تاریخ انتشار :چهارشنبه ۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۴ ساعت ۰۷:۴۹
کد مطلب : 60787
رییس سازمان حفاظت محیط زیست در تایلند گفت: ایران تا پایان قرن ۲۱ افزایش چهار تا پنج درجه ای دمای هوا را تجربه می کند، در حالی که هدف گذاری میانگین افزایش دما در جهان ۱.۵ تا ۲ درجه سانتیگراد است.
دمای هوای ایران تا پایان قرن ۲۱ چهار تا پنج درجه افزایش می‌یابد
به گزارش زیست آنلاین  معصومه ابتکار در مجمع وزیران محیط زیست آسیا و اقیانوسیه و در ناهار کاری وزیران محیط زیست آسیا و اقیانوسیه با موضوع تغییرات آب و هوا ، به عنوان سخنران اصلی با اشاره به اجلاس لیما (cop۲۰) و یادآوری اعلام افزایش میانگین دمای جهانی (در دسامبر ۲۰۱۴ نسبت به ۱۸۵۰) به میزان ۸۷۵.۰ درجه سلسیوس، گفت: ایران اکنون میانگین ۵۵.۱ درجه افزایش را تجربه می کند و موضوع تغییرات اقلیم به عنوان چالش اصلی ایجاد کننده مشکلات محیط زیستی جهان، از موضوعات اصلی اجلاس وزیران محیط زیست آسیا و اقیانوسیه است.

وی خاطرنشان کرد:ه در شرایط اقلیمی خشک و نیمه خشک منطقه ما و ایران، هر یک درجه افزایش دما مترادف با ۲۰-۲۵% کاهش منابع آب و همزمان ۶% نیاز به آب بیشتر در بخش جنگل و کشاورزی است و نیز برابر با دست کم دو درصد کاهش تولید ناخالص ملی در ایران است.

ابتکار با اشاره به اینکه گرمایش جهانی و اثرات گسترده آن تقریبا تمام ۱۷ هدف توسعه پایدار را تحت تاثیر قرار می دهد، گفت: لازم است توافقنامه جدید در پاریس (COP۲۱) مبتنی بر اصول و به ویژه محورهای شش گانه دوربان باشد.

رییس سازمان حفاظت محیط زیست کشورمان محورهای انطباق، انتشار، شفافیت، ظرفیت سازی، تأمین منابع مالی و انتقال تکنولوژی متوازن، ضرورت توازن در تعهدات را به دو پای یک انسان تشبیه کرد که برای حرکت رو به جلو باید متناسب با یکدیگر گام بردارند.

وی تاکید کرد که مشارکت ملی کشورها در این زمینه بسیار مهم و جهت دهنده ارزیابی می شود.

بر اساس گزارش پایگاه اطلاع رسانی محیط زیست، ابتکار در ادامه گفت: عصر کربن زدایی از انرژی از سال ۲۰۵۰ برای بقای حیات مدنظر است و به فوریت باید حرکت جهان به سوی اقتصاد کم کربن را به طور مشترک با تلاش جدی کشورهای توسعه یافته و به دنبال آن کشورهای در حال توسعه پیگیری کند.

منبع: ایسنا

https://zistonline.com/vdchqqn-.23nv6dftt2.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما