تاریخ انتشار :چهارشنبه ۹ مهر ۱۳۹۳ ساعت ۱۱:۲۱
کد مطلب : 37922
سخنگوی ستاد احیای دریاچه ارومیه گفت: طرح ' نکاشت' در ۵۰ هزار هکتار از زمین های زراعی حوضه آبریز دریاچه ارومیه در زرینه رود اجرا می شود.
اجرای طرح نکاشت در راستای نجات دریاچه ارومیه به تصویب رسید
به گزارش زیست آنلاین به نقل از ایرنا داود رضا عرب اظهار کرد: اجرای طرح نکاشت جزو مصوبات دولت است که در راستای نجات دریاچه ارومیه به تصویب رسیده است. 


وی افزود: در طرح نکاشت قرار است در ۵۰ هزار هکتار از اراضی زراعی در بخش زرینه رود به اجاره دولت درآید و خسارتی که از نکاشتن محصول متوجه صاحبان اراضی می شود به آنان داده شود تا آب این بخش به دریاچه ارومیه برسد.

وی ادامه داد: اعتبار در نظر گرفته شده برای طرح نکاشت ۲۵۰ میلیارد تومان است که دولت آنرا تامین می کند، این طرح سه ساله و موقتی است اما میزان مبلغ خسارت افرادی که زمین های زراعی خود را نمی کارند فعلا یک ساله پرداخت می شود.

عرب گفت: طرح نکاشت جزو ۲۶ مصوبه ستاد احیای دریاچه ارومیه است که اجرای آن در زمان کشت پاییزه یعنی از آبان ماه آغاز می شود.

وی افزود: مجری این طرح استانداری های آذربایجان غربی و شرقی است و ستاد احیای دریاچه ارومیه بر آن نظارت دارد.

به گفته وی صاحبان این اراضی کشاورزی می توانند کشت دیم که به آب نیاز ندارد، انجام دهند. 

عرب درباره وضعیت کنونی دریاچه ارومیه گفت: اکنون دریاچه ارومیه بدترین روزهای خود را سپری می کند که امیدواریم هر چه زودتر شاهد بارندگی در این منطقه باشیم.

دریاچه ارومیه، بزرگ ترین دریاچه داخلی ایران و دومین دریاچه آب شور دنیا است. آب این دریاچه بسیار شور بوده و عمدتا از رودخانه های زرینه رود، سیمینه رود، تلخه رود، گادر، باراندوز، شهرچای، نازلو و زولا تغذیه می شود.

این دریاچه چند سالی است با بحران خشکی مواجه شده و بیش از ۹۵ درصد آب خود را از دست داده است، اکنون ستاد احیای دریاچه ارومیه با تصویب ۲۶ پیشنهاد در قالب مصوبه در تلاش برای نجات این حوضه آبی ارزشمند است.

https://zistonline.com/vdccioq1.2bqmi8laa2.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما