تاریخ انتشار :چهارشنبه ۲۹ مرداد ۱۳۹۳ ساعت ۱۰:۴۲
کد مطلب : 34660
وزیر بهداشت گفت: آنچه تاکنون به نام پزشک خانواده اجرا شده، پزشک خانواده واقعی نبوده است. اما امسال قرار است برنامه پزشک خانواده در حاشیه شهرها برای ۸.۵ میلیون نفر و نیز در شهرهای زیر ۲۰ هزار نفر و تمام شهرهای دو استان فارس و مازندران اجرا شود.
آنچه تاکنون به نام پزشک خانواده اجرا شده، واقعی نبوده است
به گزارش زیست آنلاین به نقل از فارس سید حسن قاضی زاده هاشمی در پاسخ به این پرسش که آیا با اجرای طرح تحول سلامت، اجرای برنامه پزشک خانواده متوقف شده است، توضیح داد: اولاً اعتقاد من به برنامه پزشک خانواده اگر بیشتر از دیگران نباشد کمتر نیست اما باید بگویم آنچه تاکنون به این نام اجرا شده، برنامه پزشک خانواده نبوده است.


وی گفت: آموزشهایی که تاکنون به پزشکان داده شده است در راستای برنامه پزشک خانواده نبوده است، فقط طبیب در اختیار این برنامه گذاشته‌اند که آن هم فقط درمانگر است و حوزه بهداشت در این برنامه تقریباً جایی نداشته است. آموزشی هم در این مورد ندیده اند. البته آنچه هم ما اکنون داریم انجام می دهیم هم پزشک خانواده نیست، بنابراین من اصلاً نمی‌خواهم از کسی اشکال بگیریم.

وزیر بهداشت ادامه داد: هنوز راه طولانی برای اجرای برنامه پزشک خانواده در پیش داریم، آنچه من متوجه می‌شوم در مورد مصلحت کشور این است که ما باید برنامه پزشک خانواده را در شهرهای زیر ۲۰ هزار نفر کامل کنیم و تمام زنجیره آن را در سطح دوم و سوم و نظام ارجاع کامل کنیم،بخشی که تاکنون نبوده است.

وی افزود: یعنی اسم پزشک خانواده بوده است اما سطوح آن تعریف و اجرا نشده است، باید در وهله اول این کار را در شهرهای زیر ۲۰ هزار نفر کامل کنیم، تا تابلویی از کار پزشک خانواده داشته باشیم که برای همه الگو باشد، الان این کار در دو استان فارس و مازندران شروع شده است.

وی گفت: باید برنامه پزشک خانواده را در این دو استان به نحوی مورد توجه قرار دهیم و تقویت کنیم که بقیه استانها آرزو کنند آنها هم پزشک خانواده داشته باشند نه اینکه خدا را شکر کنند که چه خوب شد، استان ما استان آزمایشی پزشک خانواده نبود.

وزیر بهداشت ادامه داد: البته مسئولان در دو استان فارس و مازندران واقعاً زحمت زیادی کشیده‌اند اما این برنامه از گذشته خوب پشتیبانی نشده است و خیلی از طرح های آن همین طور معوق مانده است.

هاشمی ادامه داد: من آرزو می کنیم توی این دوره حداقل این مشکلات بر طرف شود، بالاخره یک جایی را به عنوان تابلوی پزشک خانواده باید داشته باشیم که بر خلاف امروز نماینده مجلس،فرماندار و استاندار که الان از اجرای این برنامه نالان هستند، از استانهای دیگر بیایند و اصرار کنند که بیایید پزشک خانواده را در استان ما اجرا کنید. این منطقی است که ما الان داریم دنبال می‌کنیم.

وزیر بهداشت در ادامه اضافه کرد: اجرای این برنامه در سال جاری البته در شهرهای زیر ۲۰ هزار نفر متوقف نمی‌شود و در حاشیه شهرهای بزرگ که ۸.۵ میلیون نفر جمعیت دارد نیز در قالب خرید خدمت از بخش غیر دولتی اجرا می‌شود.

وی گفت: درست است که من هنگام اخذ رأی در مجلس گفتم که اجرای برنامه پزشک خانواده ۱۰ تا ۱۵ سال زمان می‌خواهد اما ما پزشک خانواده‌ای می‌خواهیم که خوشنام و موثر باشد و گرنه هر اقدام دیگری بکنیم بدانید که مردم قطعاً مقابله می‌کنند و نخواهند پذیرفت.

قاضی زاده هاشمی افزود: باید آموزش پزشک عمومی بر مبنای پزشک خانواده تغییر کند و در آینده مشوقهایی بگذاریم که مردم بیایند سراغ پزشک خانواده و نظام ارجاع،‌فرهنگ مراجعه مردم باید تغییر کند.

وزیر بهداشت گفت:‌ باید همه سوبسیدهای بخش سلامت به سمت برنامه پزشک خانواده و نظام ارجاع سوق پیدا کند اما تا اینکه پزشک خانواده به طور کامل مستقر شود و مردم و جامعه پزشکی آن را بپذیرند،مسیر طولانی در پیش داریم.

وی ادامه داد: عمیقاً به پزشک خانواده باور داریم اما از کارهای شعاری و این جور کارها باید پرهیز کنیم، امسال برای اجرای این برنامه ۲ هزار و ۲۷ میلیارد تومان تصویب شده است که امیدواریم اختصاص پیدا کند، سال گذشته هم این بودجه بود اما فقط ۴۰ میلیارد تومان آن را دادند.

هاشمی گفت: اگر اعتبار برنامه پزشک خانواده را به موقع بدهند شاید بتوانیم امسال در برخی استانهایی که آماده تر هستند، در برخی شهرهای ۵۰ تا ۱۰۰ هزار نفر هم برنامه پزشک خانواده را اجرا کنیم.

وی افزود: البته یک پیشنهادی هم در معاونت بهداشتی وزارت بهداشت مطرح شده که در هر استان در یک شهر بین ۵۰ تا ۱۰۰ هزار نفر هم امسال این برنامه را اجرا کنیم، که من مخالفت کردیم چون معتقدم ما همه پله ها را نباید با هم طی کنیم، باید قدم به قدم جلو برویم و احتمالاً این کار را برای سال آینده می گذاریم.
 

https://zistonline.com/vdciuqap.t1a5q2bcct.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما