تاریخ انتشار :چهارشنبه ۵ شهريور ۱۳۹۳ ساعت ۰۳:۱۳
کد مطلب : 35028
معاون آبخیزداری سازمان جنگل‌ها خبر داد

احداث ۲۹ سد زیرسطحی به منظور استحصال آب در کشور

معاون آبخیزداری سازمان جنگلها، مراتع و آبخیزداری از احداث ۲۹ سد زیرسطحی به منظور استحصال آب در کشور خبر داد.
احداث ۲۹ سد زیرسطحی به منظور استحصال آب در کشور
به گزارش زیست آنلاین به نقل از ایسنا، پرویز گرشاسبی در گردهمایی مدیران کل منابع طبیعی و آبخیزداری منطقه یک کشور که با حضور مدیران کل منابع طبیعی و آبخیزداری استانهای اصفهان، کرمان، خراسان رضوی و جنوبی، سیستان و بلوچستان، قم، هرمزگان و یزد و با هدف هم افزایی دانش سازمانی و تبادل نظر در خصوص ماده سه قانون حفاظت و بهره برداری، حقوق عرفی و نحوه محاسبه آن، آئین نامه ماده هشت قانون افزایش بهره برداری و اصلاح دستورالعمل استعدادیابی این سازمان در سمنان برگزار شد، افزود: احداث سدهای زیرسطحی در استانهای کویری و کم آبی نظیر استان سمنان در مهار جریانات زیر سطحی نقش موثری دارد.

 

وی با اشاره به مزایای اینگونه سدها، به تبخیر بالای آب در کشور و خصوصا استانهای مجاور کویر مرکزی اشاره کرد و یادآور شد: عدم تبخیر آبها و ارزان بودن عملیات اجرایی، از مهمترین ویژگ های سدهای زیرسطحی است.

 

معاون آبخیزداری سازمان جنگلها به عزم این سازمان برای ساخت تعداد بیشتری از این سدها اشاره کرد و گفت: تاکنون ۳۴۰ نقطه برای ساخت سدهای زیرسطحی در مناطق مختلفی از کشور شناسایی شده است که امیدواریم با احداث آنها بخشی از مشکل کم آبی در این استان ها کم شود.

 

گرشاسبی با بیان اینکه سازمان جنگلها، مراتع و آبخیزداری کشور، پس از انجام طرح آزمایشی، برنامه‌ای برای ساخت سالانه ۱۷ تا ۱۸ پروژه سدزیرسطی در کشور دارد، خاطرنشان کرد: هرکدام از این سدها به طور میانگین ۱۰ لیتر در ثانیه آب خواهد داشت.

 

همچنین پرهام جانفشان، معاون عمرانی استانداری سمنان، در این گردهمایی، با اشاره به آتش سوزیهای مکرر در جنگلهای کشور، به وجود جنگلهای منحصر به فرد در استان اشاره کرد و خواستار تجهیز پایگاه‌های اطفای حریق در این استان و آموزش نیروها و مردم محلی حاشیه‌های جنگلی شد.

 

وی با تقدیر از عملکرد منابع طبیعی استان اظهار کرد: اقدامات اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان سمنان در ایجاد سازه ها و بندهای جلوگیری از سیلاب نقش مهمی در کاهش خسارات داشته است.

 

معاون استاندار همچنین با اشاره به توانمندیهای استان در بخش منابع طبیعی و آبخیزداری، حفاظت از این منابع را وظیفه‌ای همگانی دانست و افزود: باید برای حفاظت از این منابع همه همت و تلاش خود را بکار گیریم.

https://zistonline.com/vdch6vnx.23nmidftt2.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما