تاریخ انتشار :يکشنبه ۵ مرداد ۱۳۹۳ ساعت ۱۰:۲۳
کد مطلب : 33544
پس از شکستگی خط انتقال بنزین طی چند ماه گذشته و آلودگی رودخانه جادوآب در لرستان و اراضی کشاورزی و خاک روستاهای ریخان و دره خزینه این بار خط انتقال گازوئیل در لرستان دچار شکستگی شد تا علاوه بر خاک رودخانه منطقه چمشک نیز میزبان آلودگی نفتی باشد.
دسته گل گازوئیلی شرکت نفت برای محیط زیست
به گزارش زیست آنلاین از مهر، ترکیدگی خطوط انتقال نفت، فرآورده های نفتی، بنزین و گازوئیل و آلودگی نفتی آب، خاک و اراضی کشاورزی استان لرستان به خبرهای تکراری رسانه های لرستان تبدیل شده اند به طوریکه خطوط انتقال نفت فرسوده عبوری از این استان هر لحظه منتظر حادثه ای هستند.

حوادث خطوط انتقال نفت در لرستان از آتش سوزی تا نشتی و ترکیدگی هر کدام در برهه ای روی خط رسانه ها رفت و با بی توجهی متولیان امر پرونده آنها بسته شد ولی همچنان مردم روستاهای مختلف شهرستان پلدختر در جنوب لرستان به عنوان شاهراه عبور خطوط انتقال نفت جنوب به شمال درگیر تبعات ناشی از آلودگی های این حوادث هستند.



آلودگی نفتی کشکان - سال ۸۸مردمی که بعد از گذشت ۳۰ سال همچنان با آب نفتی به سر می کنند و رودخانه هایی که هر روز و شب کابوس دسته گل نفتی شرکت نفت را می بینند هر کدام روایت زندگی مردم لرستان در حاشیه خطوط انتقال نفت است.

پرونده قطوری از آلودگی نفتی کشکان تا جادوآب

مرور حوادث رخ داده در خطوط انتقال نفت طی یک دهه اخیر در لرستان پرونده قطوری است که هر برگه آن حکایت مثنوی هفتادمن کاغذ از رنج حاشیه نشینان خطوط انتقال نفت و فرآورده های نفتی است.



ترکیدگی خط انتقال گازوئیل - سال ۹۰هنوز مردم لرستان فاجعه آلودگی نفتی رودخانه کشکان را فراموش نکرده اند، رودخانه ای که شاهرگ حیاتی منطقه جنوب لرستان محسوب می شود و معیشت مردم منطقه و همچنین حیات بسیاری از آبزیان و گونه های جانوری به آن وابسته است.

البته حوادث رخ داده در خطوط انتقال نفت منطقه لرستان تنها به آلودگی رودخانه کشکان محدود نشد تا در حوادث مشابه دیگر در مناطق روستایی شاهد سربرآوردن زخم های متعددی ناشی از وجود این خطوط فرسوده باشیم.



آلودگی نفتی - روستایی سراب رجبآلودگی بیش از سه دهه در روستاهای تنگ فنی و سراب رجب، آلودگی نفتی در مسیر خطوط انتقال نفت در محدوده روستاهای جلگه خلج، آلودگی آب در تلخ رود و کشکان هر کدام نمونه ای از دهه حادثه ای است که در مسیر خطوط انتقال نفت منطقه لرستان رخ داده است.

وقتی محیط زیست در اولویت شرکت نفت قرار ندارد

هر کدام از خطوط انتقال نفت و فرآورده های نفتی موجود در محدوده جغرافیایی استان لرستان دارای عمر نزدیک به ۵۰، ۲۰، ۲۵ و ۱۷ ساله هستند به طوریکه عمر بالای این خطوط و خوردگی و فرسودگی آنها حوادث متعدد را به روالی معمولی برای مسئولان شرکت نفت تبدیل کرده است.

به عنوان مثال در جریان حادثه آلودگی رودخانه کشکان در تیرماه سال ۸۸ بیش از ۳۰۰ هزار قطعه آبزی تلف شدند و نشت نفت موجب آلودگی شدید رودخانه و خاک منطقه و در مجموع بالغ بر ۸۵۰ میلیون تومان خسارات ریالی به همراه داشت.



آلودگی نفتی - روستای تنگ فنیاین میزان خسارت در حالی به محیط زیست لرستان وارد می شود که مسئولان شرکت نفت فکری برای تعویض و تعمیر خطوط فرسوده انتقال نفت نکرده و حتی به نظر می رسد برنامه ریزی و سرمایه گذاری جدی در این زمینه ندارند تا احساس شود که محیط زیست و معیشت مردم حاشیه خطوط انتقال نفت برای شرکت نفت در اولویت قرار ندارد.

تاکنون به رغم انتشار گزارشهای متعدد طی دست کم ۱۰ سال اخیر مسئولان شرکت نفت هیچ برنامه زمان بندی حتی بلندمدتی برای تعویض و نوسازی همه خطوط انتقال نفت فرسوده موجود در خاک لرستان ارائه نکرده اند.

ترکیدگی خط انتقال گازوئیل در بی خبری مسئولان

در اخرین پرده از آلودگی نفتی در استان لرستان خط انتقال گازوئیل دچار نشتی شد که البته به مانند حوادث مشابه دیگر در بی خبری مسئولان شرکت نفت گازوئیل رد پای خود را روی خاک و آب منطقه گسترش داد.



ترکیدگی خط انتقال بنزین - دره خزینهیکی از اهالی منطقه چمشک پلدختر در این رابطه به به خبرنگار مهر می گوید: هنگامی که اهالی روستا با اداره محیط زیست شهرستان پلدختر تماس گرفتند شرکت نفت متوجه نشت گازوییل نشده بود که بعدا و با گذشت چند ساعت از موضوع آلودگی با اطلاع و وارد عمل شدند که آلودگی همه جا را فرا گرفته بود و دیگر دیر شده بود.

رئیس اداره محیط زیست شهرستان پلدختر نیز در این رابطه به مهر گفت: شکستگی حطوط لوله ۲۰ اینچ گازوئیل در تاریخ ۲۷ تیر ماه رخ داده که باعث آلودگی  رودخانه در منطقه "بده کوه" چمشک و آلودگی خاک منطقه و آب رودخانه شده است.

آلودگی آب و خاک منطقه ۸۰ برابر حد استاندارد است

امیررضا محمدی نژاد افزود: با توجه به پوسیدگی خطوط انتقال مواد نفتی در حوزه شهرستان پلدختر هر دو یا سه هفته یک بار شاهد شکستگی و خسارت فراوان به محیط زیست، کشاورزان و اکوسیستم منطقه هستیم که استمرار این روند موجب فاجعه زیست محیطی می شود.



ترکیدگی خط انتقال بنزین - دره خزینهوی ادامه داد: در حال حاضر با ترکیدگی خط انتقال گازوئیل بار آلودگی رودخانه و منطقه چمشک ۸۰ برابر حد استاندارد است و تا کنون محیط زیست همکاری زیادی با شرکت خطوط لوله و مخابرات نفت داشته ولی شرکت هیچ گونه اقدامی در راستای تعویض لوله های فرسوده نکرده است.

محمدی نژاد افزود: ۷۰ تا ۸۰ درصد خطوله انتقال مواد نفتی استان از شهرستان پلدختر عبور می کند و ما همیشه شاهد این شکستگی ها در طول سال هستیم.

محیط زیست کوتاه نخواهد آمد

رئیس اداره محیط زیست پلدختر از مردم و اهالی منطقه چمشک که به موقع این اداره را در جریان اتفاقات و شکستگی خطوط انتقال مواد نفتی قرار دادند تقدیر کرد و گفت: با اطلاع رسانی اهالی شبانه نیروهای محیط زیست شهرستان به محل اعزام شدند و شکستگی لوله اثبات و اقدامات اولیه شد.



ترکیدگی خط انتقال گازوئیل- چمشکمحمدی نژاد با بیان اینکه مسئولان شرکت نفت باید به فکر مردم و محیط زیست منطقه باشند و مشکلات آنها در این زمینه حل کنند افزود: مسئولان شرکت نفت در این زمینه فکر اساسی کنند زیرا اکوسیستم منطقه در حال تخریب است و این اداره تا حصول نتیجه و وصول خسارت وارده از سوی شرکت نفت کوتاه نخواهد آمد.

وی تصریح کرد: پرونده قضایی در این رابطه تشکیل و به مراجع قضایی تحویل داده شده است.

مسئولان شرکت نفت باید هرچه سریعتر جلوی ضرر و زیان را بگیرند

امام جمعه پلدختر نیز در این رابطه در گفتگو با مهر با انتقاد از استمرار حوادث نفتی در این شهرستان گفت: در جلسه ای که با مدیر کل محیط زیست لرستان در سفر به شهرستان پلدختر داشتم گفتم محیط زیست وظیفه شرعی و قانونی دارد که در آلودگی هایی که پیش می آید حقوق مردم را پیگیری کند.



ترکیدگی خط انتقال گازوئیل- چمشکحجت الاسلام علی محمد لروند افزود: خطوط انتقال مواد نفتی عبوری از لرستان فرسوده اند و هر از چند گاهی مشکلاتی را برای کشاورزان و محیط زیست ایجاد می کنند.

وی با یادآوری اینکه شرکت نفت از وضع مالی خوبی برخوردار است و باید نسبت به تعویض خطوط انتقال نفت فرسوده خود اقدام کند، ادامه داد: استمرار شکستگی خطوط انتقال نفت به کشاورزان، محیط زیست، آبزیان و دامداران و  حیات وحش منطقه آسیب رسانده که شرکت نفت باید به طور اساسی مشکل را حل کند و جلوی این ضرر بزرگ را بگیرد.

امام جمعه پلدختر از محیط زیست شهرستان به خاطر پیگیری موضوع شکستگی خطوط انتقال گازوییل در چمشک تقدیر کرد و از مسئولان محیط زیست استان و شهرستان خواست به طور جدی موضوع آلودگی و خسارت به خاک و آبزیان را پیگیری کند تا دیگر شاهد این اتفاقات زیان بار نباشیم.



حجت الاسلام لروند تصریح کرد: مسئولان شرکت نفت باید هرچه سریعتر جلوی ضرر و زیان را بگیرند و از طرف دیگر اداره کل محیط زیست نیز باید از حقوق مردم دفاع کند و خسارت وارده را از شرکت نفت مطالبه کند.

وی همچنین از دیر متوجه شدن شرکت نفت در رابطه با شکستگی خطوط انتقال گازوئیل در منطقه چمشک پلدختر و آلودگی محیط زیست ابراز تاسف کرد.

بخشدار معمولان نیز در این رابطه به مهر گفت: مطابق بررسی های صورت گرفته شکستگی در خط لوله انتقال گازوئیل ۲۰ اینج رخ داده است.

صمد چراغی پور ادامه داد: هم اکنون این خط از رده خارج شده و شرکت نفت در حال خارج کردن لوله بوده که مواد نفتی را به خرم آباد انتقال دهند و خط را تعویض کنند که در اثر بی احتیاطی گازوییل وارد منطقه شده است.

وی افزود: پیگیری برای جبران خسارت وارده به خاک منطقه و آب رودخانه وظیفه محیط زیست شهرستان است که موضوع را پیگیری و حقوق از دست رفته را اعاده کند.

بخشدار معمولان تصریح کرد: شرکت نفت موظف است خسارت وارده به محیط زیست را جبران کند و نگذارد بیش از این به محیط زیست شهرستان آسیب وارد شود.

https://zistonline.com/vdci5wap.t1ap52bcct.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما