تاریخ انتشار :دوشنبه ۶ مرداد ۱۳۹۳ ساعت ۱۱:۰۲
کد مطلب : 33594
مدیرکل دفتر آب و خاک سازمان حفاظت محیط زیست از تدوین ضوابط زیست محیطی انتقال آب بین حوضه ­ای توسط سازمان حفاظت محیط زیست با مشارکت وزارت نیرو خبر داد.
لزوم توجه به توسعه پایدار در طرح های انتقال آب
به گزارش زیست آنلاین از مهر، حسن پسندیده مدیرکل دفتر آب و خاک سازمان حفاظت محیط زیست با اعلام این خبر، افزود: با توجه به اینکه ایران در منطقه­ای خشک و نیمه خشک واقع شده و به همین دلیل توزیع زمانی و مکانی بارش و روان آبها و ذخایر آب زیرزمینی آن ناهمگن است، به لحاظ آب و هوایی از تنوع خاصی برخوردار شده است.

پسندیده با تأکید بر لزوم تطبیق رشد و توسعه صنعتی، اجتماعی و اقتصادی کشور با اصول توسعه پایدار، همچنین توجه به آمایش سرزمین و ظرفیت­ها و توان اکولوژیکی آب و خاک و محیط­زیست، تصریح کرد: اساساً تمدن­ها در کنار منابع آبی فراوان و رودخانه ها شکل­گرفته اند، لیکن با گذشت زمان و رشد و توزیع و پراکنش جمعیت و توسعه ناهمگون و نابرابر بلاخص در مناطقی که ظرفیت­ها و منابع زیستی محدود و بهره کشی از طبیعت بسیار بالا بوده، آهنگ و نظم طبیعت بر هم خورده و بحران­های زیست محیطی شکل گرفته است.

وی افزود: از همین رو جهت رفع نیازهای آبی جوامع انسانی و رونق اقتصادی باید به موازین توسعه پایدار در طرح­های انتقال آب بین حوضه­ای، همچنین به اثرات زیست­محیطی، اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، سیاسی و حقوقی آن در حوضه مبدأ و مقصد توجه کرد.

مدیرکل دفتر آب و خاک سازمان ادامه داد: در حال حاضر ابداع شیوه­های جدید برای تأمین نیاز آبی جامعه بدون انتقال بزرگ مقیاس آب، لزوم هدایت منطقی و صحیح مطالعات و طرح­های انتقال آب بین حوضه­ای برای تحقق اهداف توسعه پایدار و تضمین پایداری محیط­زیست، جلوگیری از اجرای طرح هایی که فاقد توجیه اقتصادی – اجتماعی و زیست­محیطی هستند و توجه به اجرای طرح­های انتقال آب بین حوضه­ای در چارچوب ضوابط و شرایط آمایش سرزمین از مهمترین نکات مطروحه در تدوین شیوه نامه طرح­های انتقال آب بین حوضه­ای است.

وی بررسی گزینه ارتقای راندمان آبیاری برای افزایش آب قابل دسترس، تغییر الگوی کشت کشاورزی، جایگزینی روش­های نوین آبیاری به جای روش های سنتی، ارتقاء فرهنگ مصرف آب، جداسازی مصارف شرب و بهداشتی، بررسی گزینه­های طرح­های آبخیزداری، توجه به حقابه­های زیست­محیطی رودخانه­ها و برآورد علمی و تخصصی مازاد منابع آبی، تأثیر طرح انتقال بر اکوسیستم و محیط­زیست مبدا و مقصد و منابع آب زیرزمینی را از جمله مهم ترین  شرایط لحاظ شده در پیش­نویس اصول و ضوابط زیست محیطی انتقال آب بین حوضه­ای دانست.

پسندیده اظهار داشت: این ضوابط با مشارکت و همکاری وزارت نیرو و معاونت محیط­زیست طبیعی سازمان مورد بررسی جامع و دقیق قانونی و حقوقی قرار خواهد گرفت و پس از اخذ مصوبات و تاییدیه­های قانونی لازم­الاجرا خواهد بود.

https://zistonline.com/vdcdok0s.yt0sn6a22y.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما