تاریخ انتشار :دوشنبه ۴ خرداد ۱۳۹۴ ساعت ۰۸:۱۲
کد مطلب : 60795
رییس ستاد محیط زیست و توسعه پایدار شهرداری تهران ضمن ابراز خرسندی از تصویب لایحه توسعه انرژی‌های نو و تجدید پذیر در شورای شهر تهران، گفت: در حال حاضر سهم انرژی های نو در سبد مصرف انرژی کشور کمتر از یک صدم درصد است و این در حالی است که میانگین مصرف انرژی‌های نو در دنیا به بیش از ۱۰ درصد رسیده است.
تصویب لایحه توسعه انرژی‌های تجدیدپذیر گامی موثر در حفظ محیط زیست شهری است
به گزارش زیست آنلاین دکترعلی محمد شاعری ضمن اعلام این مطالب اظهارکرد: لایحه الزام شهرداری تهران به توسعه انر‍ژی های نو و تجدید پذیر لایحه جامع و کاملی است که به منظور کاهش آلودگی هوا و جلوگیری از تغییرات اقلیمی به شورای شهر ارائه شد و خوشبختانه در این شورا به اتفاق آرا به تصویب رسید.

وی با تاکید بر اینکه مصرف انرژی های فسیلی علت اصلی آْلودگی هوا و تغییر اقلیم است، افزود: استفاده از انرژی‌های نو و تجدیدپذیر موجب کاهش آلودگی هوا و انتشار گازهای گلخانه ای و کاهش وابستگی به نفت، حفظ محیط زیست و نهایتا منجر به توسعه پایدار می شود.

شاعری با بیان اینکه بهره گیری از انرژی های نو علاوه بر جلوگیری از پدیده خشکسالی و گرم شدن هوا گامی اساسی در جهت اقتصاد مقاومتی به شمار می رود تصریح کرد: در حال حاصر رویکرد اصلی توسعه پایدار در دنیا تکیه داشتن بر انرژی های نو و تجدید پذیر است، به طوری که سهم انر‍ژی های نو در سبد مصرف انرژی در کشورهای دنیا بین ۱۰ الی ۱۵ در صد و در کشورهای اروپایی به ۲۰ درصد رسیده است و طبق افق ۲۰۵۰ این رقم به بیش از ۵۰ درصد خواهد رسید.

وی با اشاره به اینکه میانگین مصرف انرژی نو در کشور ما حدود یک صدم درصد است افزود: متاسفانه فراوانی و ارزانی انرژی های فسیلی در کشور موجب شده است که کمتر به فکر استفاده از انرژی های نو و تجدیدپذیر باشیم حال آنکه رویکرد دنیا به سمت بهره گیری از انرژی های نو است.

شاعری به بندهای لایحه توسعه انرژی نو و تجدید پذیر اشاره و اظهار کرد: این لایحه علاوه بر تاکید بر ایجاد زیرساخت های تولید و استفاده از تجهیزات انرژی های پاک بر کاهش حداقل ۵ درصد در میزان مصرف انرژی در کل پارکها و بوستان های عمومی شهر و تامین حداقل ۲۰ درصد از انرژی مصرفی از طریق انرژی های نو تا پایان برنامه پنج ساله دوم تاکید دارد.

وی با بیان اینکه همچنین طبق این مصوبه صدور مجوز ساخت و پایان کار برای تمامی ابنیه و ساختمان های دولتی و شهرداری منوط به تامین حداقل ۱۰ درصد انرژی مورد نیاز از طریق انرژی های تجدید پدیر خواهد بود تصریح کرد: ۲۰ درصد از انرژی فضاهای عمومی و المانهای شهری نیز باید از طریق انرژی های نو تامین شود

شاعری با اشاره به ممنوعیت استفاده از شومینه در بناهای ساختمانی و استفاده از منابع آب و فاضلاب و پسماند برای تامین انرژی تجدید پذیر گفت: طبق این لایحه، مقرر شد حداقل ۷۰ درصد روشنایی و ۱۰۰درصد آب گرم مصرفی پارکها و بوستان های عمومی تازه تاسیس از طریق انرژی‌های نو تامین شود.

شاعری تاکید کرد: پیش از مواجهه با بحران انرژی در کشور باید با استفاده بهینه از انرژی‌های نو و تجدید شونده در مسیر توسعه پایدار گام برداریم.

رییس ستاد محیط زیست و توسعه پایدار شهرداری تهران خاطرنشان کرد: شهرداری تهران با رویکردی علمی و با بهره گیری از منابع زیستی و تجدید پذیر به سمت توسعه پایدار در حرکت است و بی شک تصویب لایحه توسعه انرژی های نو و تجدید پذیر افتخاری ارزنده برای شهرداری و شورای اسلامی شهر تهران به شمار می رود.

منبع: ایسنا

https://zistonline.com/vdcgnu93.ak9zy4prra.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما