تاریخ انتشار :يکشنبه ۹ شهريور ۱۳۹۳ ساعت ۰۲:۴۴
کد مطلب : 35327
مدیرعامل بانک سپه از فاینانس ۴۸۰میلیون یورویی چین برای احداث پتروشیمی با عاملیت این بانک خبر داد و گفت: فقدان رابطه منطقی سود تسهیلات و سپرده‌‌های بانکی در سال‌های گذشته بانک‌ها را به بنگاه‌داری سوق داده است.
نبود رابطه منطقی سود سپرده و تسهیلات عامل بنگاه‌داری بانک‌ها
به گزارش زیست آنلاین از پایگاه خبری بانکداری الکترونیک،مدیرعامل بانک سپه همچنین به تغییر رویکرد دولت نسبت به سیستم بانکی و سیاستهای پولی کشور اشاره کرد و گفت: بانک مرکزی در سال اول فعالیت خود انضباط پولی را حاکم کرده و کنترل شدیدی را نسبت به برداشت منابع بوسیله بانک‌ها داشته است.


تقوی‌نژاد منطقی کردن وصول بانکی را اقدام دیگر بانک مرکزی در این مدت عنوان کرد و افزود: پیش از این نرخ سود به صورت کارشناسی تعیین نمی‌شد و حتی نرخی را برای تسهیلات تعیین می‌کردند که در برخی مواقع از نرخ سود سپرده‌ها کمتر بود و این مسئله زیان‌هایی را به سیستم بانکی تحمیل می‌کرد.

وی یکی از دلایل حرکت بانک‌ها به سمت بنگاه‌داری را نبود ارتباط منطقی بین نرخ سود تسهیلات و سپرده دانست و تصریح کرد: وقتی بانک‌ها بازدهی مناسبی از فعالیت بانکی نداشته باشند به سمت بنگاه‌داری حرکت می‌کنند.

مدیرعامل بانک سپه مجموع تسهیلات پرداختی این بانک در سال گذشته را ۹۲ هزار میلیارد ریال برآورد کرد و گفت: این مبلغ برای ۱۶۴ هزار فقره تسهیلات در بخش صنعت و معدن، بازرگانی و کشاورزی اعطاء شده و سهم صنعت و معدن ۴۴ هزار میلیارد ریال، کشاورزی ۱۲ هزار میلیارد ریال و بازرگانی ۳۵ هزار میلیارد ریال بوده است.

وی یکی از رویکردهای اصلی بانک سپه را پرداخت تسهیلات خرددر کنار سرمایه در گردش عنوان کرد و افزود: در سال گذشته ۱۰۰ هزار فقره تسهیلات خرد به ارزش ۵۶۰ میلیارد تومان پرداخت شد که در قالب تسهیلات خودرو، کالا، مسکن روستایی و قرض‌الحسنه اعطاء شده است.

تقوی نژاد ادامه داد: در ۴ ماه اول امسال ۳۴۷۰ میلیارد تومان تسهیلات در قالب ۴۰ هزار فقره به بخش‌های مختلف پرداخت شده و در بخش خرد ۲۵۰ میلیارد تومان تسهیلات برای ۳۲ هزار متقاضی اعطاء شده است.

مدیرعامل بانک سپه در خصوص پرداخت‌های ارزی گفت: تاکنون حدود ۸ میلیارد دلار تسهیلات ارزی با صندوق توسعه ملی منعقد و به بخش‌های نفت، گاز، پتروشیمی، فولاد و نیروگاه اختصاص یافته است.

تقوی‌نژاد تصریح کرد: از این میزان حدود ۳.۵ میلیارد دلار مسدودی گرفته شده و مابقی طرح‌ها در حال شناسایی و انعقاد قرارداد است که البته برخی از این طرح‌ها برای میادین مشترک نفتی است.

وی با بیان اینکه بانک سپه اولین بانکی است که از فاینانس چین استفاده می‌کند، گفت: قراردادی به ارزش ۴۸۰ میلیون یورو برای احداث پتروشیمی به مرحله امضای قرارداد رسیده که مرحله اول گشایش ارزی آن انجام شده است.

ادامه دارد...

https://zistonline.com/vdcjatet.uqei8zsffu.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما