تاریخ انتشار :دوشنبه ۶ مرداد ۱۳۹۳ ساعت ۱۱:۰۳
کد مطلب : 33595
آلایندگی پالایشگاه امام خمینی(ره) شازند در هفته های اخیر و ایجاد مشکلات زیست محیطی ناشی از آن در منطقه پرونده این واحد تولیدی را به کارگروه کاهش آلودگی هوای اراک کشاند تا این موضوع زیر ذره بین کارشناسان عضو این کارگروه پیگیری و اتخاذ تصمیم شود.
پرونده آلایندگی پالایشگاه شازند زیر ذره بین کارشناسان
به گزارش زیست آنلاین از مهر، معاون عمرانی استاندار مرکزی در این جلسه که شامگاه یکشنبه برگزار شد با اشاره به گزارشات اداره کل محیط زیست استان مبنی بر آلایندگی پالایشگاه امام خمینی شازند گفت: این مهم یا به دنبال ایجاد تغییرات در روند تولیدات پالایشگاه صورت گرفته یا وزش باد تغییر کرده و آلودگی که همیشه به سمت اراک منتقل می شده در روزها و هفته های اخیر به سمت شازند رهسپار شده است.

وی با تاکید بر ضرورت ارائه گزارشی از اقدامات صورت گرفته در راستای کاهش آلودگی پالایشگاه شازند گفت: این گزارش باید در کنار گزارش اقدامات صورت گرفته در راستای پایش آنلاین خروجی های پالایشگاه به دبیرخانه کارگروه کاهش آلودگی هوای اراک ارسال شود.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استا مرکزی نیز در پاسخ به ناصر عصاره مدیر HSE پالایشگاه شازند که به هیچ وجه حاضر به تأیید آلایندگی های این واحد صنعتی نبود گفت: تشدید آلایندگی های پالایشگاه امام خمینی شازند در دو هفته اخیر وضعیت خاصی را در منطقه ایجاد کرده بود به طوریکه این شرایط اداره کل حفاظت محیط زیست استان مرکزی را مجبور به اعزام کارشناسان واحد آزمایشگاهی خویش به پالایشگاه امام خمینی شازند و تشکیل کمیته اضطرار در فرمانداری شازند شد.

امیر انصاری یادآور شد: آماده باش همه مراکز درمانی و بهداشتی، لغو همه مسابقات ورزشی، بهره گیری از مبلغین دینی در ایام ماه مبارک رمضان برای آگاهی بخشی به مردم ، حضور تیم سیار کنترل کیفیت هوای اداره کل در منطقه و انجام گشتهای شبانه توسط بازرسان اداره محیط زیست شازند و صدور اخطاریه به واحد آلاینده از جمله اقدامات صورت گرفته در راستای مقابله با آلایندگی های ناشی از فعالیت پالایشگاه در مدت اخیر است.

وی ادامه داد: در حال حاضر پرونده ای در این رابطه در دادستانی مطرح است و طی مکاتباتی از واحد HSE وزارت نفت خواستار پاسخگویی در این رابطه شده ایم.



مدیرکل حفاظت محیط زیست استان مرکزی با بیان این که در برابر این آلایندگی شدید تمامی منابع زیست محیطی منطقه شازند در معرض خطر قرار گرفته است گفت: متاسفانه هرگاه حجم تولیدات پالایشگاه بنا به ضرورت اعلامی از کشور افزایش می یابد بر حجم آلایندگی های آن نیز افزوده شده و این امر به صلاح مردم منطقه نیست.

انصاری تاکید کرد: اگر حجم تولیدات پالایشگاه در حد استانداردهای تعریف شده باشد هرگز شاهد این حجم آلایندگی ها نخواهیم بود.

شمارش معکوس برای تعیین پیمانکار پروژه آندسازی ایرالکو در خیرآباد

پرونده ایرالکو و اقدامات صورت گرفته در راستای بازسازی کارگاه احیا قدیم و همچنین پروژ انتقال واحد پخت آند به خارج از شهر اراک دستور کار دیگر هفتمین کارگروه کاهش آلودگی هوای اراک بود که طی آن شمارش معکوس برای تعیین پیمانکار پروژه آندسازی ایرالکو در خارج از شهر اراک آغاز شد.

معاون عمرانی استاندار مرکزی در این جلسه با تاکید بر ضرورت چاپ آگهی و تعیین پیمانکار پروژه انتقال آند به خارج از شهر اراک از سوی ایرالکو افزود: تا زمانی که ایرالکو این کار را انجام ندهد و به تعهدات خو عمل نکند دیگر نمی توانیم به وعده های مدیران آن دلخوش باشیم.

زندوکیلی با بیان این که مدیران مجموعه ایرالکو تاکنون فقط از کارگروه فرصت گرفته و اقدامی در جهت عملیاتی شدن تعهدات خویش صورت نداده اند گفت: مدیران ایرالکو باید ظرف یک هفته آینده اولین نوبت آگهی جذب پیمانکار را در هفته نامه های محلی استان و روزنامه های کشوری به چاپ برسانند.

وی که گویا خود نیز پیش بینی می کرد این اقدام به این آسانی از سوی مجموعه ایرالکو عملیاتی نخواهد شد برای ترغیب مدیران این مجموعه صنعتی آلاینده وعده اهدای جایزه به شرط چاپ آگهی در روزنامه ها را داد.

معاون عمرانی استاندار مرکزی در ادامه با تاکید بر ضروت الویت بندی کارها در ایرالکو گفت: مدیران ایرالکو باید جلوگیری از تعطیلی کارخانه را در الویت کاری خود قرار دهند و از اجرای طرح های توسعه ای تا قبل از اجرای تعهدات خویش پیرامون بازسازی خطوط کارگاه احیا قدیم و انتقال واحد پخت آند به خارج از شهر اراک خودداری کنند.

دکتر جلیل عطایی نماینده ایرالکو نیز در این نشست با اشاره به اقدامات صورت گرفته در راستای اجرای پروژه واحد پخت آند در خارج شهراراک افزود: مراحل پیگیری این پروژه به دلیل عدم تامین نقدینگی های لازم تا کنون به تاخیر افتاده است.

وی از تغیین نام شرکت سازنده واحد پخت آند در محل جدید اشاره کرد و گفت: شرکت کربن صنعت امیرکبیر نام جدید واحد پخت آند ایرالکو است که تمامی مراحل قانونی ثبت شرکت انجام شده است.

نماینده ایرالکو در ادامه به اقدامات صورت گرفته در راستای بازسازی خطوط قدیمی کارگاه احیا اشاره کرد و گفت:  این پروه هم اکنون با ۷۰ درصد پیشرفت فیزیکی در حال اجراست و بیش از ۹۰ درصد تجهیزات مورد نیاز آن به داخل کشور وارد شده است.



عطایی با بیان این که خط سه کارگاه احیا تا مهرماه امسال به بهره برداری کامل خواهد رسید گفت: تجهیزات خطوط ۴ و ۵ نیز به تدریج وارد و طی دو سال آینده نصب خواهد شد.

وی هزینه بازسازی هر خط تولید در کارگاه احیا را ۷۵ میلیارد تومان برشمرد و گفت: تاکنون ۲۱۰ میلیارد تومان در راستای بازسازی خطوط احیا قدیم ایرالکو هزینه شده است.

گفتنی است در این جلسه مقرر شد با مشارکت ایرالکو در پروژه انتقال خط آب ۱۰۰ لیتربر ثانیه آب به واحد پخت آند جدید تخصیص یابد.

تصویب راه اندازی خط معاینه فنی موتورسیکلت ها در اراک

راه اندازی خط معاینه فنی موتورسیکلت ها در اراک از دیگر مصوبات هفتمین کارگروه کاهش آلودگی هوای اراک بود طرحی که شهرداری اراک را متعهد به اجرای آن کرد.

شهردار اراک در این نشست گفت: طبق آمار موجود ۸۰ هزار موتور سیکلت در شهر اراک تردد می کند این در حالیست وضعیت فنی این وسایل نقلیه به هیچ وجه مورد بررسی قرار نمی گیرد.

محمد ابراهیم عباسی افزود: فضای لازم برای راه اندازی خط ویژه معاینه فنی موتورسیکلت ها در مرکز معاینه فنی خودروی اراک موجود است و به شرط تعریف استانداردهای لازم امکان معاینه فنی موتورسیکلت ها در شهر اراک فراهم می شود.

معاون عمرانی استاندار مرکزی نیز در این راستا بر ضرورت تعریف استانداردهای زیست محیطی از سوی اداره کل حفاظت محیط زیست استان مرکزی به منظور معاینه فنی موتورسیکلت ها تاکید کرد و گفت: این مرکز باید ظرف یک ماه آینده در اراک ایجاد و بعد از انجام معاینات فنی از تردد موتورسیکلت های فاقد کارت معاینه در اراک خودداری شود.

گفتنی است از ابتدای سالجاری تاکنون مردم کلان شهر اراک ۲۷ روز آلوده را تجربه کرده اند که این رقم تنها یک سوم روزهای آلوده کلان شهر اراک در مدت مشابه سال قبل را تشکیل می دهد.

https://zistonline.com/vdcenn8x.jh8xoi9bbj.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما