تاریخ انتشار :دوشنبه ۶ مرداد ۱۳۹۳ ساعت ۱۱:۱۵
کد مطلب : 33603
رییس کارگروه فنی تدوین پنجمین گزارش ملی جمهوری اسلامی ایران به کنوانسیون تنوع زیستی گفت: ایران پنجمین گزارش ملی خود به کنوانسیون تنوع زیستی را تا دسامبر ۲۰۱۴ مصادف با آذرماه ارایه خواهد کرد.
پنجمین گزارش ایران به کنوانسیون تنوع زیستی تا آذر ماه ارایه می شود
به گزارش زیست آنلاین از ایرنا اصغر محمدی فاضل  اظهار کرد: ارایه این گزارش یک وظیفه ملی است که با توجه به الحاق سازمان حفاظت محیط زیست به کنوانسیون تنوع زیستی، باید هرچند سال یکبار این گزارش آماده و به مجامع بین المللی ارسال شود.

وی با اشاره به فرصت کوتاه مدت ایران تا ماه دسامبر ۲۰۱۴، ابراز امیدواری کرد: ایران با ارایه گزارشی مطلوب و کارآمد موفق به کسب اعتباری جهانی در این زمینه شود.

فاضل افزود: از طرف این مجامع بین المللی برای تهیه گزارش توسط کشورها کمک های مالی در نظر گرفته شده است اما تحریم ها سبب عدم دسترسی ایران به این پول شد اما این اقدام مانع حرکت علمی کشور در این زمینه نخواهد شد.

رییس دانشگاه محیط زیست افزود: ایراد هایی که در گزارش چهارم وجود داشت باید در گزارش پنجم برطرف شود که با توجه به اطلاعات موجود و همدلی بین نهاد های دست اندرکار، توانایی لازم در این زمینه وجود دارد.

فاضل با اشاره به تنوع زیستی قابل ملاحظه کشور و افزایش چشمگیر دانش و معلومات جامعه کنونی و آحاد مردم در خصوص حفاظت و نگهداری از محیط زیست، تاکید کرد: تنوع زیستی و تنوع فرهنگی متاثر از یکدیگر هستند و برای حفظ تنوع زیستی باید فرهنگ محیط زیستی مردم را ارتقاء یابد.

فاضل با تاکید بر لزوم تدوین گزارش تخصصی، علمی و فنی در راستای حفاظت از تنوع زیستی کشور در فرصت کوتاه باقیمانده از تمام نهادهای دست اندرکار خواست تا با همکاری موثر و مشارکت فعال خود، سازمان محیط زیست را در ارایه گزارشی دقیق و جامع یاری کنند.

رییس کارگروه فنی تدوین پنجمین گزارش ملی جمهوری اسلامی ایران به کنوانسیون تنوع زیستی، با اشاره به اهمیت ملی و بین المللی موضوع، همچنین اهمیت تدوین چنین گزارشی در اثربخشی آن بر جامعه جهانی گفت: پیش نویسی از مدل پیشنهادی این گزارش تهیه شده است که برای تکمیل نیاز به جمع آوری نظرات و پیشنهادات سایر اعضا دارد.

به گفته وی وزارت نیرو، امور خارجه، مرکز توسعه و پژوهش های کشاورزی، بانک ژن گیاهی ایران، سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری کشور و دانشگاه آزاد واحد علوم و تحقیقات تهران برخی از اعضای این کارگروه هستند.

فاضل گفت: در دنیای امروز مدیریت ˈ تنوع زیستیˈ، یکی از بزرگترین و مهمترین چالش های پیش روی بشر به شمار می آید، تنوع زیستی و یا به بیانی دیگر شبکه حیات، منبعی است که خانواده ها، اجتماع ، ملت ها و نسل های آینده به آن وابسته هستند، همچنین حلقه اتصال بین موجودات زنده محسوب می شود که هر کدام از آنها در زیست بومی وسیع تر نقش خود را ایفا می کند.

وی افزود: اگر چه در طول تاریخ، تنوع زیستی همواره یکی از عناصر حیاتی جوامع بشری بوده، ولی در دهه ۷۰ میلادی جلوگیری از تخریب محیط زیست و کاهش تعداد گونه ها و اکوسیستم ها منجر به شگل گیری تلاش های جمعی شد.

رییس دانشگاه محیط زیست ادامه داد: بر این اساس در سال ۱۹۹۲، بزرگترین نشست رهبران جهان در زمینه محیط زیست در کنفرانس سازمان ملل در ریودوژانیرو برزیل با نام ˈ اجلاس زمینˈ تشکیل شد، در این کنفرانس تعدادی موافقتنامه بین المللی از جمله معاهده تنوع زیستی امضاء شد که اولین موافقتنامه جهانی در زمینه حفاظت و بهره برداری پایدار از منابع تنوع زیستی به شمار می آید.

وی افزود: در آن زمان ۱۵۰ کشور کنوانسیون تنوع زیستی را در ریودوژانیرو امضا کردند و از آن زمان تا کنون این سند مورد تایید ۱۸۷ کشور قرار گرفته است.

فاضل به اهداف کنوانسیون تنوع زیستی اشاره کرد و گفت: حفاظت از تنوع زیستی، بهره برداری پایدار از منابع تنوع زیستی و تسهیم عادلانه منافع حاصل از منابع ژنتیکی است اهداف این کنوانسیون است.

وی افزود: بر خلاف معاهداتی که پیشتر به تصویب رسیده بودند و حمایت از گونه ها و زیستگاه های خاص را مد نظر قرار می دادند، در کنوانسیون تنوع زیستی تصریح شده است که زیست بوم ها، گونه ها و ژن ها باید به صورتی که موجب کاهش تنوع زیستی در بلند مدت نشوند، مورد بهره برداری قرار گیرند.

رییس دانشگاه محیط زیست گفت: این کنوانسیون همچنین بر اساس اصل پیشگیرانه به سیاستمداران تذکر می دهد در مواردی که خطر کاهش شدید و یا فقدان تنوع زیستی وجود دارد نباید به دلیل نبود استدلال های منطقی و علمی در برطرف کردن و یا کاهش تهدیدات، از انجام اقدامات اساسی خود داری کنند.

فاضل گفت: دسترسی مستمر به منابع ژنتیکی، دسترسی به تکنولوژی و انتقال آن از جمله بیوتکنولوژی،

همکاری فنی و علمی، اختصاص مشوق هایی برای حفاظت و بهره برداری پایداراز تنوع زیستی،

ارزیابی میزان اثرات زیست محیطی، آموزش و تنویر افکار و تامین منابع مالی برخی دیگر از موضوعات مهمی که در کنوانسیون تنوع زیستی به آنها پرداخته می شود.

وی تاکید کرد: اگرچه دولت ها نقش رهبری را در حفاظت از تنوع زیستی و هدایت مشارکت فعال تمام بخش های جامعه بر عهده دارند اما فعالیت میلیاردها انسان در حفاظت از تنوع زیستی و بهره برداری پایدار آن، بسیار تعیین کننده خواهد بود.

رییس دانشگاه محیط زیست اظهار کرد: یکی از موضوعاتی که در کنوانسیون تنوع زیستی به آن پرداخته می شود ارایه گزارش ملی در زمینه فعالیت های انجام شده در حفاظت از تنوع زیستی کشورها است.

وی گفت: در واقع گزارش ملی ابزار مهمی است که به اعضای متعاهدین این کنوانسیون امکان می دهد که اجرای مفاد آنرا با فراهم کردن مطالب چشم انداز تنوع زیستی جهانی بررسی کنند از همه مهمتر این گزارش ها ابزار مهمی برای برنامه ریزی تنوع زیستی در سطح ملی است.

فاضل ادامه داد: مطابق با ماده ۲۶ کنوانسیون تنوع زیستی و تصمیم اجلاس متعاهدین، کشورهای عضو کنوانسیون تنوع زیستی ملزم به تدوین و ارسال گزارش ملی به دبیرخانه این کنوانسیون شده اند که جمهوری اسلامی ایران تاکنون چهار گزارش ملی را به کنوانسیون تنوع زیستی ارسال کرده است.

به گفته وی معاونت محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط کشور به عنوان متولی این امر، تهیه و تدوین این گزارش را به عهده دانشگاه محیط زیست واگذار کرده است که اکنون در حال تهیه پنجمین گزارش برای ارایه به کنوانسیون تنوع زیستی هستیم.
 

https://zistonline.com/vdcexp8x.jh8x7i9bbj.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما