تاریخ انتشار :پنجشنبه ۶ شهريور ۱۳۹۳ ساعت ۱۰:۲۶
کد مطلب : 35097
مدیرکل امور بانوان استانداری تهران گفت: مسائل و مشکلات خانوارهای زن سرپرست از ابعاد مختلف در جامعه مورد اهمیت است. گروهی از این زنان از جمله اقشار آسیب پذیری هستند که بر اثر عوامل متعددی وارد گردونه مسائل اجتماعی شده‌اند و تعداد آنها در سالهای اخیر افزایش یافته است.
 فاز دوم طرح جامع "توانمندسازی زنان سرپرست خانوار" بزودی اجرایی می‌شود
به گزارش زیست آنلاین به نقل از ایسنا زهرا ساعی در همایش «بانوی تدبیر، سفیر امید» افزود: گروهی از زنان سرپرست خانوار با مشکلاتی چون مسائل اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی در حوزه‌های معیشتی، عاطفی، محدودیت‌های اجتماعی و گاهی برخورد نامناسب اطرافیان و نیازهای حقوقی و قضایی مواجه بوده و به دلیل فقدان آموزش و مهارت کافی در روابط اجتماعی و ورود به عرصه اقتصادی با مشکلات عدیده‌ای دست به گریبان هستند.

وی با اشاره به آمار سرشماری سال ۹۰ اظهار کرد: بر اساس این آمار دو میلیون و ۵۴۸ هزار و ۷۲ زن سرپرست خانوار در کشور زندگی می‌کنند که معادل ۱۲.۱ درصد کل خانوارهای کشور هستند. این در حالیست که تعداد زنان سرپرست خانوار در سرشماری سال ۸۵ حدود یک میلیون و ۶۰۰ هزار نفر برآورد شده بود یعنی در طول پنج سال جمعیت زنان سرپرست خانوار بیش از ۹۰۰ هزار نفر افزایش یافته است. این در حالیست که تعداد زنان تحت پوشش سازمان‌های حمایتی به این میزان افزایش نیافته است.

مدیر کل امور بانوان استانداری تهران تصریح کرد:‌ بسیاری از زنان سرپرست خانوار به دلایل مختلف از حمایت نهادهای حاکمیتی برخوردار نیستند و یا در صورت برخورداری میزان و نوع حمایت به اندازه‌ای نبوده که کفاف زندگی آنها و نیازهای فرزندانشان را بدهد و با وجود اینکه تعداد زنان سرپرست خانوار روز به روز در حال افزایش است، اما آمار دقیقی از تعداد آنان وجود ندارد.

وی افزود: بر اساس آمارهای موجود با استفاده از برنامه‌های توانمندسازی دستگاه‌های ذیربط هر ساله تعدادی از زنان سرپرست خانوار از طریق توانمندسازی در اداره امور زندگی، از چرخه حمایت این نهادها خارج و زنان دیگری جایگزین آنان می‌شوند؛ اما در روند ارائه خدمات تا به حال همه شرایط لازم از جمله تصحیح نگرش و باورهای این قشر نسبت به زندگی و معیشت، ترویج فرهنگ کار و تولید و اطمینان از بازار عرضه محصولات، چندان در این برنامه‌ها مشهود نیست. بنابراین تا کنون برنامه‌ای جامع و یکپارچه به منظور حمایت از زنان سرپرست خانوار تدوین نشده است و دستگاه‌های حاکمیتی و برخی مراکز خصوصی نیز در حمایت از زنان سرپرست خانوار موازی کاری کرده‌اند.

 

ساعی افزود: بسیاری از زنان سرپرست خانوار از سوی هیچ نهاد دولتی و غیر دولتی حمایت نمی‌شوند. بنابراین نیاز به طرح جامعی برای توانمندسازی زنان سرپرست خانوار به طور کامل داریم. باتوجه به آنکه وظیفه ذاتی استانداری تهران تسهیل گری، هماهنگی و نظارت بر دستگاه‌های اجرایی است سیر مطالعاتی تهیه طرح جامع توانمندسازی زنان سرپرست خانوار در ابتدای سال جاری آغاز شد و پس از بررسی‌های کارشناسی و آسیب شناسی اقدامات صورت گرفته قبلی، از سوی مسئولان، مشاوران دستگاه‌ها و پژوهشگران این طرح تهیه شد.

رئیس ستاد توانمندسازی زنان سرپرست خانوار استان تهران با اشاره به اهداف طرح جامع توانمندسازی زنان سرپرست خانوار گفت: حمایت همه جانبه فردی، اجتماعی واقتصادی از زنان سرپرست خانوار،‌ هم افزایی بین دستگاه‌ها و یکپارچه سازی حمایت‌ها در قالب یک فرآیند منسجم و کامل،‌ جلب مشارکت‌ حداکثری سازمان‌های مردم نهاد، تسهیل فرآیند توانمندسازی،‌اشتغال، تولید و عرضه محصولات و ایجاد شرایط امنیت شغلی و پایداری وضعیت مطلوب زنان سرپرست خانوار، اهداف این طرح بوده است.

وی افزود: طرح جامع توانمندسازی زنان سرپرست خانوار در کارگروه بانوان و خانواده استانداری تهران با حضور هاشمی استاندار تهران،‌ فهمیه فرهمندپور مشاور وزیر کشور در امور بانوان و خانواده و سایر مسئولان استانی ارائه شد و مورد استقبال قرار گرفت و به تصویب شورای برنامه ریزی و توسعه استان رسید.

ساعی اضافه کرد:‌ در حال حاضر با انتخاب شهرستان ری به عنوان پایلوت طرح در قالب فاز اول که تهیه بانک اطلاعاتی جامع از زنان سرپرست خانوار، خیرین و سازمانهای مردم نهاد است کلید خورده و با جدیت در حال اجراست. امیدواریم پس از اتمام به زودی فاز دوم طرح هم اجرایی شود.

 

وی گفت: هدف از برگزاری این همایش معرفی طرح جامع توانمندسازی زنان سرپرست خانوار است. مسئله شناسی و آسیب شناسی زنان و ارائه راهکارهایی مناسب برای حل آن نیز از جمله رویکردها و دغدغه‌های دولت یازدهم است و در طول یک سال گذشته دستگاه‌های گوناگون به فراخور شرح وظایف و رسالت‌شان برای ارتقای وضعیت زنان تلاش کرده‌اند. در واقع نقش ویژه زنان به عنوان نیمی از جمعیت تاثیرگذار کشور در سرنوشت جامعه باعث شده است که این قشر همیشه در کانون توجه دولت در اصلی ترین اولویت‌های مسئولان باشند.

 

مدیر کل امور بانوان استانداری تهران افزود: دفتر امور بانوان و خانواده استانداری تهران در جهت انجام وظایف خود و صیانت از ارزش‌های اصیل اسلامی و منویات مقام معظم رهبری و رویکرد دولت تدبیر و امید، بررسی دقیقتر و کارشناسی مسائل مربوط به حوزه زنان و خانواده را در دستور کار خود قرار داده است.

وی تصریح کرد: با توجه به روند افزایش تعداد زنان سرپرست خانوار و گستردگی مشکلات آنان گروه کاری توانمندسازی زنان سرپرست خانوار تشکیل شد و با صاحب نظران، مسئولان و مشاوران دستگاه‌هایی مانند وزارت صنعت، معدن، تجارت، اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی، اداره کل آموزش و پرورش، وزارت جهاد کشاورزی و ... جلسات متعددی را برگزار کردیم و پس از مشورت در زمینه یافتن یک راهکار عملیاتی قابل اجرا و موثر، طرح جامع توانمندسازی زنان سرپرست خانوار را پیشنهاد دادیم.

وی تاکید کرد: طرح جامع توانمندسازی زنان سرپرست خانوار در سطح ملی از سوی شهیندخت مولاوردی معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده با تشکیل شورای راهبردی مورد بررسی قرار گرفته و با جدیت در دست پیگیری است.

https://zistonline.com/vdcd5z0s.yt0kn6a22y.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما