تاریخ انتشار :سه شنبه ۳۱ تير ۱۳۹۳ ساعت ۰۵:۴۸
کد مطلب : 33376
با حضور معاون امور عمرانی استاندار آذربایجان‌غربی و مدیرکل منابع طبیعی استان، تفاهمنامه همکاری مشترک میان استانداری آذربایجان‌غربی و اداره کل منابع طبیعی استان با هدف ارتقاء همکاری‌ها در راستای حفاظت از عرصه‌های منابع طبیعی استان به امضاء رسید.
تخلیه ۷۰ درصد منابع آبی زیرزمینی
به گزارش زیست آنلاین از ایسنا بر اساس این تفاهمنامه که در ۱۶ بند به امضاء معاون امور عمرانی استاندار و مدیرکل منابع طبیعی استان رسید، شهرداران و دهیاران استان برای حفاظت از عرصه‌های طبیعی به یاری اداره کل منابع طبیعی استان می‌روند.

 

اجرای منویات مقام معظم رهبری در حراست از عرصه‌های ملی، آگاه‌سازی و ترویج فرهنگ حفظ، احیا و توسعه منابع طبیعی در جامعه، همکاری برای اطفاء حریق مراتع و عرصه‌های ملی، مقابله با هرگونه تخریب و تصرف اراضی ملی، احداث پایگاه‌های هوایی اطفاء حریق در مناطق جنگلی و صعب‌العبور و مطالعه و کاشت گونه‌های مناسب شرایط کم آبی و خاک‌های شور در اطراف دریاچه ارومیه ازجمله مفاد این تفاهمنامه است.

 

احداث بوستان‌های شهری و روستایی و یادمان پارک تولد در شهرستان‌ها با همکاری شهرداران، دهیاران و اعضاء شوراهای اسلامی و واگذاری زمین مورد نیاز از اراضی ملی برای احداث پارک‌ها و جنگل‌های در دست کاشت و تامین اعتبار مورد نیاز برای توسعه کمربند سبز در شهرها از دیگر موارد مورد توافق در این تفاهمنامه است.

 

معاون امور عمرانی استاندار آذربایجان‌غربی پس از امضاء این تفاهمنامه گفت: متاسفانه قوانین و آئین‌نامه‌های متعدد تاکنون نتوانسته‌اند مانع از تخریب منابع طبیعی و جنگل‌ها شوند و دخل و تصرف در این عرصه‌ها موجب برهم خوردن وضعیت تعادل در طبیعت گردیده و زندگی انسان‌ها را به مخاطره انداخته است.

 

هادی بهادری افزود: این نخستین گام عملی در راستای اجرای تاکیدات مقام معظم رهبری در خصوص حفاظت از عرصه‌های طبیعی است و باید در مراحل بعدی برنامه جامع مدیریت منابع طبیعی در حوزه‌های مختلف آن تهیه شود.

 

وی با اشاره به اهمیت و نقش عرصه‌های طبیعی در وضعیت اقلیمی و شرایط زندگی انسان‌ها افزود: در سال‌های گذشته با از بین رفتن منابع طبیعی در استان شاهد کاهش بارندگی‌ها و استقرار شرایط اقلیمی مشابه مناطق کویری هستیم و به دلیل مصرف بی رویه آب در ۴۰ سال گذشته بیش از ۷۰ درصد منابع آب زیرزمینی تخلیه شده است که این وضعیت زنگ هشداری جدی است و برای جلوگیری از شرایط بحرانی در سال‌های آتی باید با آگاه‌سازی و اطلاع‌رسانی به عموم مردم فرهنگ حراست از منابع طبیعی را نهادینه ساخت.

 

معاون امور عمرانی استاندار آذربایجان‌غربی با بیان اینکه باید شرایط حساس کنونی به اطلاع عموم مردم برسد، افزود: دستگاه‌های فرهنگی و رسانه‌های گروهی نظیر صداوسیما و جراید محلی باید دراین زمینه نسبت به تهیه برنامه‌های متنوع در خصوص صرفه‌جویی در مصرف آب و نگهداری و توسعه عرصه‌های طبیعی مشارکت کنند.

 

مدیرکل منابع طبیعی آذربایجان‌غربی نیز در این جلسه گفت: حراست از۲ میلیون و۷۵۰هزار هکتار ازعرصه‌های طبیعی استان نیازمند مشارکت و همکاری تمامی نهادها و ارگان‌ها است و اداره کل منابع طبیعی با امکانات محدود توان بسیار زیادی برای عمل به این وظیفه بکار می‌برد.

 

پیرمرادی افزود: در ۴ ماه نخست امسال ۵۰۰ پرونده در رابطه با تخریب و تصرف زمین‌های ملی تشکیل و به مراجع قضایی ارجاع شده است.

https://zistonline.com/vdcb0fbf.rhbfzpiuur.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما