تاریخ انتشار :پنجشنبه ۲ مرداد ۱۳۹۳ ساعت ۱۰:۰۸
کد مطلب : 33487
فعالان محیط زیست اعلام کردند: انگلیس و آلمان در صدر کشورهای دارای نیروگاه‌های برق تولیدی از زغال‌سنگ بسیار آلاینده هستند.
آلمان و انگلیس در صدر تولیدکنندگان برق کثیف در اروپا
به گزارش زیست آنلاین از ایسنا فعالان محیط زیست آلاینده‌های ناشی از سوختن زغال سنگ را مهمترین مانع بر سر راه مقابله با تغییرات جوی می‌دانند. دو کشور انگلیس و آلمان در فهرست اتحادیه اروپا درباره آلوده‌ترین نیروگاه‌های تولید برق زغال سنگ پیشگام هستند. این دو کشور در این فهرست ۹ نیروگاه آلاینده دارند و بنابر اعلام فعالان محیط زیست به دلیل قیمت پایین زغال سنگ نسبت به گاز طبیعی، مصرف این سوخت رو به افزایش است.

 

در این گزارش، آلمان برای تولید برق بیش از سایر کشورهای اروپایی زغال سنگ مصرف می‌کند. ضمن اینکه انگلیس نیز پس از لهستان در رده سوم مصرف زغال سنگ برای تولید برق قرار دارد. در این گزارش همچنین از سیاست‌های اتحادیه اروپا در زمینه آب و هوا،‌ انرژی و آلودگی هوا در بخش برق انتقاد شده و تاکید دارد که این سیاست‌ها برای تغییر مسیر موفق از مصرف زغال سنگ به سمت انرژی‌های تجدیدپذیر و استفاده بهینه از انرژی، قدرت و کارآیی کافی را ندارند.

 

به گزارش ایسنا به نقل از گاردین، در این فهرست نیروگاه برق «بلچاتو» با تولید سالانه ۳۷ میلیون تُن کربن در سال ۲۰۱۳ میلادی در صدر این فهرست قرار دارد. بزرگترین نیروگاه برق انگلیس، «درکس» در رتبه ششم قرار داشته و چهار نیروگاه دیگر آلمان نیز رتبه‌های دوم تا پنجم را اشغال کرده‌اند. افزایش مصرف زغال سنگ در آلمان از سوی طرفداران استفاده از انرژی هسته‌ای مورد انتقاد قرار گرفته است زیرا این کشور پس از فاجعه «فوکوشیما»، تمام نیروگاه‌های هسته‌ای خود را تعطیل کرده است.

 

اگرچه در سال ۲۰۱۳ میلادی حجم کلی آلاینده‌های بخش انرژی در اروپا کاهش یافته اما فعالان محیط زیست می‌گویند که افزایش استفاده از سوخت ارزان زغال سنگ، خطر دور شدن اروپا را از چارچوب‌های از پیش تعیین‌شده در راستای مقابله با تغییرات جوی به همراه دارد.

 

این گزارش همچنین ضمن بیان مضرات و تاثیرات منفی سوخت زغال سنگ بر سلامتی، تصریح می‌کند که آلودگی هوا به شکل دی‌اکسید نیتروژن،‌ دی‌اکسید گوگرد، آلاینده‌ها و جیوه منجر به مرگ سالانه ۱۶۰۰ نفر در انگلیس می‌شود. رشد آلاینده‌های ناشی از نیروگاه‌های برق زغال سنگ به دلیل افزایش استفاده از امکانات موجود است نه احداث نیروگاه‌های جدید و بنابراین به سیاستگذاران نسبت به استفاده طولانی‌مدت از نیروگاه‌های برق زغال سنگ فرسوده که قدمت ساخت اکثر آنها به دهه ۶۰ و ۷۰ میلادی برمی‌گردد، هشدار دادند.

https://zistonline.com/vdcefe8x.jh8xvi9bbj.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما