تاریخ انتشار :چهارشنبه ۶ خرداد ۱۳۹۴ ساعت ۰۸:۱۲
کد مطلب : 60798
معاون توسعه مدیریت، حقوقی و امور مجلس سازمان حفاظت محیط زیست بابیان اینکه در اواخر قرن بیستم با بحران های جدی زیست محیطی روبرو شدیم، در زمینه بحران آب گفت: کاهش سرانه آب تجدیدپذیر کشور به مرور زمان باعث فشار به آب های غیر تجدیدپذیر و در نتیجه، کاهش آب زیرزمینی می شود.
اقدام جدی برای جمع‌آوری آب باران در تهران انجام نشده است
به گزارش زیست آنلاین سید محمد مجابی در نخستین سمپوزیوم بین المللی چشم انداز شهرهای پایدار آینده ایران، گفت: در گذشته نگاه یک طرفه‌ای به مباحث اقتصادی وجود داشت، به طوری که هر فعالیت تولیدی که با برداشت منابع طبیعی همراه بود، منجر به تخریب طبیعت می شد. زمانیکه بهره برداری از طبیعت افزایش یافت، آلودگی زیست محیطی نیز بخاطر تولید بیشتر پسماندهای حاصل از بهره وری افزایش پیدا کرد. در نتیجه، در اواخر قرن بیستم با بحران های جدی زیست محیطی روبرو شدیم.

وی ادامه داد: برای کنترل این مسئله، حرکت های جدی همچون اجلاس جهانی زمین شکل گرفت که در آن دستیابی به توسعه پایدار مطرح بود. بعد از برگزاری این اجلاس، نگاه جامعه جهانی به محیط زیست از یک وجه بهتری برخوردار شد و بهره برداری سبز مورد اهمیت قرار گرفت.

مجابی با اشاره به این موضوع که بحران‌های متعددی در حوزه محیط زیست وجود دارد، گفت: امروز جهان با بحران آب مواجه است. در حالیکه هنوز اقدام جدی برای جمع آوری آب باران در دوره های بارندگی در شهرهای خشک و نیمه خشک همچون تهران انجام نشده است.

وی با تاکید بر این مسئله که تولید محصولات صادراتی همچون پسته و هندوانه که به آب زیادی نیاز دارد، باید در کشور مدیریت شود، ادامه داد، کاهش سرانه آب تجدید پذیر کشور به مرور زمان باعث فشار به آب های غیر تجدیدپذیر و در نتیجه، کاهش آب زیرزمینی می شود.

مجابی با اشاره به این مسئله که توسعه پایدار شهری نیازمند مطالعه و پژوهش بر مبنای مسئله یابی است، تاکید کرد: باید بدانیم که در هر یک از قسمت های یک شهر چه مسئله ای وجود دارد تا پس از دسته بندی این مسائل بتوانیم به آن ها در قالب طرح های پژوهشی رسیدگی کنیم.

معاون توسعه مدیریت، حقوقی و امور مجلس در ادامه گفت: آینده پژوهی مسئله بسیار حائز اهمیتی برای شهرهاست و اگر اتفاقاتی که در آینده رخ می دهد از پیش برنامه ریزی نشود، قابل مدیریت نخواهد بود. بنابراین، لازم است که طرح جامع شهری در زمینه مدیریت شهری و محیط زیست ارائه کنیم که همه مسائل شهر را پوشش دهد.

براساس گزارش روابط عمومی سازمان حفاظت محیط زیست، وی با اشاره به مسئله ترافیک و آلودگی هوا، آلودگی صوت، آلودگی آب، افزود: در شهرهای توسعه یافته برای افزایش کیفیت زندگی شهروندان به مسائل زیست محیطی توجه می شود.

منبع: ایسنا

https://zistonline.com/vdcjoaem.uqeyhzsffu.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما