تاریخ انتشار :يکشنبه ۱۷ اسفند ۱۳۹۳ ساعت ۰۵:۱۹
کد مطلب : 60244
طبیعت بدون مرز است و نیاز به پاسپورت ندارد و این اصول قراردادی در محیط زیست بی معناست زیرا اتفاقات محیط زیستی در هر نقطه از جهان بر تمام بشر و جهان تاثیرگذار است و این ها واقعیات علمی و تجربی است.
الزام استفاده از توان هنری کشور برای ایجاد فرهنگ حفاطت از محیط زیست
به گزارش زیست آنلاین دکتر معصومه ابتکار معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با بیان اینکه امروز بیش از هر زمان دیگری و پیش از هر اقدامی، نیازمند تغییر نگرش و رفتار انسان ها در مواجهه با طبیعت و محیط زیست ملی و جهانی هستیم، تاکید کرد: نقش و توان و زبان گویای سینما در القای این جریان سازی اجتماعی و انتقال پیام اهمیت حفظ و حراست از محیط زیست و طبیعت غیرقابل انکار است.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست ادامه داد: در آغاز راه، برای من نیز سوال بود که آیا استقبال لازم صورت می گیرد؟ محیط زیست جذابیت هنری لازم را برای هنرمندان و ساخت آثار دارد؟ آیا فیلم های داخلی در این زمینه ها داریم؟ البته از سال ۷۷ جشنواره های بسیار خوبی در حوزه سینما برگزار شده بود، چنین تردیدهایی طبیعی بود ولی جشنواره فیلم سبز آنچنان سریع رشد یافت و به جایگاه خود رسید طی چهار دوره اجرا و برگزاری جشنواره که ما احساس کردیم ادامه این روند، به جریان سازی مثبت اجتماعی در حوزه محیط زیست منتهی خواهد شد.

وی افزود: در سال ۸۳ که آخرین دوره جشنواره بین المللی فیلم سبز برگزار شد، ۱۱۰۰ نقطه ایران به طور همزمان میزبان برگزاری جشنواره فیلم سبز بود.

ابتکار تصریح کرد: اگرچه تاکید داشتیم جشنواره تمام مراحل و مراسم رسمی و تشریفاتی خود را مطابق پروتکل های موجود باید طی کند ولی ضرورت دارد جنبه مردمی خود را برای رسیدن به هدف غایی ایجاد پویش ملی برای حراست از محیط زیست، حفظ کند.

معاون رئیس جمهور با یادآوری این نکته که نمایش فیلم های جشنواره بین المللی فیلم سبز در ۱۱۰۰ نقطه ایران به معنای استقبال از حداقل امکانات و استاندارد سینمایی برای توسعه فرهنگ محیط زیست بود، گفت: همین امر منجر به واکنش وسیع و بسیار ارزشمند مردم در سراسر کشور شد که نشان دهنده اهمیت و ظرفیت هنر برای توسعه فرهنگ است.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست اظهار کرد:  امروز با شرایط بسیار ویژه ای در کشور به لحاظ افت شاخص های محیط زیست، آلودگی ها و تخریب ها روبه رو هستم که آنچنان اهمیت پیدا کرده که خوشبختانه از همان روزهای نخست، محیط زیست از جمله مهم ترین اولویت های رئیس دولت یازدهم قرار گرفت.

وی افزود: دولت یازدهم با مصوبات و رویکردهای صحیح و خوب در زمینه محیط زیست ورود داشته و خوشبختانه امروز شاهد تلاش های هماهنگ در بدنه دولت به منظور مواجه علمی و صحیح با بحران ها و مسائل محیط زیست هستیم و همه این موارد بارقه های امید برای آینده است.

ابتکار ضمن یادآوری جهت گیری های و اتفاقات یکسال و نیم اخیر پس از شروع به کار دولت یازدهم در زمینه محیط زیست در وزارتخانه هایی همچون نفت، نیرو، آموزش و پرورش، راه و شهرسازی، آموزش عالی و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و البته در سطح اجتماعی؛ سمن ها، هنرمندان و فعالان محیط زیست، فیلم های سینمایی و مستند و داستانی ارائه شده در این مدت نشان دهنده اتفاقات مثبت این حوزه است، گفت: البته همه باید در کنار هم تلاش کنیم این مشکلات و بحران ها را از پیش روی نسل های آینده و فرزندان خود برداریم.

معاون رئیس جمهور افزود: برای رسیدن به هدف غایی و کامل در تمام ابعاد اجتماعی و هنر و ایجاد فرهنگ محیط زیستی باید فرآیندهای درستی را برای برگزاری جشنواره انتخاب کنیم.

محیط زیست، هنر و سینما مرز ندارند

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با تاکید بر اینکه محیط زیست، هنر و سینما مرز ندارند و باید از تمام توان هنری کشور برای ایجاد فرهنگ حراست از محیط زیست بهره برد، تصریح کرد: فرآیند جشنواره باید در سطح ملی و بین المللی فراگیر و بدون چارچوب های دست و پا گیر باشد و البته این به معنی بی قانونی نیست.

ابتکار تاکید کرد: طبیعت بدون مرز است و نیاز به پاسپورت ندارد و این اصول قراردادی در محیط زیست بی معناست زیرا اتفاقات محیط زیستی در هر نقطه از جهان بر تمام بشر و جهان تاثیرگذار است و این ها واقعیات علمی و تجربی است.

وی با یادآوری استفاده از توان داوران بین المللی در دوره های گذشته، خاطرنشان ساخت: در صورت مهیا بودن شرایط در این دوره نیز از این ظرفیت و همچنین فراخوان بین المللی برای جشنواره استفاده شود.

معاون رئیس جمهور ادامه داد: تنوع موضوعی و در نظر گرفتن تمام گستره محیط زیست از دیگر ضروریات این جشنواره است.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با یادآوری این موضوع که جشنواره بین المللی فیلم سبز در آغاز کار خود را با فیلم مستند شروع کرد اما بعدها انیمیشن، بخش کودک و بسیار بخش های دیگر بر آن افزوده شد، ابراز امیدواری کرد: در دوره پنجم نیز شاهد تنوع بسیار باشیم.

ابتکار اثربخشی را یکی از معیارهای مهم برشمرد و افزود: نباید از اثرگذاری فیلم های کوتاه غفلت کرد زیرا این بخش مهم دارای دامنه تاثیر بسیار وسیع و تحول آفرین در ذهن و رفتار افراد است.

وی تاکید کرد: جشنواره باید مردمی باشد و همه اقشار جامعه از جمله جوانان، دانش آموزان و دانشجویان بتوانند به سهولت به تماشای این آثار بنشینند و البته این از نکات قوت و مثبت دوره های پیشین بود.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست تاکید کرد: کار داوری باید بر اساس نگرش علمی صورت پذیرد و تنها منوط به نگاه هنری نشود.

معاون رئیس جمهور تصریح کرد: عرصه محیط زیست، عرصه علمی است و اگر اشراف کامل به موضوعات نباشد ممکن است غفلت هایی صورت گیرد که زیانبار باشد بنابراین نیاز است از توان کارشناسان محیط زیست بهره بگیرید.

http://www.mehrnews.com/news/۲۵۱۴۰۴۱

https://zistonline.com/vdcfj0dv.w6dxjagiiw.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما