تاریخ انتشار :دوشنبه ۱۰ شهريور ۱۳۹۳ ساعت ۰۸:۳۸
کد مطلب : 35366
هر روز بر تعداد افرادی که پول بیشتری را صرف خرید محصولات ارگانیک می‌کنند افزوده می‌شود اما تا چه حد می‌توان به واقعی بودن برچسب ارگانیک روی این محصولات اعتماد کرد؟
آیا برچسب‌های محصولات ارگانیک قابل اعتمادند؟
به گزارش زیست آنلاین به نقل از ایسنا، آیا سیب‌های ارگانیکی که می‌خرید واقعا ارگانیک هستند؟ سبزیجات و سایر مواد غذایی که برچسب ارگانیک دارند چطور؟ آیا برچسب‌های روی آنها واقعی و قابل اعتمادند؟


در آمریکا کارشناسان مواد غذایی به منظور حصول اطمینان از واقعی بودن برچسب ارگانیک‌ روی محصولات غذایی و کشاورزی در این مطالعه گوجه فرنگی‌های ارگانیک و غیرارگانیک را مورد مطالعه قرار دادند. امروزه صنعت غذاهای ارگانیک به یک تجارت بزرگ تبدیل شده به طوری که ارزش بازار جهانی این محصولات حد فاصل‌ سال‌های ۲۰۰۲ تا ۲۰۱۱ میلادی نزدیک به سه برابر شده و به ۶۲ میلیارد و ۸۰۰ میلیون دلار افزایش یافته است.

از آنجا که قیمت محصولات ارگانیک اغلب دو برابر محصولات غیرارگانیک است لذا بازار این محصول می‌تواند بستر مناسبی برای کلاهبرداری و تقلب باشد. متاسفانه تشخیص اینکه کدام میوه یا سبزیجات ارگانیک هستند کار دشواری است. در حال حاضر قابل اعتمادترین راه برای تشخیص ارگانیک بودن یک محصول آزمایش ترکیب ایزوتوپ‌های‌ پایدار نیتروژن در آنهاست. اگرچه با استفاده از این شیوه نیز نمی‌توان به طور کامل ارگانیک یا غیرارگانیک بودن یک محصول را با قطعیت اثبات کرد و این مسئله باعث شد تا متخصصان به دنبال راهی جدید برای تشخیص برچسب‌های قلابی محصولات غذایی ارگانیک باشند.

به گزارش ساینس ورلد ریپورت، آنها به همین منظور از شیوه جدیدی موسوم به «طیف‌سنج پژواکی آهنربایی هسته‌ای» استفاده کردند. از این شیوه تاکنون در تشخیص اصالت مواد غذایی نظیر عسل و روغن زیتون استفاده شده است. این بار کارشناسان این شیوه را روی گوجه فرنگی‌های کشت شده در گلخانه‌ها و فضای باز که با کودهای شیمیایی یا ارگانیک تغذیه شده‌اند، بکار بردند.

یافته‌های آنها راه جدیدی را برای تشخیص اینکه یک محصول واقعا ارگانیک است یا نه ارائه کرده است. با این حال گفته می‌شود که این آزمایش، مراحل اولیه را پشت سر می‌گذارد اما کارشناسان هشدار می‌دهند این شیوه می‌بایست برای ریشه‌کنی برچسب‌های تقلبی ارگانیک به دقت کافی برسد. جزئیات کامل‌تر درباره این مطالعه در مجله شیمی غذا و کشاورزی منتشر شده است.
 

https://zistonline.com/vdcce1q1.2bqpe8laa2.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما