کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

مشاهده چهار قلاده یوزپلنگ در زیستکره خارتوران شاهرود

4 بهمن 1393 ساعت 2:33

رئیس ذخیرگاه زیستکره خارتوران بیارجمند شاهرود از مشاهده چهار قلاده یوزپلنگ نادر در این منطقه خبر داد و گفت: از این تعداد یک قلاده یوز ماده به همراه سه توله مشاهده شدند.


به گزارش زیست آنلاین به نقل از ایرنا از روابط عمومی اداره کل حفاظت محیط زیست استان سمنان &#۳۹;علی اکبر قربانلو&#۳۹; با بیان اینکه رویت پذیری قابل توجه یوزها در ذخیرگاه زیستکره خارتوران امید را در دل دوستداران محیط زیست و حیات وحش زنده کرده است، افزود: روز جمعه گذشته در پنج کیلومتری شهر بیارجمند یک قلاده یوز مادر به همراه سه توله اش توسط مردم و ماموران این زیست کره مشاهده و تصویربرداری شد.

وی با ابراز خرسندی از اینکه در دیماه سالجاری ۱۱ قلاده یوز در منطقه مشاهده شده است، تسریع کرد: پارک ملی توران زیستگاه اصلی این گونه جانوران و حیوانات نادر است که خوشبختانه از افزایش خوبی برخوردار بوده است.

وی با بیان اینکه یوزها از سریعترین پستانداران دنیا و از جمله بزرگترین گوشتخواران کشور محسوب می شوند، افزود: یوزپلنگ در راس هرم غذایی مصرف کنندگان قرار دارد.

قربانلو، وضعیت جمعیتی و سلامت این گونه جانوری نادر را نشان از وضعیت مساعد تمام گونه های جانوری و گیاهی منطقه دانست و گفت: یوزپلنگ ایرانی کانون توجه متخصصان و فعالان حیات وحش قرار دارد و این مهم توجه بیشتر مسئولان به منطقه بیارجمند را متذکر می شود.

وی، عبور جاده اصلی تهران - مشهد و تردد بالای خودروهای سبک و سنگین را از عوامل تهدید کننده گونه نادر یوزپلنگ در منطقه دانست و افزود: این امر در سالجاری باعث مرگ دو قلاده یوز بالغ شد.

رئیس ذخیرگاه خارتوران بیارجمند شاهرود حضور گله های شتر و گوسفند و نیز سگهای گله را از جمله خطراتی دانست که این گونه نادر را با تهدید مواجه کرده است و خواستار چاره اندیشی مسوولان در این زمینه و تسریع در خروج دامداران از منطقه شد.


کد مطلب: 56574

آدرس مطلب :
https://www.zistonline.com/news/56574/مشاهده-چهار-قلاده-یوزپلنگ-زیستکره-خارتوران-شاهرود

زیست آنلاین
  https://www.zistonline.com