تاریخ انتشار :چهارشنبه ۱۲ شهريور ۱۳۹۳ ساعت ۰۹:۱۵
کد مطلب : 35553
فوران‌گیر هوشمند با قابلیت نصب بر روی تاج چاه‌های مجهز به تلمبه‌های میله‌ای - مکشی (SRP)، برای نخستین‌بار از سوی کارشناسان شرکت ‌ملی مناطق نفت‌خیز جنوب طراحی و با همکاری یکی از سازندگان داخلی ساخته شد.
ساخت فوران‌گیر هوشمند ایمن‌ساز چاه‌های نفت توسط محققان ایرانی
به گزارش زیست آنلاین به نقل از ایسنا محمد مهدی زارعی، معاون حفاری مدیریت امور فنی شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب در مورد دستاورد جدید کارشناسان این شرکت، اظهار کرد: این فوران‌گیر هوشمند در صورت مشاهده هرگونه کاهش و یا افزایش غیرعادی فشار در خطوط بهره‌برداری بدون نیاز به حضور اپراتور، پس از قطع جریان برق ورودی به مجموعه تلمبه در حال عملیات، ابتدا آن را متوقف کرده و سپس دهانه چاه را به صورت اتوماتیک می‌بندد و در نهایت چاه را ایمن می‌کند.

وی افزود: با تجهیز این فوران‌گیر به تسهیلات ابزار دقیق، در صورت نشت گازهای خطرناک و سمی مانند H۲S و CO۲، از تسهیلات سطحی نصب شده در منطقه، ایمن‌سازی چاه به شکل سیستماتیک امکان‌پذیر خواهد بود.

زارعی، درباره روند به ثمر نشستن این نوآوری گفت: نظارت بر همه مراحل طراحی، ساخت و انجام آزمایش‌های کارگاهی این دستگاه نتیجه دو سال تلاش و پیگیری کارگروه تخصصی شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب، متشکل از کارشناسان معاونت‌های حفاری و مهندسی نفت، شرکت بهره‌برداری نفت و گاز کارون و شرکت پیراحفاری ایران است.

وی اظهار کرد: این فوران‌گیر هوشمند پس از گذراندن موفقیت‌آمیز مراحل متعدد فنی و آزمایشی، هم‌اکنون بر روی یکی از چاه‌های میدان نفتی اهواز نصب شده و نتیجه عملکرد آن به طور کامل رضایت‌بخش برآورد می‌شود.

https://zistonline.com/vdcaemne.49nmm15kk4.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما