تاریخ انتشار :جمعه ۹ آبان ۱۳۹۳ ساعت ۱۱:۱۲
کد مطلب : 40290
معاون رییس جمهوری و رییس سازمان حفاظت محیط زیست کشور گفت: استقبال مردم استان آذربایجان غربی از طرح ها و آموزش های مشارکتی در راستای احیای دریاچه ارومیه چشمگیر است.
مردم از طرح های مشارکتی احیای دریاچه ارومیه استقبال کردند
به گزارش زیست آنلاین  به نقل از ایرنا، &#۳۹;معصومه ابتکار&#۳۹; شامگاه پنجشنبه این مطلب را در دومین جلسه شورای فرهنگی و اجتماعی احیای دریاچه ارومیه در جمع استانداران سه استان آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی و کردستان، مدیران کل حفاظت محیط زیست این استان ها و مدیران کل دستگاه های اجرایی آذربایجان غربی بیان کرد.


وی افزود: اجرای آموزش های مشارکتی از کارهای دشواری است که با تلاش و همت مردم و مسئولان در روستاهای انتخاب شده در آذربایجان غربی اجرا می شود و از پیشرفت و استقبال خوبی برخوردار است.

وی گفت: اگر طرح های آگاهی سازی و توانمندسازی زنان روستایی در رابطه با اجرای طرح کشاورزی پایدار با راهبرد (IPCM) بتواند به خوبی اجرا شود، به دلیل آنکه یک تغییر رویکرد و کاری بنیادی بوده، می تواند به عنوان الگویی کارساز برای کل کشور تعمیم داده شود.

معاون رییس جمهوری ادامه داد: طرح های دریاچه ارومیه و تمام پروژه هایی که در این زمینه اجرا می شوند یک اقدام بلندمدت بوده و دارای ابعاد مختلفی است که باید همه ابعاد این مساله را در نظر گرفت.

ابتکار اضافه کرد: در این زمینه به همان میزان که اصلاح الگوی کشت دارای اهمیت است، برداشت و مدیریت منابع نیز اهمیت دارد.

رییس سازمان حفاظت محیط زیست کشور اضافه کرد: اصلاح دیدگاه ها و نگرش و رفتار مردمی نسبت به این مسایل می تواند نقش تاثیرگذاری در احیای دریاچه ارومیه داشته باشد.

وی با بیان اینکه پتانسیل گردشگری طبیعی سرمایه بزرگ برای آذربایجان غربی است، گفت: هم اکنون &#۳۹;پرنده نگری&#۳۹; به عنوان یکی از ابعاد مهم گردشگری طبیعی مطرح است و اگر این مساله به خوبی مدیریت شود می توان مشاغل خوبی در گردشگری طبیعی و به تبع آن نتایج مثبتی در حفاظت از تالاب ها را شاهد بود.

ابتکار افزود: اگر یک جریان سازی اجتماعی خوب در زمینه مصرف آب رخ دهد، ما تحول بزرگی در بخش کشاورزی کشور شاهد خواهیم بود.

وی به موضوع راه ها نیز اشاره کرد و گفت: جاده میانگذر دریاچه ارومیه وقتی در سال های احداث آن مطالعه می شد، طبق ارزیابی های زیست محیطی، تائید قطعی را دریافت نکرد زیرا الزاماتی که سازمان محیط زیست تعریف کرده بود اجرا نشد و نشده است.

معاون رییس جمهوری همچنین به یکی از الزامات میانگذر دریاچه ارومیه نیز اشاره کرد و افزود: مبادله آب در جنوب و شمال دریاچه، یکی از الزامات مهم این امر بود که همچنان به عنوان یک تهدید در این حوزه وجود دارد.

وی با بیان اینکه محیط زیست همچنان روی این الزامات تاکید دارد گفت: اجرای آن بر عهده استان ها گذاشته می شود زیرا این موضوع تاثیر بسزایی در وضعیت بحرانی دریاچه دارد.

دریاچه ارومیه دومین دریاچه شور جهان است که به علت خشکسالی و عوامل متعدد دیگر از ۱۷ سال گذشته روند بحرانی در آن حکمفرما شده به طوری که هم اکنون از مساحت پنج هزار و ۷۰۰ کیلومتری این دریاچه، فقط یک هزار و ۷۰۰ کیلومتر باقیمانده است.

بر اساس اظهارات کارشناسان، بیش از ۹۰ درصد دریاچه ارومیه خشک شده است.

معصومه ابتکار رییس سازمان حفاظت محیط زیست صبح امروز به همراه معاون آموزش سازمان حفاظت محیط زیست کشور، مشاور رییس سازمان حفاظت محیط زیست در امور بانوان و خانواده، مسئول آموزش پروژه زنان روستایی و مدیر طرح ملی حفاظت از تالاب های کشور به شهر آذربایجان غربی سفر کرده است.

بازدید از اقدامات صورت گرفته در زمینه طرح توسعه کشاورزی پایدار که در راستای احیای دریاچه ارومیه صورت می گیرد، از اهداف سفر خانم ابتکار به آذربایجان غربی است. 

خط لوله رشکان به جزیره اشک دریاچه ارومیه با هدف تامین آب مورد نیاز حیات وحش این جزیره به همراه سه دستگاه &#۳۹;هلی کم&#۳۹; امروز پنجشنبه با حضور معاون رییس جمهوری و رییس سازمان محیط زیست کشور به بهره برداری رسید.

دستگاه هلی کم، پرنده کوچک برای فیلمبرداری است؛ از این دستگاه برای اطلاع از مناطق حفاظت شده که وسعت بالایی دارند، استفاده می شود.

 

https://zistonline.com/vdce7w8e.jh87oi9bbj.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما