تاریخ انتشار :پنجشنبه ۲ مرداد ۱۳۹۳ ساعت ۱۰:۱۹
کد مطلب : 33496
معاون تتوسعه مدیریت، حقوقی و امور مجلس سازمان حفاظت محیط زیست گفت:

دستیابی به توسعه پایدار در سایه تحقق نگاه سیستمی و حذف بخشی نگری

معاون سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به اینکه توسعه پایدار تنها در سایه تحقق نگاه سیستمی و حذف بخشی نگری در مدیریت، آگاهی بخشی عمومی، اطلاع رسانی درست و آموزش محقق می شود ، گفت: تمام تلاش ها باید در جهت تحقق این امر معطوف شود.
دستیابی به توسعه پایدار در سایه تحقق نگاه سیستمی و حذف بخشی نگری
به گزارش زیست آنلاین از مهر،  سیدمحمد مجابی معاون توسعه مدیریت، حقوقی و امور مجلس سازمان حفاظت محیط زیست در گردهمایی مدیران امور اداری دستگاه های قوای سه گانه با اشاره به اینکه توسعه پایدار مهمترین مسئله دنیای امروز است، افزود: توسعه لجام گسیخته و بدون برنامه پایدار منجر به آسیب های جدی بر بدنه طبیعت و محیط زیست و پیری زودرس اکوسیستم‌های بسیار مهمی همچون دریاچه ارومیه شده است.

مجابی تصریح کرد: علاوه بر نگاه جهانی از بعد داخلی هم کشور ما به دلیل تجمیع فرهنگ اسلامی و ایرانی و توصیه های فراوان دینی و ملی برای احترام به طبیعت و حفظ آن، باید پیشگام احترام به طبیعت و صیانت از آن باشد.

اصل ۵۰ قانون اساسی؛ بهترین توصیف توسعه پایدار

وی ادامه داد: از منظر قانونی ما جز معدود کشورهایی هستیم که در قانون اساسی خود به محیط زیست پرداخته ایم و به واسطه تلاش مرحوم دکتر تقی ابتکار و بنا به پیشنهاد وی به شهید بهشتی اصل ۵۰ قانون اساسی مشخصا به محیط زیست پرداخته و در اصل بهترین توصیف از توسعه پایدار است که منجر به پر کردن خلاء قانونی برای حفظ و صیانت از محیط زیست شده است.

معاون سازمان حفاظت محیط زیست با بیان اینکه محیط زیست از یک بند در برنامه اول توسعه و یک تبصره در برنامه دوم و یک فصل در برنامه سوم، در برنامه چهارم به سهمی ۲۰% رسید، افزود: اما آنچه در حوزه محیط زیست ایران و در شرایط حال با آن مواجه هستیم بحران های متعددی است. ۴۰ رتبه سقوط محیط زیست ظرف ۴۰ سال در رنکینگ جهانی، افزایش شهرهای آلوده از ۵ شهر آلوده در برنامه ۳ به شرایطی که امروز بیش از ۲۰ استان کشور درگیر پدیده گرد و غبار یا سایر آلودگی هاست، بیانگر عدم نگاه مناسب و جامع نگر به محیط زیست است.

نبود نگاه سیستمی در مدیریت عامل بسیاری از بحران های محیط زیستی کشور

این مقام مسئول وضعیت ایران به عنوان کشوری خشک و نیمه خشک را در بحث مدیریت آب و میزان استحصال آب نیز نا امید کننده توصیف کرد و افزود: بسیاری از موج های گرد و غباری که در حال حاضر با آن مواجه هستیم ناشی از خشک شدن منابع آبی کشور است، همان طور که نشست زمین در بسیاری از استان های کشور به دلیل فروکش کردن آب در ۱۵۰ دشت کشور است.

مجابی با طرح این پرسش که دلیل اصلی وضعیت فعلی محیط زیست ایران چیست؟ پاسخ داد: اگرچه نمی توان نقش عدم آموزش های جامع و فراگیر در این حوزه را در به وجود آمدن شرایط کنونی نادیده گرفت، اما به نظر من مهم تر از آن نبود نگاه سیستمی در مدیریت کشور و ارزیابی استراتژیک برای اجرای پروژه های توسعه ای است که در به وجود آمدن شرایط فعلی موثر است.

مجابی با ابراز خرسندی از نگاه دکتر روحانی رئیس جمهور به محیط زیست و اختصاص ۱۸ بند برنامه وی به محیط زیست در سه قسمت حفاظت، ساختار و اقتصاد، ابراز امیدواری کرد: این روند آغازی برای ایجاد نگاه سیستمی در مدیریت و پرهیز از بخشی نگری در تصمیم گیری ها باشد که آسیب های غیرقابل جبرانی بر بدنه محیط زیست کشور وارد کرده است.

معاون سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به اینکه توسعه پایدار تنها در سایه تحقق نگاه سیستمی و حذف بخشی نگری در مدیریت، آگاهی بخشی عمومی، اطلاع رسانی درست و آموزش محقق می شود ، گفت: تمام تلاش ها باید در جهت تحقق این امر معطوف شود.

وی با ابراز خرسندی از جایگاه محیط زیست در مجمع تشخیص مصلحت نظام، گفت: اوایل اسفندماه سال گذشته، کمیته خاص محیط زیست مجمع تشخیص مصلحت نظام با دستور آیت الله هاشمی رفسنجانی رئیس مجمع و با حکم محسن رضایی دبیر مجمع شکل گرفت و طی چند ماه گذشته به جد پیگیر انجام وظایف خود بود و در همین راستا ۶ ایده اولیه و ۱۷ سیاست به منظور ابلاغ سیاست های کلان محیط زیست از سوی رهبری میان مجمع و دفتر رهبری در حال جابه جایی و تجمیع نظرات تخصصی است.

مجابی افزود: سازمان حفاظت محیط زیست دارای قوانین متعددی است که از اصلی ترین آن ها می توان به قانون حفاظت و بهسازی محیط زیست اشاره کرد که مسئولیت انواع آلودگی های آب، خاک و هوا بر عهده سازمان حفاظت محیط زیست قرار می گیرد.

معاون سازمان حفاظت محیط زیست اظهار داشت: البته تمام این موارد مسئولان خاص خود را دارد به طور مثال در بحث قانون بهره وری از منابع آبزی یا قانون توزیع عادلانه آب یا مسائل دیگر، علاوه بر مسئولان خاص هر حوزه، سازمان حفاظت محیط زیست نیز مسئولیت ها و وظایفی بر عهده دارد.

تخصیص ۱۰.۲ درصد اقلیم کشور به مناطق حفاظت شده

وی با اشاره به ترجمه اطلس مناطق محیط زیست ایران، گفت: یکی از بحران هایی که در حال حاضر محیط زیست ایران تنها در ۱۰.۲ درصد از اقلیم کشور که به عنوان مناطق چهارگانه و حفاظت شده تحت نظارت سازمان حفاظت محیط زیست هستند؛ تطبیقی بین بین تعداد محیط بانان و حجم و مساحت مناطق تحت نظارت وجود ندارد و تعداد محیط بانان بسیار کم است.

این مقام مسئول با یادآوری تعداد شهدا و جانبازان محیط بان ایران، ابراز امیدواری کرد: با تلاش ملی و بسط آموزش های زیست محیطی شاهد تخلفات کم تر و کاهش آسیب های وارده بر بدنه محیط زیست ایران و حافظان آن باشیم.

مجابی تعامل بین تمامی دستگاه ها و قوا را یکی از ملزومات حفظ محیط زیست و دستیابی به اهداف و برنامه های آن دانست و گفت: تقویت تعاملات بین دستگاهی جهت تقویت روحیه حفظ محیط زیست بین کارکنان منجر به کاهش آسیب ها و تخریب های وارده بر این حوزه و در نهایت ارتقاء کیفیت زندگی مردم خواهد شد.

وی دولت سبز را یکی از مهم ترین برنامه ها و اولویت ها سازمان حفاظت محیط زیست دانست و افزود: دولت سبز بدان معنی است که دولت خود را مقید و موظف به کاهش آلایندگی ها، مصرف منابع از جمله انرژی و آب و کاهش تخریب ها در حوزه محیط زیست بداند.

گفتنی است ، در اصل ۵۰ قانون اساسی چنین آمده است : «در جمهوری‏ اسلامی، حفاظت‏ محیط زیست‏ که‏ نسل‏ امروز و نسل‌های‏ بعد باید در آن‏ حیات‏ اجتماعی‏ رو به‏ رشدی‏ داشته‏ باشند، وظیفه‏ عمومی‏ تلقی‏ می‏شود. از این‏ رو فعالیت‌های‏ اقتصادی‏ و غیر آن‏ که‏ با آلودگی‏ محیط زیست‏ یا تخریب‏ غیر قابل‏ جبران‏ آن‏ ملازمه‏ پیدا کند، ممنوع‏ است.»

  https://zistonline.com/vdcepe8x.jh8xoi9bbj.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما