تاریخ انتشار :دوشنبه ۶ مرداد ۱۳۹۳ ساعت ۱۱:۱۳
کد مطلب : 33601
رییس مرکز تحقیقات گوارش و کبد دانشگاه علوم پزشکی شیراز گفت :در کشور شیوع هپاتیت B از متوسط جهانی کمتر است و حدود ۲ درصد از جمعیت به این ویروس آلودگی دارند به گونه ای که اکنون ۵/۱ تا ۲ میلیون ایرانی به هپاتیت B و حدود ۲۰۰ هزار نفر نیز به هپاتیت C مبتلا هستند.
حدود ۲ درصد ایرانی ها به هپاتیت B مبتلا هستند
به گزارش زیست آنلاین از ایرنا از وب دا دکتر محمدرضا فتاحی اظهار داشت : قدرت پیشگیری از ابتلا به هپاتیت B در صورت تزریق واکسن بیش از ۹۵ درصد است .

فتاحی به مناسبت روز جهانی هپاتیت مصادف با ششم مرداد ماه، افزود: بیماری های هپاتیت B و C می توانند کاملاً خاموش فرد را درگیر کنند و بدون هیچ علامتی پیش روند تا اینکه بیمار را به مرحله نهایی زندگی برسانند .

وی ادامه داد:این بیماری ها بسیار مسری هستند به گونه ای که قدرت انتقال ویروس هپاتیت B از بیمار به فرد دیگر ۱۰۰ برابر ویروس HIV و قدرت انتقال ویروس هپاتیت C نیز ۱۰ برابر HIV است.

فتاحی توضیح داد:در کشور ما شیوع هپاتیت B از متوسط جهانی کمتر است و حدود ۲ درصد از جمعیت به این ویروس آلودگی دارند به گونه ای که اکنون ۵/۱ تا ۲ میلیون ایرانی به هپاتیت B و حدود ۲۰۰ هزار نفر نیز به هپاتیت C مبتلا هستند.

وی در خصوص شیوه های انتقال ویروس هپاتیت های B , C اظهار داشت : این ویروس ها از طریق خون ، فرآورده های خونی و ترشحات بدن که از خون گرفته می شود ، منتقل می شود و یکی از راههای اصلی انتقال هپاتیت B در کشور های در حال توسعه انتقال از مادر به نوزاد است .

وی تماس جنسی غیر بهداشتی و پرخطر ، استفاده از سرنگ و یا دستگاه ها و وسایل تهیه مواد افیونی مشترک ، تماس بازخم باز فرد آلوده و استفاده مشترک از مسواک ، تیغ و سایر وسایل شخصی بیمار را از دیگر شیوه های انتقال ویروس هپایت های B و C ذکر کرد.

فتاحی افزود: واکسیناسیون شیوه مناسبی برای پیشگیری از ابتلا به هپاتیت B است که در حال حاضر تمامی نوزادان واکسینه می شوند و بهتر است افراد زیر ۱۹ سال که قبلاً واکسینه نشده اند ، فعالان در حوزه های بهداشتی و درمانی و افرادی که با فرد مبتلا زندگی می کنند ، نسبت به تزریق واکسن اقدام کنند.

وی گفت : برای تزریق واکسن هپاتیت B می توان به مراکز بهداشتی مراجعه نمود و باید توجه داشت که این واکسن طی ۳ مرحله تزریق می شود.

رییس مرکز تحقیقات گوارش و کبد دانشگاه علوم پزشکی شیراز اضافه کرد : در صورتی که فرد به هپاتیت B و C مبتلا باشد و دچار مشکل کبدی جدی نباشد مانعی برای بارداری و یا شیردهی ندارد اما نوزاد باید به واکسن هپاتیت B واکسینه شود .

وی گفت : مسیر شتاب ابتلا به هپاتیت C بیشتر از هپاتیت B است زیرا واکسن ندارد ، اما ظرف چند ماه آینده ممکن است در کشور دارویی جدید با اثر بخشی بالا داشته باشیم که امیدواریم در درمان این بیماری کمک بیشتری داشته باشد.

وی ادامه داد:از سال ۷۴ تاکنون با راه اندازی مرکز تحقیقات گوارش و کبد دانشگاه علوم پزشکی شیراز ، تنها بیش از ۵ هزار نفر از مبتلایان شناسایی شده اند.

ششم مرداد ماه روز جهانی هپاتیت نام گذاری شده است .
 

https://zistonline.com/vdccseq1.2bq1x8laa2.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما