تاریخ انتشار :دوشنبه ۴ خرداد ۱۳۹۴ ساعت ۰۸:۱۵
کد مطلب : 60797
معاون نیروی انسانی سازمان محیط زیست :

صنایع نباید خود را جدا از محیط زیست بدانند

معاون نیروی انسانی سازمان محیط زیست گفت: همسویی محیط زیست و صنایع مسلما درآمد و شرایط اقتصادی مناسبی را برای صنعت به دنبال دارد، اما متاسفانه صنایع صرفا به دنبال تولید و فروش هستند.
صنایع نباید خود را جدا از محیط زیست بدانند
به گزارش زیست آنلاین سعید متصدی در جلسه تودیع و معارفه مدیرکل حفاظت محیط زیست استان مرکزی با اشاره به رضایت‌بخش بودن گزارش‌های این اداره کل در خصوص اقدامات صورت گرفته در دوره مدیریت امیر انصاری مدیرکل سابق این اداره اظهار کرد: محیط زیست امانتی برای آیندگان در دست ماست و حفاظت از آن نیازمند اعمال فلسفه مدیریت است.

وی تصریح کرد: سازمان حفاظت از محیط زیست از آغاز فعالیت خود در دولت تدبیر و امید سیستم کاری و استراتژی خود را تغییر داده و تلاش دارد با توجه به نظرات علمی جهان و تجربیات موفقیت‌آمیز کشورهای دیگر در زمینه حفظ محیط زیست رویکرد متفاوتی نسبت به گذشته در پیش بگیرد.

متصدی با تاکید بر اینکه توسعه صنعتی باید همسو با توسعه پایدار و با در نظر گرفتن اهمیت محیط زیست انجام گیرد، افزود: فلسفه محیط زیست باید به سمت فلسفه مدیریت و کنترل آلودگی‌ها سوق یابد.

وی با اشاره به اینکه اجرای قانون، گواهی بر انجام حداکثری فعالیت‌ها نیست، بلکه حداقل عملکرد را نشان می‌دهد، گفت: در فلسفه مدیریتی استانداردها حداقل فعالیت‌ها را ممکن می‌کنند درصورتی که باید بهبود مستمر را مورد توجه قرار داد. در حال حاضر اراک به عنوان یک شهر که درگیر آلودگی هواست موفق به کاهش روزهای آلاینده تا ۵۰ روز شده است اما، باید به دنبال به صفر رسیدن روزهای آلوده و همچنین افزایش روزهای پاک باشیم.

معاون نیروی انسانی سازمان محیط زیست با تاکید بر اینکه حفاظت از محیط زیست صرفا به عهده یک سازمان نست و باید همه دستگاه‌ها در این فرآیند حضوری جدی داشته باشند، عنوان کرد: حفظ محیط زیست فعالیتی چندوجهی است و باید با تکیه براین فلسفه مدیریتی به دنبال محیط زیستی سالم و پایدار باشیم.

وی اعمال سیستم مدیریتی درست را نیازمند فراهم بودن ابزارهای لازم دانست و با اشاره به ارزیابی اثرات زیست‌محیطی امور به عنوان اصلی‌ترین شاخص حفاظتی گفت: توسعه صنعت و اجرای پروژه‌های صنعتی باید همراه با نظر کارشناسان امر و پیوست زیست محیطی انجام گیرد. صنایع به هیچ عنوان نباید خود را جدا از محیط زیست بدانند.

متصدی تاکید کرد: همسویی محیط زیست و صنایع مسلما درآمد و شرایط اقتصادی مناسبی را برای صنعت به دنبال دارد، اما متاسفانه صنایع صرفا به دنبال تولید و فروش هستند. امروز صنایع دنیا مدیریت شده توسعه می‌یابند و صنایع پاک را جایگزین کرده‌اند ولی ما همچنان در این عرصه رشد نکرده‌ایم.

وی صنعت امروز را نیازمند تغییر عمده و استفاده از تکنولوژی‌های روز به منظور کاهش آلودگی و افزایش راندمان دانست و افزود: این مهم یکی از مصوبات سازمان بازسازی و ارتقای صنایع است. عمر تکنولوژی‌های قدیم پایان یافته و باید بپذیریم که طبیعت برای همیشه نمی‌تواند مواد طبیعی تولید کند و باید وارد حوزه صنایع جدید و تولیدات محصولات با تکنولوژی جدید شویم.

معاون نیروی انسانی سازمان محیط زیست، سمن‌ها را بازوان قدرتمند فعالیت‌های اجرایی در عرصه حفاظت از محیط زیست عنوان کرد و با اشاره به اینکه سیاست سازمان و دولت همواره حمایت و توجه به سمن‌ها و نظرات آنها بوده است، تاکید کرد: سمن‌ها حلقه و زنجیره ارتباطی بین مردم و دستگاه‌های اجرایی هستند که خواسته‌های مردم را منعکس می‌کنند و رویکرد سازمان حمایت از سازمان‌های مردم نهاد در حفاظت از محیط زیست است.

وی اضافه کرد: در شهریور ۹۲ تعداد سمن‌های زیست‌محیطی کشور حدود ۳۰۰ موسسه بود، اما امروز این رقم به بیش از ۷۰۰ سمن رسیده است که نشانگر توجه سازمان به سازمان های مردم نهاد در عرصه محیط زیست کشور است.

متصدی با تاکید بر مشارکت مردم در حفاظت از محیط زیست گفت: امروز مشارکت مردمی راهبرد است و لازم است در حوزه تصمیم‌گیری و بهره‌برداری‌ها از دیدگاه مردم و مشارکت آنها بهره‌مند شویم.

منبع: ایسنا

https://zistonline.com/vdciyyaq.t1au32bcct.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما