تاریخ انتشار :شنبه ۳ آبان ۱۳۹۳ ساعت ۰۹:۴۳
کد مطلب : 39709
محققان دانشگاه بریستول با بررسی گسترده بر روی ماهی‌ها و سوسک‌های درخشنده توانستند مکانیسم تولید انعکاس زیبای نور در این جانداران را کشف کنند.
راز درخشندگی برخی حشرات و ماهی‌ها کشف شد
به گزارش زیست آنلاین، محققان با بررسی میکروسکوپی پوست حشرات درخشنده متوجه شدند که علت این پدیده وجود چندین لایه بی‌نظم کریستال در پوست این جانداران است که باعث درخشش رنگ طبیعی پوست در آنها می‌شود.

 تیم تحقیقاتی دانشگاه بریستول در ادامه تحقیقات خود به دنبال درک چگونگی تکامل این جانداران در تولید نانو ساختار‌های منعکس کننده نور هستند. همچنین محققان در تلاشند تا با درک دقیق این ساختار بتوانند نمونه‌های آزمایشگاهی را که ساختاری بسیار درخشان داشته باشند، نیز تولید کنند. دکتر تام جردن، از اعضای گروه تحقیقاتی دانشگاه بریستول در این مورد افزود: در پوست بعضی از ماهی‌های بسیار درخشان نظیر ساردین لایه‌های میکروسکوپی کریستال وجود دارد و آنچه که میزان درخشندگی را تعیین می‌کند ضخامت این لایه‌های کریستالی است، چرا که برخی حشرات خشکی نظیر پروانه‌ها و برخی سوسک‌ها نیز با داشتن لایه نازکی کریستال درخشندگی خاصی دارند. به گفته دکتر نیکولاس رابرتز، مدیر تیم تحقیقاتی دانشگاه بریستول این پدیده فیزیکی که باعث اختلال در انعکاس طبیعی شده با به دام انداختن نور در لایه‌های مختلف در نهایت باعث انعکاس نور و تولید درخشندگی می‌شود. این پژوهش در مجله Interface منتشر شده است. https://zistonline.com/vdchwqnx.23nwvdftt2.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما