تاریخ انتشار :جمعه ۲۰ اسفند ۱۴۰۰ ساعت ۰۱:۳۵
کد مطلب : 51637
یک جراح و متخصص زنان با اشاره به نقش حیاتی مصرف ویتامین‌ها در رشد سیستم عصبی و سلول‌های مغز جنین گفت: کمبود ویتامین‌ها باعث ناهنجاری عصبی، افزایش خطر زایمان پیش ‌از موعد و فشارخون بارداری می‌شود.
اهمیت مصرف ویتامین‌ها در مادران باردار
به گزارش زیست آنلاین به نقل از ایسنا دکتر الهام السادات هاشمیان نایینی با بیان اینکه زنان در دوران بارداری به ویتامین‌ها و مواد معدنی مانند ویتامین B۹، ید، آهن، کلسیم و ویتامین‌D، بیش ‌از هر دوران دیگری در زندگی نیاز دارند، گفت: از روزهای اول بارداری جذب ویتامین B۹ که فولات یا اسید‌فولیک نامیده می‌شود، جزو اولین موادی است که در برنامه‌ غذایی باید گنجانده شود.

 وی خاطر نشان کرد: این ویتامین‌ها در رشد سیستم عصبی و سلول‌های مغز جنین نقش مهمی را به ‌عهده دارد و کمبود آن باعث ناهنجاری عصبی، افزایش خطر زایمان پیش‌ از موعد و فشارخون بارداری می‌شود. هاشمیان نایینی یادآور شد: موادغذایی که حاوی این مواد هستند شامل اسفناج، کلم، کاهو، ماش، سبزی‌های برگ‌ سبز، آجیل‌ها، آووکادو، بادام، عدس، طالبی و تخم‌مرغ است. این جراح و متخصص زنان با تاکید بر لزوم مصرف ویتامین B۹ قبل ‌از بارداری و در آغاز آن گفت: نیاز روزانه‌ مادر بین ۴۰۰‌ تا ‌۸۰۰ میلی‌گرم در روز است. مصرف این ماده در عملکرد خوب غده‌ ‌تیروئید در بدن حیاتی است و هورمون تیروئیدی باعث عملکرد خوب مغز جنین می‌شود. وی افزود: جنین در شکم مادر نیاز به ید بیشتری دارد. این ماده در بدن مادر می‌تواند هورمون‌های خاص دیگر را بسازد. نیاز روزانه‌ مادر به ید ۲۰۰ ‌میکروگرم در روز است و مواد‌غذایی حاوی آن غذاهای دریایی (ماهی، میگو) محصولات لبنی کم‌چرب و تخم‌مرغ هستند. نمک یددار یکی‌ از منابع غنی و تامین‌ کننده‌ ید بدن است. این جراح و متخصص زنان گفت: اکثر زنان باردار از کمبود آهن در دوران بارداری رنج می‌برند و کمبود آن در بدن باعث خستگی و کاهش مقاومت بدن دربرابر بیماری‌ها می‌شود و آسیب‌های جدی به همراه دارد. نیاز روزانه زنان باردار به آهن بین ۲۵ تا ۳۵ میلی‌گرم است و بویژه در ماه‌های آخر بارداری مادر و جنین، هر ‌دو به آن احتیاج دارند. مواد غذایی حاوی آهن شامل گوشت‌قرمز، ماهی، گوشت بوقلمون است که آهن آن به ‌خوبی جذب بدن می‌شوند و تخم‌مرغ هم باید به‌ صورت آب‌پز استفاده شود تا مادر دچار مسمومیت در زمان بارداری نشود. وی با اشاره به سبزی‌های تازه‌ برگ‌ سبز که باعث جذب بیشتر آهن در بدن می‌شوند، گفت: مصرف ویتامین‌ها بویژه ویتامین C باعث جذب بیشتر آهن در بدن می‌شود. نوشیدن قهوه و نوشابه‌های گازدار مانع از جذب بالای این ماده می‌شود. چای نیز باید کمتر نوشیده شود. هاشمیان نایینی با بیان اینکه کلسیم برای ساخت استخوان‌ها و دندان‌های نوزاد لازم و ضروری است، گفت: اگر مادران در مصرف آن کوتاهی‌ کنند، خود دچار پوکی ‌استخوان در آینده می‌شوند. جنین دچار کمبود آن خواهد شد. بنابراین باید کلسیم در لیست مصرف روزانه قرار‌ گیرد. نیاز روزانه‌ به کلسیم برای زنان باردار یک گرم در روز از سه‌ ماهه‌ سوم بارداری است. مواد‌غذایی حاوی این ماده، محصولات لبنی کم‌چرب بویژه پنیر‌سفید، خامه‌ تازه، ماست و مصرف روزانه شیر است. هاشمیان نایینی در خصوص اهمیت مصرف ویتامین‌ D در بارداری گفت: مصرف این ویتامین برای زنان باردار به ‌این ‌دلیل که باعث جذب بیشتر کلسیم و تثبیت آن در استخوان‌ها می‌شود مهم است. جذب کافی این ویتامین باعث می‌شود نوزاد در ماه‌های اول زندگی خود به میزان کافی ویتامین D دریافت کرده باشد. این جراح و متخصص زنان بیان کرد: نیاز روزانه‌ این ویتامین برای زنان باردار ۱۰ ‌میکروگرم است و موادغذایی حاوی ویتامین D، ماهی‌ها به‌ خصوص ماهی آزاد، روغن امگا۳)، زرده‌ی تخم‌مرغ، جوانه‌ی‌گندم، کره، سبزی‌های برگ‌سبز و قرار‌گرفتن در معرض خورشید که بسیار لازم است. هاشمیان نایینی در پایان خاطرنشان کرد: توجه داشته باشید که کمبود هر یک از این عناصر در دوران بارداری خطرات جدی را برای مادر و جنین به همراه دارد و باید به اندازه‌ کافی آنها را به بدن رساند تا پس ‌از زایمان مادر و نوزاد هر ‌دو سلامت باشند. https://zistonline.com/vdcbz0bs.rhb8fpiuur.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما