تاریخ انتشار :شنبه ۱۳ دی ۱۳۹۳ ساعت ۰۱:۳۸
کد مطلب : 54140
نماینده انجمن غارنوردان ایران در بناب گفت: گروه غارنوردان این شهرستان موفق به شناسایی و کشف ۱۸ غار جدید در روستای تاریخی و صخره ای صور از توابع بناب شدند.
شناسایی ۱۸ غار جدید در روستای صخره ای
به گزارش زیست آنلاین به نقل از ایرنا &#۳۹;فریدون وحدانی&#۳۹; با بیان اینکه غارنوردان بنابی با همکاری اداره میراث فرهنگی وگردشگری این شهرستان برای کاوش از غارهای معماری صخره ای صور عازم این منطقه شده بودند، افزود: این غارها در سمت راست و چپ رودخانه ای که از وسط این روستا می گذرد در مسیر جنوب به شمال امتداد یافته اند و یکی از این غارها در بالادست روستا برای آب انبار استفاده می شود.

وی گفت: به نظر می رسد در گذشته این غارها باعث تشکیل یک روستا در زیر زمین شده بود که امروزه اهالی در روی این غارها سکنی دارند.

وحدانی اظهار کرد: در ساختار معماری این غارها راه روهای ارتباطی به زیرزمین وجود دارد که در گذشته توسط سیل و یا اهالی بسته شده و قابل کاوش و بازگشایی است.

وی پیچیدگی های ساختار معماری این غارها را از ویژگی های حایز اهمیت آن برشمرد و افزود: ساختار معماری غارهای صور بسیار پیشرفته تر از ساختار صخره ای خانه های روستای کندوان است.

این غارنورد با بیان اینکه غارهای کندوان به گونه ای ساده ساخته شده است، گفت: این در حالی است که در داخل غارهای صور گودال های کوچکی وجود دارد که برای ذخیره آب استفاده می شده است.

وحدانی ادامه داد: در غارهای کشف شده فقط توانسته ایم ورودی های طبقه زیرزمین را علامت گذاری کنیم تا در آینده امکان کاوش وجود داشته باشد.

وی گفت: در این کاوش ها تالارهای اصلی و فرعی در ابعاد کوچک، بزرگ و میانه به عنوان نشیمن، مکانی برای خنک کردن مواد غذایی، اتاق اصلی و دخمه، معبر، راهرو انبار علوفه، محل نگه داری احشام، دودکش و هواکش از سقف غارها را مورد کاوش و شناسایی کامل قرار دادیم.

وی با بیان این احتمال که تاریخ ساختاری این غارها به دوران غارنشینی بر گردد، گفت: غارهای کشف شده در روستای صور از لحاظ تنوع خاک شناسی با خاک روستای کندوان یکی است.

نماینده انجمن غارنوردان ایران در بناب اظهار کرد: کروکی، متراژ تقریبی و اسامی مالکان این غارها به دست آمده و ثبت شده است.

وی تاکید کرد: این اثر ملی و در عین حال گمنام نیازمند توجه و همت جدی مسوولان است و غارنوردان و دوستداران طبیعت انتظار دارند با اعزام تیم های کارشناسی متخصص و مجهز به این منطقه و اختصاص منابع مالی لازم، این اثر طبیعی منحصر به فرد به عنوان منطقه نمونه گردشگری کشور تبدیل شود.

&#۳۹;بهنام رحیم زاده&#۳۹; مسوول میراث فرهنگی و گردشگری بناب نیز به خبرنگار ایرنا گفت: بررسی ها برای شناسایی بقیه غارها ادامه دارد و تکمیل این طرح نیازمند کارهای پژوهشی، باستان شناسی و زمین شناسی در منطقه صور است.

بر اساس گزارش ایرنا روستای تاریخی و صخره ای صور در ۲۰ کیلومتری شهر بناب و در یک منطقه کوهستانی قرار گرفته و به عنوان منطقه گردشگری مطرح شده است.

https://zistonline.com/vdcdzf0k.yt0oo6a22y.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما