تاریخ انتشار :يکشنبه ۳ خرداد ۱۳۹۴ ساعت ۰۶:۴۳
کد مطلب : 60794
مدیریت بودجه سازمان محیط زیست با تمرکز بر اولویت های زیست محیطی و با توجه به محدودیت های منابع مالی و دغدغه های حفاظت ازحیات وحش،در سومین نشست اندیشکده بزرگان محیط زیست مورد تأکید قرار گرفت.
مدیریت بودجه سازمان محیط زیست با تمرکز بر اولویت های زیست محیطی
به گزارش زیست آنلاین سومین نشست اندیشکده بزرگان محیط زیست ایران با حضور اساتید دانشگاه و صاحبنظران حوزه محیط زیست  در دفتر آموزش سازمان حفاظت محیط زیست برگزار شد.

در این نشست، محمد درویش، دبیر اندیشکده بزرگان محیط زیست ایران گفت: با توجه به محدودیت های منابع مالی سازمان محیط زیست و دغدغه هایی که برای  حفاظت از حیات وحش وجود دارد، از پنج نفر از بزرگان محیط زیست ایران خواسته شد تا هر کدام دو مسئله زیست محیطی را که به عنوان بحران محیط زیست ایران در الویت می دانند، معرفی کنند تا در نهایت از میان این ده الویت، سه الویت مهم تر انتخاب شود.

در این جلسه، هوشنگ ضیایی ضمن تاکید بر این مسئله که هنوز آمار دقیقی از حیات وحش مناطق مختلف ایران وجود ندارد، گفت:  بدون اعمال هیچ هزینه اضافی به سازمان حفاظت محیط زیست و تنها با همکاری کارشناسان سازمان حفاظت محیط زیست، سمن ها و مردم محلی می توان از گونه های شاخص پستانداران ایران ظرف مدت ۵ ماه آمار برداری صورت گیرد.

وی پیشنهاد کرد از یک گروه از کارشناسان با تجربه در آماربرداری باید طی یک جلسه دعوت شود تا نه تنها بهترین زمان برای آماربرداری از پستانداران ایران را تعیین کنند، بلکه بهترین روش آمارگیری در هر منطقه را نیز مشخص کنند.

ضیایی در ادامه با بیان اینکه سازمان حفاظت محیط زیست در گذشته پارک پردیسان را ممکن بود از دست بدهد، افزود: طرح احداث مرکز آموزشی و تحقیقاتی در پارک پردیسان می تواند به عنوان دومین اولویت زیست محیطی در این نشست در نظر گرفته شود.

بهرام زهزاد نیز در این جلسه، خواستار ارزیابی مجدد مناطق حفاظت شده و بازنگری شیوه طبقه بندی این مناطق و تغییر قوانین مربوط به آن شد.

وی همچنین با تاکید بر مشارکت فعال سازمان حفاظت محیط زیست درتدوین  برنامه ششم توسعه، گفت: سازمان حفاظت محیط زیست باید تمام دغدغه های خود را اعلام کند تا توجه به مسئله محیط زیست در برنامه سایر دستگاه های اجرایی در برنامه ششم توسعه بیشتر شود.

در ادامه جلسه، حسین وهابزاده در زمینه آموزش نسل آینده، تاسیس مدارس طبیعت را برای آشنایی کودکان با طبیعت ضروری دانست و گفت: این مدارس نیازمند مرکزی برای هدایت، نظارت، آموزش و هماهنگی هستند.

تقی شامخی هم در این جلسه ضمن ابراز نگرانی درباره  مسئله بحران آب در کشور ، به احداث چاه های غیرقانونی  اشاره کرد و  گفت: نبایستی اجازه دهیم که قانون گریزی در میان مردم گسترش پیدا کند.

وی در همین رابطه  افزود: بایستی تدابیری اندیشه شود تا احساس مسئولیت مردم درباره طبیعت بیشتر شود.

در این نشست، حسین آخانی با اشاره به شرایط بحرانی دریاچه ارومیه، درباره مسئله بیابان زایی در نواحی اطراف دریاچه ابراز نگرانی کرد و گفت: ما شاهد تشکیل تپه های ماسه ای در جزیره اسلامی، بزرگترین جزیره دریاچه ارومیه هستیم.

وی در بخش دیگر سخنانش با تاکید بر  تربیت اکولوژیست در ایران و حمایت از پروژه های اکولوژیک، گفت: باید احیای اکولوژیک دریاچه ارومیه را در الویت کار قرار دهیم.

منبع: مهر

https://zistonline.com/vdcfjedv.w6dx1agiiw.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما