تاریخ انتشار :چهارشنبه ۱۲ شهريور ۱۳۹۳ ساعت ۱۰:۴۵
کد مطلب : 35562
پنج مارمولکی که برای مطالعه در باره تولید مثل و رشد در شرایط بی وزنی با یک سفینه روسی به مدار زمین فرستاده شده بودند زنده به زمین برنگشتند.
مارمولک های مسافر فضا از سرما مردند
به گزارش زیست آنلاین به نقل از ایرنا از اینترفکس، متخصصان احتمال می دهند نقص سیستم گرمایشی سفینه باعث شده مارمولک‎ها از سرما یخ بزنند.


ماهواره فوتون-ام ۴ روز دوشنبه دهم شهریور به زمین بازگشت و سازمان فضایی روسیه پس از آن در بیانیه ای خبر داد که مگس های میوه (Drosophila) که با این مدارگرد به فضا فرستاده شده به خوبی تولید مثل و زاد و ولد کرده اند، اما پنج مارمولک گکو (Gecko) که در سفینه بودند زنده نیستند و بررسی برای تعیین زمان و علت مرگ آنها آغاز شده است.

یکی از متخصصان موسسه پزشکی و زیست شناسی روسیه گفت: مارمولک ها یک هفته قبل از بازگشت مدارگرد به زمین مرده اند چون بدن آنها تقریبا خشک شده بود.

سازمان فضایی روسیه تا به حال درباره علت مرگ مارمولک ها اظهار نظر نکرده است، اما خبرگزاری اینترفاکس روسیه گزارش کرده که بررسی های اولیه احتمال نقص سیستم گرمایشی را مطرح کرده است.

اما به گفته یکی از دانشمندان سازمان فضایی روسیه مارمولک ها در هر زمانی ممکن است مرده باشند و خشک شدن بدن آنها نمی تواند زمان مردنشان را تعیین کند.

دانشمندان چهار مارمولک ماده و یک مارمولک نر را در یک محفظه شیشه ای به فضا فرستاده بودند تا ببینند بی وزنی چه تاثیری بر جفتگیری، تخمگذاری و زاد و ولد مارمولک ها می گذارد.

علاوه بر این رشد دانه های گیاهی و قارچ ها نیز در این پروژه بررسی شد.

همچنین با استفاده از یک کوره ویژه، مطالعاتی درباره ذوب و جامد شدن فلزات و آلیاژهای فلزی در نبود جاذبه انجام شده است.

مدارگرد ۶ تنی فوتون، ۲۳ تیر ماه به فضا فرستاده شد و قرار بود دو ماه در مدار زمین بماند اما پس از ۴۴ روز به زمین برگشت.

پس از پرتاب، مارمولک ها شهرت جهانی پیدا کردند چون ارتباط مرکز کنترل لحظاتی پس از پرتاب با سفینه قطع شد و این احتمال مطرح شد که مارمولک ها ماه ها به دور زمین بگردند تا اینکه به علت بی غذایی بمیرند.

اما ارتباط مرکز کنترل با مدارگرد پس از چند روز برقرار شد. با این حال روشن نیست آیا در این مدت سیستم هایی که برای زنده ماندن مارمولک ها ضروری بودند به کار خود ادامه دادند یا نه.

https://zistonline.com/vdcaumne.49nmi15kk4.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما