از لایوساینس، پزشکان به افرادی که با این مشکل روبرو هستند توصیه می‌کنند بهداشت دهان خود را رعایت کنند همچنین نوشیدن آب فراوان و جویدن آدامس بدون قند می‌تواند برای رفع این مشکل مفید باشد.

https://zistonline.com/vdcc4iq1.2bq1m8laa2.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما